Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flores, Cláudia Regina
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665
Resumo: The aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. 
id UNICAMP-21_fd59ce912e376c58c3872e625dc4c61f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646665
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals Cultura visual, visualidade, visualização matemática : balanço provisório, propostas cautelaresCultura visualVisualidadeLinguagem visualVisualização matemáticaEducação matemáticaEducação MatemáticaVisualidadeEstudos CulturaisVisual cultureVisualityVisual languageMathematical visualizationMathematicals educationThe aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. O objetivo deste artigo é inserir-se no debate acerca de cultura visual e visualidade, buscando contribuições para o entendimento de visualização matemática e propondo formas de conectar visualidade à educação matemática. A partir do entendimento de algumas especificidades do termo visualidade no debate da cultura visual norte americano, nós compreendemos que as práticas visuais criam modos de olhar no âmbito da história e da cultura. Por fim, propõe-se o uso de visualidade como estratégia de análise para ampliar a consistência das pesquisas que se ocupam da linguagem visual e educação matemática. Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666510.20396/zet.v18i0.8646665Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-2942176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665/13567Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFlores, Cláudia Regina2023-11-16T15:11:48Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646665Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T15:11:48Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
Cultura visual, visualidade, visualização matemática : balanço provisório, propostas cautelares
title Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
spellingShingle Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
Flores, Cláudia Regina
Cultura visual
Visualidade
Linguagem visual
Visualização matemática
Educação matemática
Educação Matemática
Visualidade
Estudos Culturais
Visual culture
Visuality
Visual language
Mathematical visualization
Mathematicals education
title_short Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
title_full Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
title_fullStr Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
title_full_unstemmed Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
title_sort Visual culture, visuality, mathematical visualization: provisional balance, cautioning proposals
author Flores, Cláudia Regina
author_facet Flores, Cláudia Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Flores, Cláudia Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura visual
Visualidade
Linguagem visual
Visualização matemática
Educação matemática
Educação Matemática
Visualidade
Estudos Culturais
Visual culture
Visuality
Visual language
Mathematical visualization
Mathematicals education
topic Cultura visual
Visualidade
Linguagem visual
Visualização matemática
Educação matemática
Educação Matemática
Visualidade
Estudos Culturais
Visual culture
Visuality
Visual language
Mathematical visualization
Mathematicals education
description The aim of this paper is to join the debate on visual culture andvisuality, seeking contributions to the understanding of mathematicalvisualization and proposing ways to connect visuality to mathematics education.On the attempt to understand some specificities of the term “visuality” in the debate of North American visual culture, we realized that visual practices createways of looking at historical and cultural contexts. Finally, we propose the use ofthe visuality as an analysis strategy for wider research in visual language andmore consistency in mathematical education. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665
10.20396/zet.v18i0.8646665
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646665
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646665/13567
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 271-294
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590308929536