The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11454 |
Resumo: | The aim of this work is to analyze the dynamics of the Argentine cinema field in the mid-90s, taking Pierre Bourdieu's theory of cultural fields as a reference. To do so, we will focus first on some reflections on the problem of approaching the study of cinema from this theory, and then we will move on to the analysis itself. At the same time, we will take some aspects of the cinematographic production of a director, Lucrecia Martel, that allow us to illustrate the logic of the Argentine cinema field of this period and the positions of some of the agents involved, mainly the critics. |
id |
UNICAMP-25_35b5530948be114dcdcfaad90a61b457 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11454 |
network_acronym_str |
UNICAMP-25 |
network_name_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewalLa dinámica del campo del cine argentino a mediados de los noventa: Lucrecia Martel y los signos de una renovaciónA dinâmica do campo do cinema argentino em meados dos anos noventa: Lucrecia Martel e os sinais de uma renovaçãoCineCampo culturalArgentinaCineCultural fieldArgentinaCineCampo culturalArgentinaThe aim of this work is to analyze the dynamics of the Argentine cinema field in the mid-90s, taking Pierre Bourdieu's theory of cultural fields as a reference. To do so, we will focus first on some reflections on the problem of approaching the study of cinema from this theory, and then we will move on to the analysis itself. At the same time, we will take some aspects of the cinematographic production of a director, Lucrecia Martel, that allow us to illustrate the logic of the Argentine cinema field of this period and the positions of some of the agents involved, mainly the critics.El objetivo de este trabajo es analizar la dinámica del campo del cine argentino a mediados de la década del noventa tomando como referencia la teoría de los campos culturales de Pierre Bourdieu. Para ello nos centraremos en primer lugar en algunas reflexiones sobre la problemática de abordar el estudio del cine desde dicha teoría y luego pasaremos al análisis en sí mismo. A su vez tomaremos algunos aspectos de la producción cinematográfica de una directora, Lucrecia Martel, que permiten ilustrar la lógica del campo del cine argentino de este período y las posiciones de algunos de los agentes involucrados en él, la crítica fundamentalmente.O objetivo deste trabalho é analisar a dinâmica do campo do cinema argentino em meados dos anos 90, tomando como referência a teoria dos campos culturais de Pierre Bourdieu. Para tanto, vamos nos concentrar primeiro em algumas reflexões sobre o problema de abordar o estudo do cinema a partir dessa teoria e, em seguida, passaremos à análise propriamente dita. Ao mesmo tempo, tomaremos alguns aspectos da produção cinematográfica de uma diretora, Lucrecia Martel, que nos permitem ilustrar a lógica do campo do cinema argentino deste período e as posições de alguns dos agentes envolvidos, fundamentalmente os críticos.Universidade Estadual de Campinas2013-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1145410.20396/tematicas.v21i41.11454Tematicas; v. 21 n. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-193Tematicas; Vol. 21 No. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-193Tematicas; Vol. 21 Núm. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-1932595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11454/6663Argentina; ContemporaryArgentina; ContemporáneoArgentina; ContemporâneoCopyright (c) 2013 Ana Gabriela Abánhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbán, Ana Gabriela2021-04-26T18:24:08Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/11454Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-04-26T18:24:08Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal La dinámica del campo del cine argentino a mediados de los noventa: Lucrecia Martel y los signos de una renovación A dinâmica do campo do cinema argentino em meados dos anos noventa: Lucrecia Martel e os sinais de uma renovação |
title |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
spellingShingle |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal Abán, Ana Gabriela Cine Campo cultural Argentina Cine Cultural field Argentina Cine Campo cultural Argentina |
title_short |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
title_full |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
title_fullStr |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
title_full_unstemmed |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
title_sort |
The dynamics of the Argentine cinema field in the mid-nineties: Lucrecia Martel and the signs of renewal |
author |
Abán, Ana Gabriela |
author_facet |
Abán, Ana Gabriela |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abán, Ana Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cine Campo cultural Argentina Cine Cultural field Argentina Cine Campo cultural Argentina |
topic |
Cine Campo cultural Argentina Cine Cultural field Argentina Cine Campo cultural Argentina |
description |
The aim of this work is to analyze the dynamics of the Argentine cinema field in the mid-90s, taking Pierre Bourdieu's theory of cultural fields as a reference. To do so, we will focus first on some reflections on the problem of approaching the study of cinema from this theory, and then we will move on to the analysis itself. At the same time, we will take some aspects of the cinematographic production of a director, Lucrecia Martel, that allow us to illustrate the logic of the Argentine cinema field of this period and the positions of some of the agents involved, mainly the critics. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11454 10.20396/tematicas.v21i41.11454 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11454 |
identifier_str_mv |
10.20396/tematicas.v21i41.11454 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11454/6663 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Ana Gabriela Abán https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Ana Gabriela Abán https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Argentina; Contemporary Argentina; Contemporáneo Argentina; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tematicas; v. 21 n. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-193 Tematicas; Vol. 21 No. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-193 Tematicas; Vol. 21 Núm. 41 (2013): A sociologia de Pierre Bordieu; 157-193 2595-315X reponame:Temáticas (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
collection |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tmaticas@unicamp.br|| |
_version_ |
1797067880944107520 |