Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785 |
Resumo: | This article draws an attitude profile of the population of mathematics tearchers in Rio de Janeiro. Likert scales were constructed and validated in order to situate the teachers in relation to six statements that represented traditional teaching. In a pilot sample of 100 teachers we found that they disagreed with the statements, independently of the school year they teach, their educational background and the type of school they teach (public or private). Therefore, at least at the discourse level, those who teach mathematics do not have a traditional attitude towards this science and its teaching and learning. |
id |
UNICAMP-21_b051d10fac8a0645ac1b9ff4e2ca0a2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646785 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática?Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática?BeliefsTeacher educationCrençasFormação de professoresThis article draws an attitude profile of the population of mathematics tearchers in Rio de Janeiro. Likert scales were constructed and validated in order to situate the teachers in relation to six statements that represented traditional teaching. In a pilot sample of 100 teachers we found that they disagreed with the statements, independently of the school year they teach, their educational background and the type of school they teach (public or private). Therefore, at least at the discourse level, those who teach mathematics do not have a traditional attitude towards this science and its teaching and learning.validadas para posicionar os professores com relação a seis afirmativas que representam crenças tradicionais. Em uma amostra piloto com seis professores, verificou-se que os professores discordam das afirmativas, independentemente da série que lecionam, da formação que possuem e do tipo de escola onde dão aula (pública ou particular). Assim, ao mesmo nível do discurso, aqueles que lecionam matemática não possuem uma postura tradicional com relação a esta ciência e seu ensino-aprendizagem.Universidade Estadual de Campinas1998-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864678510.20396/zet.v6i10.8646785Zetetike; Vol. 6 No. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-103Zetetike; Vol. 6 Núm. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-103Zetetike; v. 6 n. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-1032176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785/13687Brazil; 1998Brasil; 1998Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSztajan, Paola2023-10-26T11:51:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646785Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:51:27Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
title |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
spellingShingle |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? Sztajan, Paola Beliefs Teacher education Crenças Formação de professores |
title_short |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
title_full |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
title_fullStr |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
title_full_unstemmed |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
title_sort |
Buscando um perfil da população: quais as crenças dos professores de matemática? |
author |
Sztajan, Paola |
author_facet |
Sztajan, Paola |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sztajan, Paola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Beliefs Teacher education Crenças Formação de professores |
topic |
Beliefs Teacher education Crenças Formação de professores |
description |
This article draws an attitude profile of the population of mathematics tearchers in Rio de Janeiro. Likert scales were constructed and validated in order to situate the teachers in relation to six statements that represented traditional teaching. In a pilot sample of 100 teachers we found that they disagreed with the statements, independently of the school year they teach, their educational background and the type of school they teach (public or private). Therefore, at least at the discourse level, those who teach mathematics do not have a traditional attitude towards this science and its teaching and learning. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785 10.20396/zet.v6i10.8646785 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v6i10.8646785 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646785/13687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1998 Brasil; 1998 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 6 No. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-103 Zetetike; Vol. 6 Núm. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-103 Zetetike; v. 6 n. 2 (1998): jul./dez. [10]; 87-103 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591031398400 |