Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665 |
Resumo: | The aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. |
id |
UNICAMP-21_fd59ce912e376c58c3872e625dc4c61f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646665 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals Cultura visual, visualidade, visualização matemática : balanço provisório, propostas cautelaresCultura visualVisualidadeLinguagem visualVisualização matemáticaEducação matemáticaEducação MatemáticaVisualidadeEstudos CulturaisVisual cultureVisualityVisual languageMathematical visualizationMathematicals educationThe aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. O objetivo deste artigo é inserir-se no debate acerca de cultura visual e visualidade, buscando contribuições para o entendimento de visualização matemática e propondo formas de conectar visualidade à educação matemática. A partir do entendimento de algumas especificidades do termo visualidade no debate da cultura visual norte americano, nós compreendemos que as práticas visuais criam modos de olhar no âmbito da história e da cultura. Por fim, propõe-se o uso de visualidade como estratégia de análise para ampliar a consistência das pesquisas que se ocupam da linguagem visual e educação matemática. Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666510.20396/zet.v18i0.8646665Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-2942176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665/13567Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Cláudia Regina2023-11-16T15:11:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646665Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T15:11:48Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals Cultura visual, visualidade, visualização matemática : balanço provisório, propostas cautelares |
title |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
spellingShingle |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals Flores, Cláudia Regina Cultura visual Visualidade Linguagem visual Visualização matemática Educação matemática Educação Matemática Visualidade Estudos Culturais Visual culture Visuality Visual language Mathematical visualization Mathematicals education |
title_short |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
title_full |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
title_fullStr |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
title_full_unstemmed |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
title_sort |
Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals |
author |
Flores, Cláudia Regina |
author_facet |
Flores, Cláudia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Flores, Cláudia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura visual Visualidade Linguagem visual Visualização matemática Educação matemática Educação Matemática Visualidade Estudos Culturais Visual culture Visuality Visual language Mathematical visualization Mathematicals education |
topic |
Cultura visual Visualidade Linguagem visual Visualização matemática Educação matemática Educação Matemática Visualidade Estudos Culturais Visual culture Visuality Visual language Mathematical visualization Mathematicals education |
description |
The aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665 10.20396/zet.v18i0.8646665 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665/13567 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590308929536 |