The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pamplona, Admur Severino
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637
Resumo: This paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices.
id UNICAMP-21_f91ca4364bc80b284ed819dc5928a2d0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646637
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of MathematicsA formação estatística e pedagógica do professor de matemáticaFormação de professorAprendizagem-ensino da estatística Educação matemáticaNarrativas biográficasComunidade de práticaFormação de ProfessoresEstatística - aprendizagem e ensinoEducação MatemáticaNarrativas BiográficasComunidade de PráticaTeacher educationLearning-teaching StatisticsMathematics educationBiographical narrativesCommunity of practiceThis paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices.Este trabalho traz elementos de uma pesquisa de doutorado cuja questão foi: “Quais práticas os professores formadores citaram, desenvolveram ou valorizaram para evidenciar e fortalecer os nexos entre as práticas de formação estatística e as de formação pedagógica?”. Como instrumento de recolha de dados, foram utilizadas “narrativas biográficas” de professores experientes que têm atuado no ensino de Estatística em cursos de Licenciatura em Matemática. Como instrumento de análise, utilizou-se a Teoria Social da Aprendizagem, de Wenger. A análise levou à conclusão de que as principais práticas utilizadas foram: a) o compartilhamento dos problemas, das escolhas, dos trajetos, das perspectivas e dos prazeres que fazem parte do exercício da profissão do professor, de modo geral, e do ensino da Estatística, de modo particular; b) o questionamento das práticas discursivas e não discursivas que apoiam relações desiguais de poder entre práticas de formação matemática/estatística e práticas de formação pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864663710.20396/zet.v20i37.8646637Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-992176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637/13539Brazil; 2012Brasil; 2012Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPamplona, Admur Severino2023-11-21T13:35:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646637Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-21T13:35:20Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
A formação estatística e pedagógica do professor de matemática
title The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
spellingShingle The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
Pamplona, Admur Severino
Formação de professor
Aprendizagem-ensino da estatística
Educação matemática
Narrativas biográficas
Comunidade de prática
Formação de Professores
Estatística - aprendizagem e ensino
Educação Matemática
Narrativas Biográficas
Comunidade de Prática
Teacher education
Learning-teaching Statistics
Mathematics education
Biographical narratives
Community of practice
title_short The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
title_full The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
title_fullStr The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
title_full_unstemmed The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
title_sort The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
author Pamplona, Admur Severino
author_facet Pamplona, Admur Severino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pamplona, Admur Severino
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professor
Aprendizagem-ensino da estatística
Educação matemática
Narrativas biográficas
Comunidade de prática
Formação de Professores
Estatística - aprendizagem e ensino
Educação Matemática
Narrativas Biográficas
Comunidade de Prática
Teacher education
Learning-teaching Statistics
Mathematics education
Biographical narratives
Community of practice
topic Formação de professor
Aprendizagem-ensino da estatística
Educação matemática
Narrativas biográficas
Comunidade de prática
Formação de Professores
Estatística - aprendizagem e ensino
Educação Matemática
Narrativas Biográficas
Comunidade de Prática
Teacher education
Learning-teaching Statistics
Mathematics education
Biographical narratives
Community of practice
description This paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637
10.20396/zet.v20i37.8646637
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637
identifier_str_mv 10.20396/zet.v20i37.8646637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637/13539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2012
Brasil; 2012
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99
Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99
Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590261743616