Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712 |
Resumo: | The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations. |
id |
UNICAMP-21_f50f537ef50643437802c3465c23b4a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646712 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino MédioSobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino MédioMathematical languageSecondary schoolTeacher’ conceptionsFunctionsLinguagem matemáticaEnsino médioConcepções de professoresFunções.The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations.Neste trabalho, apresentamos um estudo qualitativo sobre a utilização da linguagem matemática por professores de Matemática do Ensino Médio, ao tratarem do tema “funções”. Investigamos as formas de expressão destes professores ao lidarem com suas próprias concepções sobre e tema, bem como ao explorá-lo nas situações pedagógicas em sala de aula, e vimos que há uma coincidência na essência das mesmas, em ambas as situações.Verificamos que a linguagem formal do professor tenta aproximar o conceito de função das suas definições mais atuais, como as de Bourbaki e Dirichlet. Entretanto,em seu uso prático,este tema fica restrito a concepções mais clássicas,como a de Euler.Em ambos os casos,parece haver uma dicotomia entre a linguagem matemática utilizada para lidar com o “teórico” e aquela para expressar as questões “práticas”. Universidade Estadual de Campinas2000-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864671210.20396/zet.v8i13-14.8646712Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-282176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712/13614Brazil; 2000Brasil; 2000Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZuffi, Edna MauraPacca, Jesuína L. A.2023-10-26T11:53:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646712Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:53:24Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
title |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
spellingShingle |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio Zuffi, Edna Maura Mathematical language Secondary school Teacher’ conceptions Functions Linguagem matemática Ensino médio Concepções de professores Funções. |
title_short |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
title_full |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
title_fullStr |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
title_sort |
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio |
author |
Zuffi, Edna Maura |
author_facet |
Zuffi, Edna Maura Pacca, Jesuína L. A. |
author_role |
author |
author2 |
Pacca, Jesuína L. A. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zuffi, Edna Maura Pacca, Jesuína L. A. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical language Secondary school Teacher’ conceptions Functions Linguagem matemática Ensino médio Concepções de professores Funções. |
topic |
Mathematical language Secondary school Teacher’ conceptions Functions Linguagem matemática Ensino médio Concepções de professores Funções. |
description |
The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712 10.20396/zet.v8i13-14.8646712 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v8i13-14.8646712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712/13614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2000 Brasil; 2000 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28 Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28 Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590389669888 |