ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Manuela Figuerêdo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Rosana Maria da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310
Resumo: The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatness
id UFMT-5_59dfdacd8e18617d33ba5eac094a58fe
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10310
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIODCONCEPÇÕES DE ÁLGEBRA: ANÁLISE DAS QUESTÕES DO SAEPE NO PERÍODO DE 2016-2018Algebra ConceptionsSAEPESecondary schoolConcepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio.The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatnessO objetivo da presente pesquisa é analisar as concepções de Álgebra nos itens da prova do Sistema de Avaliação da Educação Básica de Pernambuco (SAEPE), no período de 2016 a 2018. A fundamentação teórica apoia-se nas concepções de Álgebra de Usiskin (1995). Nossa metodologia de pesquisa é de caráter qualitativa e quantitativa, se baseia na análise documental da avaliação sistêmica do SAEPE 2016-2018, em procedimentos metodológicos adotados nas competências estabelecidas, na análise e descrição dos tipos de concepções algébricas (USISKIN, 1995) presentes nas questões de Álgebra. Nas edições analisadas, constatamos 78 questões de matemática, sendo 30 relacionadas às concepções de Álgebra. Dentre as 30 questões pesquisadas, observou-se que o foco principal da avaliação em termos de concepções algébricas se dá em torno da Álgebra como estruturas, em apenas uma questão foi identificada a concepção de Álgebra como estudo de relações entre grandezas. Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1031010.26571/reamec.v8i2.10310 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 8 No. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-6002318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310/pdfCopyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Manuela FiguerêdoSilva, Rosana Maria da2020-09-02T05:53:46Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10310Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2020-09-02T05:53:46Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
CONCEPÇÕES DE ÁLGEBRA: ANÁLISE DAS QUESTÕES DO SAEPE NO PERÍODO DE 2016-2018
title ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
spellingShingle ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
Silva, Maria Manuela Figuerêdo
Algebra Conceptions
SAEPE
Secondary school
Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio.
title_short ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
title_full ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
title_fullStr ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
title_full_unstemmed ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
title_sort ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
author Silva, Maria Manuela Figuerêdo
author_facet Silva, Maria Manuela Figuerêdo
Silva, Rosana Maria da
author_role author
author2 Silva, Rosana Maria da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Manuela Figuerêdo
Silva, Rosana Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Algebra Conceptions
SAEPE
Secondary school
Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio.
topic Algebra Conceptions
SAEPE
Secondary school
Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio.
description The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatness
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310
10.26571/reamec.v8i2.10310
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v8i2.10310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 8 No. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174815954567168