Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuffi, Edna Maura
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Pacca, Jesuína L. A.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712
Resumo: The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations.
id UNICAMP-21_f50f537ef50643437802c3465c23b4a0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646712
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino MédioSobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino MédioMathematical languageSecondary schoolTeacher’ conceptionsFunctionsLinguagem matemáticaEnsino médioConcepções de professoresFunções.The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations.Neste trabalho, apresentamos um estudo qualitativo sobre a utilização da linguagem matemática por professores de Matemática do Ensino Médio, ao tratarem do tema “funções”. Investigamos as formas de expressão destes professores ao lidarem com suas próprias concepções sobre e tema, bem como ao explorá-lo nas situações pedagógicas em sala de aula, e vimos que há uma coincidência na essência das mesmas, em ambas as situações.Verificamos que a linguagem formal do professor tenta aproximar o conceito de função das suas definições mais atuais, como as de Bourbaki e Dirichlet. Entretanto,em seu uso prático,este tema fica restrito a concepções mais clássicas,como a de Euler.Em ambos os casos,parece haver uma dicotomia entre a linguagem matemática utilizada para lidar com o “teórico” e aquela para expressar as questões “práticas”. Universidade Estadual de Campinas2000-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864671210.20396/zet.v8i13-14.8646712Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-282176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712/13614Brazil; 2000Brasil; 2000Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZuffi, Edna MauraPacca, Jesuína L. A.2023-10-26T11:53:24Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646712Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:53:24Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
title Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
spellingShingle Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
Zuffi, Edna Maura
Mathematical language
Secondary school
Teacher’ conceptions
Functions
Linguagem matemática
Ensino médio
Concepções de professores
Funções.
title_short Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
title_full Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
title_fullStr Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
title_full_unstemmed Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
title_sort Sobre funções e a linguagem matemática da professores do Ensino Médio
author Zuffi, Edna Maura
author_facet Zuffi, Edna Maura
Pacca, Jesuína L. A.
author_role author
author2 Pacca, Jesuína L. A.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zuffi, Edna Maura
Pacca, Jesuína L. A.
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical language
Secondary school
Teacher’ conceptions
Functions
Linguagem matemática
Ensino médio
Concepções de professores
Funções.
topic Mathematical language
Secondary school
Teacher’ conceptions
Functions
Linguagem matemática
Ensino médio
Concepções de professores
Funções.
description The concept of funotion and the mathematical language of high school teachers. We present here a qualititative study on how high school mathematics teachers use mathematical language upon treating ideas on the concept of function. Our purpose has beem to investigate the ways in which these teachers deal with their own conceptions about the theme, as well as how they explore that concept in the classroom. We see coincidence in thair essential aspects in both situations. Also,we found out that teachers formal mathematical language tries to approach the concept of function to more up-to-date definitions, such as by Bourbaki and Dirichlet’s.However, the practical use of this concept is restricted to more classical conceptions, such as Euler’s In both cases, there seems to be a real dichotomy between the mathematical language dealing whith theoretical frameworks, and the language used to express “practical” essues and situations.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712
10.20396/zet.v8i13-14.8646712
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712
identifier_str_mv 10.20396/zet.v8i13-14.8646712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646712/13614
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2000
Brasil; 2000
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 8 No. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28
Zetetike; Vol. 8 Núm. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28
Zetetike; v. 8 n. 1-2 (2000): jan./dez. [13-14]; 7-28
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590389669888