ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310 |
Resumo: | The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatness |
id |
UFMT-5_59dfdacd8e18617d33ba5eac094a58fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10310 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIODCONCEPÇÕES DE ÁLGEBRA: ANÁLISE DAS QUESTÕES DO SAEPE NO PERÍODO DE 2016-2018Algebra ConceptionsSAEPESecondary schoolConcepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio.The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatnessO objetivo da presente pesquisa é analisar as concepções de Álgebra nos itens da prova do Sistema de Avaliação da Educação Básica de Pernambuco (SAEPE), no período de 2016 a 2018. A fundamentação teórica apoia-se nas concepções de Álgebra de Usiskin (1995). Nossa metodologia de pesquisa é de caráter qualitativa e quantitativa, se baseia na análise documental da avaliação sistêmica do SAEPE 2016-2018, em procedimentos metodológicos adotados nas competências estabelecidas, na análise e descrição dos tipos de concepções algébricas (USISKIN, 1995) presentes nas questões de Álgebra. Nas edições analisadas, constatamos 78 questões de matemática, sendo 30 relacionadas às concepções de Álgebra. Dentre as 30 questões pesquisadas, observou-se que o foco principal da avaliação em termos de concepções algébricas se dá em torno da Álgebra como estruturas, em apenas uma questão foi identificada a concepção de Álgebra como estudo de relações entre grandezas. Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1031010.26571/reamec.v8i2.10310 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 8 No. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-6002318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310/pdfCopyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Manuela FiguerêdoSilva, Rosana Maria da2020-09-02T05:53:46Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/10310Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2020-09-02T05:53:46Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD CONCEPÇÕES DE ÁLGEBRA: ANÁLISE DAS QUESTÕES DO SAEPE NO PERÍODO DE 2016-2018 |
title |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
spellingShingle |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD Silva, Maria Manuela Figuerêdo Algebra Conceptions SAEPE Secondary school Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio. |
title_short |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
title_full |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
title_fullStr |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
title_full_unstemmed |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
title_sort |
ALGEBRA CONCEPTIONS: ANALYSIS OF SAEPE ISSUES IN THE 2016-2018 PERIOD |
author |
Silva, Maria Manuela Figuerêdo |
author_facet |
Silva, Maria Manuela Figuerêdo Silva, Rosana Maria da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Rosana Maria da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Manuela Figuerêdo Silva, Rosana Maria da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Algebra Conceptions SAEPE Secondary school Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio. |
topic |
Algebra Conceptions SAEPE Secondary school Concepções de Álgebra. SAEPE. Ensino médio. |
description |
The objective of the present study is to analyze the Algebra conceptions in the test items of the Basic Education Assessment System of Pernambuco (SAEPE), from 2016 to 2018. A theoretical foundation supported by Usiskin's Algebra conceptions (1995). Our research methodology is qualitative and quantitative, based on the documentary analysis of the systemic evaluation of SAEPE 2016-2018, on methodological procedures adopted in the competencies, on the analysis and description of the types of algebraic conceptions (USISKIN, 1995). of Algebra. In the editions analyzed, we found 78 mathematical questions, 30 of which were related to Algebra conceptions. Among 30 questions surveyed, what are the main evaluation questions in terms of Algebraic conceptions, as in Algebra as structures, in only one question identified as Algebra as a study of relationships between greatness |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310 10.26571/reamec.v8i2.10310 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v8i2.10310 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/10310/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 8 No. 2 (2020): Maio a agosto de 2020 ; 584-600 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174815954567168 |