_ Francis Alÿs' spacialized borders

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Konrath, Germana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Reyes, Paulo Edison Belo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urbana (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8656083
Resumo: Francis Alÿs, a Belgian naturalized Mexican artist, has a notoriously urban poetic that is closely related to his background as an architect. His works, however, are not guided by the Vitruvian principles of firmitas nor utilitas - and even the beauty (or venustas) of his actions is at odds with the canons of Art History. Alÿs' trajectory emerges from fables that bring to life the rituals of deterritorialization-reterritorialization invented by the artist for every city he goes through. This text put into dialogue works in which Alÿs shapes common time-spaces through collective participation, with theoretical legacy by Jacques Rancière, Michel de Certeau and the duo Gilles Deleuze and Félix Guattari. It is our interest to discuss the aesthetic – and therefore political – contributions of Alÿs, particularly in physical and symbolic border situations of the contemporary city.
id UNICAMP-23_2528eb0d8f94aaa6dd82f62b624799e6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656083
network_acronym_str UNICAMP-23
network_name_str Urbana (Campinas)
repository_id_str
spelling _ Francis Alÿs' spacialized bordersLos márgenes espacializados de Francis AlÿsAs margens espacializadas de Francis AlÿsUrban bordersFrancis AlÿsCommon space-timeFronteras urbanasFrancis AlÿsEspacio-tiempo comúnFronteiras urbanasFrancis AlÿsEspaço-tempo comumFrancis Alÿs, a Belgian naturalized Mexican artist, has a notoriously urban poetic that is closely related to his background as an architect. His works, however, are not guided by the Vitruvian principles of firmitas nor utilitas - and even the beauty (or venustas) of his actions is at odds with the canons of Art History. Alÿs' trajectory emerges from fables that bring to life the rituals of deterritorialization-reterritorialization invented by the artist for every city he goes through. This text put into dialogue works in which Alÿs shapes common time-spaces through collective participation, with theoretical legacy by Jacques Rancière, Michel de Certeau and the duo Gilles Deleuze and Félix Guattari. It is our interest to discuss the aesthetic – and therefore political – contributions of Alÿs, particularly in physical and symbolic border situations of the contemporary city.Francis Alÿs, artista belga naturalizado mexicano, tiene una poética notoriamente urbana y estrechamente vinculada a su formación como arquitecto. Sin embargo, sus obras no están regidas por los principios vitruvianos de firmitas ni utilitas – e incluso la belleza (o venustas) de sus acciones está en desacuerdo con los cánones de la historia del arte. La trayectoria de Alÿs surge de fábulas que dan vida a los rituales de desterritorialización-reterritorialización inventados por el artista para cada ciudad que atraviesa. Este texto propone un diálogo entre obras donde Alÿs da forma a espacios-tiempos comunes a través de la participación colectiva con el legado teórico de Jacques Rancière, Michel de Certeau y el dúo Gilles Deleuze y Félix Guattari. El interés aquí es discutir las contribuciones estéticas – y por lo tanto políticas – de Alÿs particularmente en situaciones de frontera, tanto físicas como simbólicas, de la ciudad contemporánea.Francis Alÿs, artista belga naturalizado mexicano, tem uma poética notoriamente urbana e intimamente ligada à sua formação como arquiteto. Seus trabalhos, contudo, não são pautados pelos princípios vitruvianos de firmitas, tampouco de utilitas, e mesmo a beleza (ou venustas) de suas ações destoa dos cânones da história da arte. A trajetória de Alÿs emerge de fábulas que dão vida a rituais de desterritorialização-reterritorialização inventados pelo artista para cada cidade por que passa. Este texto propõe um diálogo entre trabalhos onde Alÿs molda o espaço-tempo comum através da participação coletiva e aportes teóricos de Jacques Rancière, Michel de Certeau e da dupla Gilles Deleuze e Félix Guattari. Interessa aqui problematizar as contribuições estéticas – e portanto políticas – de Alÿs, particularmente em situações de fronteira, tanto físicas quanto simbólicas, da cidade contemporânea.Universidade Estadual de Campinas2020-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/865608310.20396/urbana.v11i3.8656083URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; v. 11 n. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-57URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 No. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-57URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 Núm. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-571982-0569reponame:Urbana (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8656083/22351Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessKonrath, GermanaReyes, Paulo Edison Belo2020-08-19T01:52:47Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656083Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbanaPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/oaiurbana.ciec@gmail.com1982-05691982-0569opendoar:2020-08-19T01:52:47Urbana (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv _ Francis Alÿs' spacialized borders
Los márgenes espacializados de Francis Alÿs
As margens espacializadas de Francis Alÿs
title _ Francis Alÿs' spacialized borders
spellingShingle _ Francis Alÿs' spacialized borders
Konrath, Germana
Urban borders
Francis Alÿs
Common space-time
Fronteras urbanas
Francis Alÿs
Espacio-tiempo común
Fronteiras urbanas
Francis Alÿs
Espaço-tempo comum
title_short _ Francis Alÿs' spacialized borders
title_full _ Francis Alÿs' spacialized borders
title_fullStr _ Francis Alÿs' spacialized borders
title_full_unstemmed _ Francis Alÿs' spacialized borders
title_sort _ Francis Alÿs' spacialized borders
author Konrath, Germana
author_facet Konrath, Germana
Reyes, Paulo Edison Belo
author_role author
author2 Reyes, Paulo Edison Belo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Konrath, Germana
Reyes, Paulo Edison Belo
dc.subject.por.fl_str_mv Urban borders
Francis Alÿs
Common space-time
Fronteras urbanas
Francis Alÿs
Espacio-tiempo común
Fronteiras urbanas
Francis Alÿs
Espaço-tempo comum
topic Urban borders
Francis Alÿs
Common space-time
Fronteras urbanas
Francis Alÿs
Espacio-tiempo común
Fronteiras urbanas
Francis Alÿs
Espaço-tempo comum
description Francis Alÿs, a Belgian naturalized Mexican artist, has a notoriously urban poetic that is closely related to his background as an architect. His works, however, are not guided by the Vitruvian principles of firmitas nor utilitas - and even the beauty (or venustas) of his actions is at odds with the canons of Art History. Alÿs' trajectory emerges from fables that bring to life the rituals of deterritorialization-reterritorialization invented by the artist for every city he goes through. This text put into dialogue works in which Alÿs shapes common time-spaces through collective participation, with theoretical legacy by Jacques Rancière, Michel de Certeau and the duo Gilles Deleuze and Félix Guattari. It is our interest to discuss the aesthetic – and therefore political – contributions of Alÿs, particularly in physical and symbolic border situations of the contemporary city.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8656083
10.20396/urbana.v11i3.8656083
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8656083
identifier_str_mv 10.20396/urbana.v11i3.8656083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/urbana/article/view/8656083/22351
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporany
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; v. 11 n. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-57
URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 No. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-57
URBANA: Revista Eletrônica do Centro Interdisciplinar de Estudos sobre a Cidade; Vol. 11 Núm. 3 (2019): set./dez. [23] - Dossiê: ArteCidade; 30-57
1982-0569
reponame:Urbana (Campinas)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Urbana (Campinas)
collection Urbana (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Urbana (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv urbana.ciec@gmail.com
_version_ 1754570998677504000