The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637 |
Resumo: | This paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices. |
id |
UNICAMP-21_f91ca4364bc80b284ed819dc5928a2d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646637 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of MathematicsA formação estatística e pedagógica do professor de matemáticaFormação de professorAprendizagem-ensino da estatística Educação matemáticaNarrativas biográficasComunidade de práticaFormação de ProfessoresEstatística - aprendizagem e ensinoEducação MatemáticaNarrativas BiográficasComunidade de PráticaTeacher educationLearning-teaching StatisticsMathematics educationBiographical narrativesCommunity of practiceThis paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices.Este trabalho traz elementos de uma pesquisa de doutorado cuja questão foi: “Quais práticas os professores formadores citaram, desenvolveram ou valorizaram para evidenciar e fortalecer os nexos entre as práticas de formação estatística e as de formação pedagógica?”. Como instrumento de recolha de dados, foram utilizadas “narrativas biográficas” de professores experientes que têm atuado no ensino de Estatística em cursos de Licenciatura em Matemática. Como instrumento de análise, utilizou-se a Teoria Social da Aprendizagem, de Wenger. A análise levou à conclusão de que as principais práticas utilizadas foram: a) o compartilhamento dos problemas, das escolhas, dos trajetos, das perspectivas e dos prazeres que fazem parte do exercício da profissão do professor, de modo geral, e do ensino da Estatística, de modo particular; b) o questionamento das práticas discursivas e não discursivas que apoiam relações desiguais de poder entre práticas de formação matemática/estatística e práticas de formação pedagógica.Universidade Estadual de Campinas2012-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864663710.20396/zet.v20i37.8646637Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-992176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637/13539Brazil; 2012Brasil; 2012Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPamplona, Admur Severino2023-11-21T13:35:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646637Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-21T13:35:20Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics A formação estatística e pedagógica do professor de matemática |
title |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
spellingShingle |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics Pamplona, Admur Severino Formação de professor Aprendizagem-ensino da estatística Educação matemática Narrativas biográficas Comunidade de prática Formação de Professores Estatística - aprendizagem e ensino Educação Matemática Narrativas Biográficas Comunidade de Prática Teacher education Learning-teaching Statistics Mathematics education Biographical narratives Community of practice |
title_short |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
title_full |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
title_fullStr |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
title_full_unstemmed |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
title_sort |
The formation Statistics and Pedagogical of the teacher of Mathematics |
author |
Pamplona, Admur Severino |
author_facet |
Pamplona, Admur Severino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pamplona, Admur Severino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professor Aprendizagem-ensino da estatística Educação matemática Narrativas biográficas Comunidade de prática Formação de Professores Estatística - aprendizagem e ensino Educação Matemática Narrativas Biográficas Comunidade de Prática Teacher education Learning-teaching Statistics Mathematics education Biographical narratives Community of practice |
topic |
Formação de professor Aprendizagem-ensino da estatística Educação matemática Narrativas biográficas Comunidade de prática Formação de Professores Estatística - aprendizagem e ensino Educação Matemática Narrativas Biográficas Comunidade de Prática Teacher education Learning-teaching Statistics Mathematics education Biographical narratives Community of practice |
description |
This paper presents the elements of a doctoral research question which was: "What teachereducators have cited the practices developed or valued to highlight and strengthen the links between thepractices of statistical training and teacher training?". As a tool for data collection was used"Biographical Narratives" of experienced teachers who have worked in the teaching of statistics coursesin Mathematics. As a tool of analysis, we used the Social Theory of Learning by Wenger. The analysisled to the conclusion that the main practices used were: a) the sharing of problems, choices, paths,perspectives and pleasures that are part of the professional qualifications of teachers, in general, andteaching statistics , in particular, b) the questioning of discursive and non discursive practices thatsupport unequal power relationships between teaching practices in mathematics / statistics andpedagogical practices. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637 10.20396/zet.v20i37.8646637 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v20i37.8646637 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646637/13539 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2012 Brasil; 2012 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 20 No. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99 Zetetike; Vol. 20 Núm. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99 Zetetike; v. 20 n. 1 (2012): jan./jun. [37]; 85-99 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590261743616 |