Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Paulo Henrique Apipe Avelar de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Gomes, Maria Laura Magalhães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091
Resumo: We report results of a research on mathematics teachers’ education in the course of Sciences offered byFundação de Ensino Superior de São João del Rei, in the period 1987-2001. We studied the moment of thecreation of special qualifications in Physics and Chemistry and the benefits brought by them to mathematicseducation. Moreover, we focus on aspects related to teachers and students. The research made use of theoreticaland methodological contributions of oral history and also used written documentation. Our analysis shows thatthe qualifications were crucial for a step change in the course of Sciences, once considered a 2nd degreeextension. In the period covered, most of the students came from the region of São João del Rei and theexpansion of the faculty brought strength to a newly federalized institution.
id UNICAMP-21_d9970385baac7953f40969fa6e76838f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648091
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MGAspectos históricos da formação de professores de Matemática em São João del-Rei-MGOral historyHistory of mathematics educationTeacher trainingSão João del-ReiHistória da educação matemáticaFormação de professoresHistória oralSão João del-ReiWe report results of a research on mathematics teachers’ education in the course of Sciences offered byFundação de Ensino Superior de São João del Rei, in the period 1987-2001. We studied the moment of thecreation of special qualifications in Physics and Chemistry and the benefits brought by them to mathematicseducation. Moreover, we focus on aspects related to teachers and students. The research made use of theoreticaland methodological contributions of oral history and also used written documentation. Our analysis shows thatthe qualifications were crucial for a step change in the course of Sciences, once considered a 2nd degreeextension. In the period covered, most of the students came from the region of São João del Rei and theexpansion of the faculty brought strength to a newly federalized institution.Relatamos resultados de uma pesquisa sobre a formação de professores de Matemática no curso de Ciências da Fundação de Ensino Superior de São João del-Rei, no período 1987-2001. Estudamos, no âmbito desse curso, o momento da criação das habilitações em Física e Química e os benefícios trazidos por elas à formação matemática, focalizando ainda aspectos relativos aos corpos docente e discente. A investigação fez uso do aporte teórico-metodológico da História Oral e utilizou também documentação escrita. As análises mostram que as habilitações foram cruciais para uma mudança de patamar no curso de Ciências, antes considerado uma extensão do 2.º grau. No período abordado, o corpo discente se originava da própria região de São João del-Rei e a expansão do corpo docente trouxe força para uma instituição recém federalizada.Universidade Estadual de Campinas2017-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864809110.20396/zet.v24i3.8648091Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-360Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-360Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-3602176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091/15053Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaiva, Paulo Henrique Apipe Avelar deGomes, Maria Laura Magalhães2023-12-15T12:27:34Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648091Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-12-15T12:27:34Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
Aspectos históricos da formação de professores de Matemática em São João del-Rei-MG
title Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
spellingShingle Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
Paiva, Paulo Henrique Apipe Avelar de
Oral history
History of mathematics education
Teacher training
São João del-Rei
História da educação matemática
Formação de professores
História oral
São João del-Rei
title_short Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
title_full Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
title_fullStr Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
title_full_unstemmed Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
title_sort Historical aspects of mathematics teachers’ education in São João del Rei-MG
author Paiva, Paulo Henrique Apipe Avelar de
author_facet Paiva, Paulo Henrique Apipe Avelar de
Gomes, Maria Laura Magalhães
author_role author
author2 Gomes, Maria Laura Magalhães
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Paulo Henrique Apipe Avelar de
Gomes, Maria Laura Magalhães
dc.subject.por.fl_str_mv Oral history
History of mathematics education
Teacher training
São João del-Rei
História da educação matemática
Formação de professores
História oral
São João del-Rei
topic Oral history
History of mathematics education
Teacher training
São João del-Rei
História da educação matemática
Formação de professores
História oral
São João del-Rei
description We report results of a research on mathematics teachers’ education in the course of Sciences offered byFundação de Ensino Superior de São João del Rei, in the period 1987-2001. We studied the moment of thecreation of special qualifications in Physics and Chemistry and the benefits brought by them to mathematicseducation. Moreover, we focus on aspects related to teachers and students. The research made use of theoreticaland methodological contributions of oral history and also used written documentation. Our analysis shows thatthe qualifications were crucial for a step change in the course of Sciences, once considered a 2nd degreeextension. In the period covered, most of the students came from the region of São João del Rei and theexpansion of the faculty brought strength to a newly federalized institution.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091
10.20396/zet.v24i3.8648091
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091
identifier_str_mv 10.20396/zet.v24i3.8648091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648091/15053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 24 No. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-360
Zetetike; Vol. 24 Núm. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-360
Zetetike; v. 24 n. 3 (2016): set./dez. [47]; 344-360
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592239357952