O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1999 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834 |
Resumo: | Looking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal. |
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O caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativasO caráter evocativo da matemática e suas possibilidades educativasMatemáticaEducaçãoEvocaçõesConstrução de Conceitos AttitudesEducationEvocationConstruction of conceptsLooking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal.Na busca de um sentindo para o ensinar Matemática, sugerimos a existência de uma Matematicidade própria do ser humano e apostamos no ensino da Matemática como Educação de Matematicidade. A partir daí, fomos seduzidos a olhar com mais cuidado para um de seus aspectos que nos ocorreu batizar de caráter evocativo da Matemática, empenhando-nos, então, na sua identificação e na identificação de suas possibilidades educativas. Para tanto, tomamos como exemplo as vocações sugeridas pelo conceito de variável, que fazem emergir ainda o seu tom provocativo e seu apelo convocativo. Palavras-chaveMatemática; Educação; Evocações; Construção de Conceitos Abstract Looking for a sense to teaching Mathematics, I suggest a Mathematicity of the human being and believe in the Mathematics teaching like an Education of the Mathematicity. Then, I was were seduced to see more carefully one of its aspects that I baptized as the evocative character of the Mathematics. In this article, I will try to identify it and its educative possibilities by taking as example the evocations suggested by the concept of variable, that make emerge its provocative tone and its convocative appeal. Keywords Mathematics; Education; Evocation; Construction of concepts Universidade Estadual de Campinas1999-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864683410.20396/zet.v7i11.8646834Zetetike; Vol. 7 No. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66Zetetike; Vol. 7 Núm. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-66Zetetike; v. 7 n. 1 (1999): jan./jun. [11]; 51-662176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646834/13735Brazil; 1999Brasil; 1999Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2023-10-26T11:52:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646834Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:52:23Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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