Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mariza Vieira da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704
Resumo: In this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized.
id UNICAMP-32_955f0ef45ae964a3ea93ae65fe5f1b5b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666704
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regenerationPolíticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneraçãoPolíticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneraçãoPolítica de línguasSujeito urbano escolarizadoDiscurso lexicográficoLanguage policiesUrban educated subjectLexicographical discoursePolítica de línguasSujeito urbano escolarizadoDiscurso lexicográficoIn this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized.Neste artigo, filiando-nos à História das Ideias Linguísticas e à Análise de Discurso pechetiana, visamos compreender como o trabalho com o léxico, articulando lexicologia, lexicografia e semântica, funciona nas políticas públicas de educação e de línguas a partir da segunda metade do século XX, como forma de gestão dos sentidos e do sujeito em uma formação discursiva neoliberal. A gestão discursiva da língua pelo léxico significa a normatização dos sentidos, logo, do sujeito, na busca de um mundo semanticamente normal – adequado -, em que se possam estabelecer fronteiras, limites, imaginariamente estáveis. Nessas demarcações e divisões, temos o confronto do simbólico com o político. Tomamos como material de descrição-análise, uma série formada pelas palavras adequação, adequar, adequado/a pela centralidade que elas têm desde os anos 1960/1970, nas políticas de línguas, nas práticas escolares e na vida em sociedade, dialogando com as séries: conversão, converter, convertido/a e regeneração, regenerar, regenerado/a, para que pudéssemos observar o movimento das formações discursivas, em que uma memória (discursiva) retoma, pela repetição e deslocamento, sentidos que asseguram o espaço da estabilidade e, ao mesmo tempo, abre-se para o não logicamente estabilizado.Neste artigo, filiando-nos à História das Ideias Linguísticas e à Análise de Discurso pechetiana, visamos compreender como o trabalho com o léxico, articulando lexicologia, lexicografia e semântica, funciona nas políticas públicas de educação e de línguas a partir da segunda metade do século XX, como forma de gestão dos sentidos e do sujeito em uma formação discursiva neoliberal. A gestão discursiva da língua pelo léxico significa a normatização dos sentidos, logo, do sujeito, na busca de um mundo semanticamente normal – adequado -, em que se possam estabelecer fronteiras, limites, imaginariamente estáveis. Nessas demarcações e divisões, temos o confronto do simbólico com o político. Tomamos como material de descrição-análise, uma série formada pelas palavras adequação, adequar, adequado/a pela centralidade que elas têm desde os anos 1960/1970, nas políticas de línguas, nas práticas escolares e na vida em sociedade, dialogando com as séries: conversão, converter, convertido/a e regeneração, regenerar, regenerado/a, para que pudéssemos observar o movimento das formações discursivas, em que uma memória (discursiva) retoma, pela repetição e deslocamento, sentidos que asseguram o espaço da estabilidade e, ao mesmo tempo, abre-se para o não logicamente estabilizado.Universidade Estadual de Campinas2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866670410.20396/lil.v24i47.8666704Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 364-3932674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704/27364Brazil; Century XXBrasil; Século XXBrasil; Século XXCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mariza Vieira da2023-06-30T14:11:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666704Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-06-30T14:11:35Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
Políticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneração
Políticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneração
title Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
spellingShingle Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
Silva, Mariza Vieira da
Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
Language policies
Urban educated subject
Lexicographical discourse
Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
title_short Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
title_full Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
title_fullStr Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
title_full_unstemmed Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
title_sort Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
author Silva, Mariza Vieira da
author_facet Silva, Mariza Vieira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mariza Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
Language policies
Urban educated subject
Lexicographical discourse
Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
topic Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
Language policies
Urban educated subject
Lexicographical discourse
Política de línguas
Sujeito urbano escolarizado
Discurso lexicográfico
description In this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704
10.20396/lil.v24i47.8666704
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704
identifier_str_mv 10.20396/lil.v24i47.8666704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704/27364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XX
Brasil; Século XX
Brasil; Século XX
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 364-393
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 364-393
Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 364-393
Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 364-393
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942992402841600