Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rubio Scola, Virginia I.
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351
Resumo: From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible.
id UNICAMP-32_3872d04a2f1f3c7e8277e8d2cab95998
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658351
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, MercosurTensiones ideológicas en materiales didácticos de portugués en Argentina : globalización, lusofonía, MercosurTensões ideológicas nos materiais didáticos de português na Argentina : globalização, lusofonia, MercosulPolítica linguísticaPortuguês na ArgentinaRepresentações sociolinguísticas.Linguistic policyPortuguese in ArgentinaSociolinguistic representations.Política lingüísticaPortugués en ArgentinaRepresentaciones sociolingüísticas.From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible.Desde una perspectiva glotopolítica, elaboramos un análisis que indaga sobre algunos aspectos de la enseñanza del portugués en la escuela secundaria argentina y su relación con la integración regional. Con este propósito, hemos abordado materiales didácticos que han circulado o se han elaborado en Argentina en el periodo 2003-2015, etapa de acercamiento entre los países latinoamericanos. En este contexto, se llevaron a cabo medidas glotopolíticas, como fue la sanción de la ley nacional de oferta obligatoria de portugués en Argentina y la elaboración de los primeros materiales didácticos para la enseñanza de esta lengua por parte de los ministerios de educación. Sin embargo, identificaremos que existen otras representaciones de esta lengua en los materiales que han invisibilizado el vínculo del portugués con la integración regional.A partir de uma perspectiva glotopolítica, elaboramos uma análise que interroga alguns aspectos do ensino de português no ensino médio argentino e sua relação com a integração regional. Com esse intuito, abordamos materiais didáticos que circularam ou foram elaborados na Argentina no período 2003-2015, etapa de aproximação entre os países latinoamericanos. Nesse contexto, implementaram-se medidas glotopolíticas, como a sanção da lei nacional de oferta obrigatória de português na Argentina e a elaboração dos primeiros materiais didáticos para o ensino desta língua por parte dos ministérios de educação. No entanto, identificaremos que existem representações desta língua que têm invisibilizado o vínculo do português com a integração regional.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865835110.20396/lil.v0i43.8658351Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 237-2582674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351/22062Argentina; ContemporaryArgentina; ContemporáneoArgentina; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRubio Scola, Virginia I. 2020-04-28T18:56:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658351Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T18:56:29Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
Tensiones ideológicas en materiales didácticos de portugués en Argentina : globalización, lusofonía, Mercosur
Tensões ideológicas nos materiais didáticos de português na Argentina : globalização, lusofonia, Mercosul
title Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
spellingShingle Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
Rubio Scola, Virginia I.
Política linguística
Português na Argentina
Representações sociolinguísticas.
Linguistic policy
Portuguese in Argentina
Sociolinguistic representations.
Política lingüística
Portugués en Argentina
Representaciones sociolingüísticas.
title_short Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
title_full Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
title_fullStr Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
title_full_unstemmed Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
title_sort Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
author Rubio Scola, Virginia I.
author_facet Rubio Scola, Virginia I.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rubio Scola, Virginia I.
dc.subject.por.fl_str_mv Política linguística
Português na Argentina
Representações sociolinguísticas.
Linguistic policy
Portuguese in Argentina
Sociolinguistic representations.
Política lingüística
Portugués en Argentina
Representaciones sociolingüísticas.
topic Política linguística
Português na Argentina
Representações sociolinguísticas.
Linguistic policy
Portuguese in Argentina
Sociolinguistic representations.
Política lingüística
Portugués en Argentina
Representaciones sociolingüísticas.
description From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351
10.20396/lil.v0i43.8658351
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351
identifier_str_mv 10.20396/lil.v0i43.8658351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351/22062
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Argentina; Contemporary
Argentina; Contemporáneo
Argentina; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 237-258
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 237-258
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 237-258
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 237-258
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991772647424