Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
DOI: | 10.20396/lil.v0i43.8658351 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351 |
Resumo: | From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible. |
id |
UNICAMP-32_3872d04a2f1f3c7e8277e8d2cab95998 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658351 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
spelling |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, MercosurTensiones ideológicas en materiales didácticos de portugués en Argentina : globalización, lusofonía, MercosurTensões ideológicas nos materiais didáticos de português na Argentina : globalização, lusofonia, MercosulPolítica linguísticaPortuguês na ArgentinaRepresentações sociolinguísticas.Linguistic policyPortuguese in ArgentinaSociolinguistic representations.Política lingüísticaPortugués en ArgentinaRepresentaciones sociolingüísticas.From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible.Desde una perspectiva glotopolítica, elaboramos un análisis que indaga sobre algunos aspectos de la enseñanza del portugués en la escuela secundaria argentina y su relación con la integración regional. Con este propósito, hemos abordado materiales didácticos que han circulado o se han elaborado en Argentina en el periodo 2003-2015, etapa de acercamiento entre los países latinoamericanos. En este contexto, se llevaron a cabo medidas glotopolíticas, como fue la sanción de la ley nacional de oferta obligatoria de portugués en Argentina y la elaboración de los primeros materiales didácticos para la enseñanza de esta lengua por parte de los ministerios de educación. Sin embargo, identificaremos que existen otras representaciones de esta lengua en los materiales que han invisibilizado el vínculo del portugués con la integración regional.A partir de uma perspectiva glotopolítica, elaboramos uma análise que interroga alguns aspectos do ensino de português no ensino médio argentino e sua relação com a integração regional. Com esse intuito, abordamos materiais didáticos que circularam ou foram elaborados na Argentina no período 2003-2015, etapa de aproximação entre os países latinoamericanos. Nesse contexto, implementaram-se medidas glotopolíticas, como a sanção da lei nacional de oferta obrigatória de português na Argentina e a elaboração dos primeiros materiais didáticos para o ensino desta língua por parte dos ministérios de educação. No entanto, identificaremos que existem representações desta língua que têm invisibilizado o vínculo do português com a integração regional.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865835110.20396/lil.v0i43.8658351Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 237-258Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 237-2582674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351/22062Argentina; ContemporaryArgentina; ContemporáneoArgentina; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRubio Scola, Virginia I. 2020-04-28T18:56:29Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658351Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T18:56:29Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur Tensiones ideológicas en materiales didácticos de portugués en Argentina : globalización, lusofonía, Mercosur Tensões ideológicas nos materiais didáticos de português na Argentina : globalização, lusofonia, Mercosul |
title |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
spellingShingle |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur Rubio Scola, Virginia I. Política linguística Português na Argentina Representações sociolinguísticas. Linguistic policy Portuguese in Argentina Sociolinguistic representations. Política lingüística Portugués en Argentina Representaciones sociolingüísticas. Rubio Scola, Virginia I. Política linguística Português na Argentina Representações sociolinguísticas. Linguistic policy Portuguese in Argentina Sociolinguistic representations. Política lingüística Portugués en Argentina Representaciones sociolingüísticas. |
title_short |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
title_full |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
title_fullStr |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
title_full_unstemmed |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
title_sort |
Ideological tensions in Portuguese teaching materials in Argentina : globalization, lusophony, Mercosur |
author |
Rubio Scola, Virginia I. |
author_facet |
Rubio Scola, Virginia I. Rubio Scola, Virginia I. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rubio Scola, Virginia I. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política linguística Português na Argentina Representações sociolinguísticas. Linguistic policy Portuguese in Argentina Sociolinguistic representations. Política lingüística Portugués en Argentina Representaciones sociolingüísticas. |
topic |
Política linguística Português na Argentina Representações sociolinguísticas. Linguistic policy Portuguese in Argentina Sociolinguistic representations. Política lingüística Portugués en Argentina Representaciones sociolingüísticas. |
description |
From a glotopolitical perspective, we developed an analysis that questions some aspects of Portuguese teaching in Argentine high school and its relationship with regional integration. To this end, we approach didactic materials that circulated or were prepared in Argentina in the period 2003-2015, a step closer to Latin American countries. In this context, glotopolitical measures were implemented, such as the sanction of the national law of mandatory supply of Portuguese in Argentina and the preparation of the first didactic materials for the teaching of this language by the ministries of education. However, we will identify that there are representations of this language that have made the link between Portuguese and regional integration invisible. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351 10.20396/lil.v0i43.8658351 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v0i43.8658351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658351/22062 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Argentina; Contemporary Argentina; Contemporáneo Argentina; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 237-258 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 237-258 Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 237-258 Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 237-258 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1822181475893641216 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/lil.v0i43.8658351 |