Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temáticas (Campinas. Online)
DOI: 10.20396/tematicas.v16i31/32.12445
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445
Resumo: In this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared.
id UNICAMP-25_c1865ad7fd0e4e1ad6868b56bf8dfcf3
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/12445
network_acronym_str UNICAMP-25
network_name_str Temáticas (Campinas. Online)
spelling Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropologyEtnoficción y subjetividad: pensar en términos de antropología compartidaEtnoficcção e subjetividade: pensando em termos de antropologia compartilhadaEtnoficção Antropologia compartilhada Filme etnográficoEthnofiction Shared anthropology Ethnographic filmEtnoficción Antropología compartida Película etnográficaIn this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared.La etnoficción como estilo propio en el universo de la producción cinematográfica etnográfica se explora aquí como resultado del encuentro etnográfico y, como tal, capaz de contribuir a la reflexión sobre el carácter subjetivo inherente al proceso de su construcción. Considerar el aporte de la etnoficción como modo de representación implica reconocer el camino específico que toma la relación entre el antropólogo y los sujetos-actores de investigación en el proceso de creación. A través del análisis cinematográfico, que caracteriza la estructura del texto que sigue, la idea es establecer relaciones con la posición de autoridad del antropólogo frente a sus sujetos. Para ello, establezco un ejercicio comparativo entre algunas escenas de dos etnoficciones -La Pyramide Humaine, de Jean Rouch (1961), y Transfiction, de Johannes Sjóberg (2007) - para problematizar el carácter reflexivo, improvisado y compartido de la relación que se está dando. luego establecido en el proceso creativo.A etnoficcção enquanto um estilo próprio no universo da produção dos filmes etnográficos é explorada aqui como o resultado do encontro etnográfico, e, como tal, capaz de contribuir para a reflexão acerca do caráter subjetivo inerente ao processo de sua construção. Considerar a contribuição da etnoficção enquanto modo de representação implica reconhecer o modo específico que a relação entre antropólogo e atores-sujeitos da pesquisa toma no processo de criação. Através da análise fílmica, que caracteriza a estrutura do texto que se segue, a idéia é estabelecer relações com a posição de autoridade do antropólogo diante de seus pesquisados. Para isso, estabeleço um exercício comparativo entre algumas cenas de duas etnoficções — La Pyramide Humaine, de Jean Rouch (1961), e Transfiction, de Johannes Sjóberg (2007) — para problematizar o caráter reflexivo, improvisado e compartilhado da relação que então se estabelece no processo criativo.Universidade Estadual de Campinas2008-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/1244510.20396/tematicas.v16i31/32.12445Tematicas; v. 16 n. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289Tematicas; Vol. 16 No. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289Tematicas; Vol. 16 Núm. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-2892595-315Xreponame:Temáticas (Campinas. Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445/7812Brazil; Century XX-XXIBrasil; Siglo XX-XXIBrasil; Século XX-XXICopyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Andréia Aparecida Ferreira2021-05-11T20:16:30Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/12445Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicasPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/oaitmaticas@unicamp.br||2595-315X1413-2486opendoar:2021-05-11T20:16:30Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Etnoficción y subjetividad: pensar en términos de antropología compartida
Etnoficcção e subjetividade: pensando em termos de antropologia compartilhada
title Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
spellingShingle Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
Etnoficção
Antropologia compartilhada
Filme etnográfico
Ethnofiction
Shared anthropology
Ethnographic film
Etnoficción
Antropología compartida
Película etnográfica
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
Etnoficção
Antropologia compartilhada
Filme etnográfico
Ethnofiction
Shared anthropology
Ethnographic film
Etnoficción
Antropología compartida
Película etnográfica
title_short Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
title_full Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
title_fullStr Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
title_full_unstemmed Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
title_sort Ethnofiction and subjectivity: thinking in terms of shared anthropology
author Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
author_facet Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Andréia Aparecida Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Etnoficção
Antropologia compartilhada
Filme etnográfico
Ethnofiction
Shared anthropology
Ethnographic film
Etnoficción
Antropología compartida
Película etnográfica
topic Etnoficção
Antropologia compartilhada
Filme etnográfico
Ethnofiction
Shared anthropology
Ethnographic film
Etnoficción
Antropología compartida
Película etnográfica
description In this work I suggest to research the ethnofiction production — which is a specific style of ethnographic film — in terms of the outcome of the ethnographic encounter. The idea is to emphasize the central role of the subjective dimension in the ethnofiction construction process. The association of the ethnofiction to a representation mode implies a specific relation between the anthropologist and the actors-subjects of the research. Through film analysis, as the present text is characterized, I establish some connections between the ethnofiction's creation process and the theme on the anthropologist's authority position in face of his subjects. For this purpose, I compare some scenes of the two ethnofictions under consideration: La Pyramide Humaine, by Jean Rouch (1961), and Transfection, by Johannes Sjóberg (2007). This task points out the character of the relationship produced by the creative process: it is reflexive, improvised and shared.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445
10.20396/tematicas.v16i31/32.12445
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445
identifier_str_mv 10.20396/tematicas.v16i31/32.12445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12445/7812
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2008 Andréia Aparecida Ferreira Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XX-XXI
Brasil; Siglo XX-XXI
Brasil; Século XX-XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tematicas; v. 16 n. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289
Tematicas; Vol. 16 No. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289
Tematicas; Vol. 16 Núm. 31 (2008): Estudos Indígenas; 273-289
2595-315X
reponame:Temáticas (Campinas. Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Temáticas (Campinas. Online)
collection Temáticas (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Temáticas (Campinas. Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tmaticas@unicamp.br||
_version_ 1822180379224702976
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.20396/tematicas.v16i31/32.12445