Ensino remedial em recuperação paralela
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646911 |
Resumo: | In this paper we seek to use Lacan’s theory of desire in order to justify the following thesis: 1. Special difficulties of students in calculus courses can neither be explained or solved by only considering the imaginary (beliefs) and symbolic (statements) registers. They require taking into account the juissance organization in the real register that regulates the choice of justifications. 2. Psychoanlysis provides elements for effective organization of remedial teaching. 3. The theorectical elements and reports from classroom practices already available, are sufficient in order to include remedial teaching as an object of study in teacher’s formation courses. As a method for sustaining these thesis we present the report of a tutorial session for freshmen calculus student where remendial teaching indicates a phenomenon of repetition in the passage from one semantic field to another. As corollaries we show: 1) an adequate work contract can bring a number of students to tutorial sessions, compatible with the available teaching facilities. 2) Special difficulties of calculus students are ore serious and the teaching task is more difficult than it is generally admitted by the Istitution. 3) The tutorial teaching does not have to be carried out by the same teacher of the regular curse |
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Ensino remedial em recuperação paralelaEnsino remedial em recuperação paralelaEducação matemáticaEnsino remedialEducação matemáticaEnsino remedialIn this paper we seek to use Lacan’s theory of desire in order to justify the following thesis: 1. Special difficulties of students in calculus courses can neither be explained or solved by only considering the imaginary (beliefs) and symbolic (statements) registers. They require taking into account the juissance organization in the real register that regulates the choice of justifications. 2. Psychoanlysis provides elements for effective organization of remedial teaching. 3. The theorectical elements and reports from classroom practices already available, are sufficient in order to include remedial teaching as an object of study in teacher’s formation courses. As a method for sustaining these thesis we present the report of a tutorial session for freshmen calculus student where remendial teaching indicates a phenomenon of repetition in the passage from one semantic field to another. As corollaries we show: 1) an adequate work contract can bring a number of students to tutorial sessions, compatible with the available teaching facilities. 2) Special difficulties of calculus students are ore serious and the teaching task is more difficult than it is generally admitted by the Istitution. 3) The tutorial teaching does not have to be carried out by the same teacher of the regular curseO objetivo deste artigo é utilizar a teoria psicanalítica para sustentar as seguintes teses: 1. As dificuldades especiais dos alunos em cálculo não podem ser explicadas nem resolvidas considerando-se apenas os registros imaginário (crenças) e simbólico (afirmações enquanto enunciados), mas exigem que se leve em conta, no registro real, a organização do gozo que rege a escolha das justificações enquanto enunciações. 2. A psicanálise fornece elementos para orientar o ensino remedial. 3.O relato da prática e a teorização disponível do ensino remedial são suficientes para incluí-lo como objeto de estudo na formação do professor. Como conteúdo de sustentação dessa tese apresentamos o relato de uma sessão de recuperação paralela de cálculo I, na qual o ensino remedial que se fez necessário terminou mostrando um fenômeno de repetição na passagem de um campo semântico a outro. Como colorários, mostramos: 1) Um contrato de trabalho adequado pode trazer para a recuperação paralela alunos com dificuldades especiais em número compatível com a capacidade de atendimento da Instituição. 2) As dificuldades especiais de alunos em cálculo são mais graves e a tarefa docente de orientação de ensino remedial é mais difícil do que a Instituição reconhece. 3) A orientação do ensino remedial não precisa ser feita por docente que esteja ministrando disciplina ao aluno.Universidade Estadual de Campinas1995-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864691110.20396/zet.v3i3.8646911Zetetike; Vol. 3 No. 2 (1995): jul./dez. [4]; 73-96Zetetike; Vol. 3 Núm. 2 (1995): jul./dez. [4]; 73-96Zetetike; v. 3 n. 2 (1995): jul./dez. [4]; 73-962176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646911/13813Brasil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaldino, Roberto Ribeiro2023-10-26T11:46:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646911Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:46:39Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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