Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temáticas (Campinas. Online) |
DOI: | 10.20396/tematicas.v16i31/32.12445 |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445 |
Resumo: | In this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared. |
id |
UNICAMP-25_c1865ad7fd0e4e1ad6868b56bf8dfcf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/12445 |
network_acronym_str |
UNICAMP-25 |
network_name_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
spelling |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropologyEtnoficción y subjetividad: pensar en términos de antropología compartidaEtnoficcção e subjetividade: pensando em termos de antropologia compartilhadaEtnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográficoEthnofiction Shared anthropology Ethnographic filmEtnoficción Antropología compartida Película etnográficaIn this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared.La etnoficción como estilo propio en el universo de la producción cinematográfica etnográfica se explora aquí como resultado del encuentro etnográfico y, como tal, capaz de contribuir a la reflexión sobre el carácter subjetivo inherente al proceso de su construcción. Considerar el aporte de la etnoficción como modo de representación implica reconocer el camino específico que toma la relación entre el antropólogo y los sujetos-actores de investigación en el proceso de creación. A través del análisis cinematográfico, que caracteriza la estructura del texto que sigue, la idea es establecer relaciones con la posición de autoridad del antropólogo frente a sus sujetos. Para ello, establezco un ejercicio comparativo entre algunas escenas de dos etnoficciones -La Pyramide Humaine, de Jean Rouch (1961), y Transfiction, de Johannes Sjóberg (2007) - para problematizar el carácter reflexivo, improvisado y compartido de la relación que se está dando. luego establecido en el proceso creativo.A etnoficcção enquanto um estilo próprio no universo da produção dos filmes etnográficos é explorada aqui como o resultado do encontro etnográfico, e, como tal, capaz de contribuir para a reflexão acerca do caráter subjetivo inerente ao processo de sua construção. Considerar a contribuição da etnoficção enquanto modo de representação implica reconhecer o modo específico que a relação entre antropólogo e atores-sujeitos da pesquisa toma no processo de criação. Através da análise fílmica, que caracteriza a estrutura do texto que se segue, a idéia é estabelecer relações com a posição de autoridade do antropólogo diante de seus pesquisados. Para isso, estabeleço um exercício comparativo entre algumas cenas de duas etnoficções — La Pyramide Humaine, de Jean Rouch (1961), e Transfiction, de Johannes Sjóberg (2007) — para problematizar o caráter reflexivo, improvisado e compartilhado da relação que então se estabelece no processo criativo.Universidade Estadual de Campinas2008-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1244510.20396/tematicas.v16i31/32.12445Tematicas; v. 16 n. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289Tematicas; Vol. 16 No. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289Tematicas; Vol. 16 Núm. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-2892595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445/7812Brazil; Century XX-XXIBrasil; Siglo XX-XXIBrasil; Século XX-XXICopyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Andréia Aparecida Ferreira2021-05-11T20:16:30Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/12445Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-05-11T20:16:30Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology Etnoficción y subjetividad: pensar en términos de antropología compartida Etnoficcção e subjetividade: pensando em termos de antropologia compartilhada |
title |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
spellingShingle |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology Lopes, Andréia Aparecida Ferreira Etnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográfico Ethnofiction Shared anthropology Ethnographic film Etnoficción Antropología compartida Película etnográfica Lopes, Andréia Aparecida Ferreira Etnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográfico Ethnofiction Shared anthropology Ethnographic film Etnoficción Antropología compartida Película etnográfica |
title_short |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
title_full |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
title_fullStr |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
title_full_unstemmed |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
title_sort |
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology |
author |
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira |
author_facet |
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira Lopes, Andréia Aparecida Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Etnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográfico Ethnofiction Shared anthropology Ethnographic film Etnoficción Antropología compartida Película etnográfica |
topic |
Etnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográfico Ethnofiction Shared anthropology Ethnographic film Etnoficción Antropología compartida Película etnográfica |
description |
In this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445 10.20396/tematicas.v16i31/32.12445 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445 |
identifier_str_mv |
10.20396/tematicas.v16i31/32.12445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445/7812 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XX-XXI Brasil; Siglo XX-XXI Brasil; Século XX-XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tematicas; v. 16 n. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289 Tematicas; Vol. 16 No. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289 Tematicas; Vol. 16 Núm. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289 2595-315X reponame:Temáticas (Campinas. Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Temáticas (Campinas. Online) |
collection |
Temáticas (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tmaticas@unicamp.br|| |
_version_ |
1822180379224702976 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/tematicas.v16i31/32.12445 |