Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704 |
Resumo: | In this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized. |
id |
UNICAMP-32_955f0ef45ae964a3ea93ae65fe5f1b5b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666704 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regenerationPolíticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneraçãoPolíticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneraçãoPolítica de línguasSujeito urbano escolarizadoDiscurso lexicográficoLanguage policiesUrban educated subjectLexicographical discoursePolítica de línguasSujeito urbano escolarizadoDiscurso lexicográficoIn this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized.Neste artigo, filiando-nos à História das Ideias Linguísticas e à Análise de Discurso pechetiana, visamos compreender como o trabalho com o léxico, articulando lexicologia, lexicografia e semântica, funciona nas políticas públicas de educação e de línguas a partir da segunda metade do século XX, como forma de gestão dos sentidos e do sujeito em uma formação discursiva neoliberal. A gestão discursiva da língua pelo léxico significa a normatização dos sentidos, logo, do sujeito, na busca de um mundo semanticamente normal – adequado -, em que se possam estabelecer fronteiras, limites, imaginariamente estáveis. Nessas demarcações e divisões, temos o confronto do simbólico com o político. Tomamos como material de descrição-análise, uma série formada pelas palavras adequação, adequar, adequado/a pela centralidade que elas têm desde os anos 1960/1970, nas políticas de línguas, nas práticas escolares e na vida em sociedade, dialogando com as séries: conversão, converter, convertido/a e regeneração, regenerar, regenerado/a, para que pudéssemos observar o movimento das formações discursivas, em que uma memória (discursiva) retoma, pela repetição e deslocamento, sentidos que asseguram o espaço da estabilidade e, ao mesmo tempo, abre-se para o não logicamente estabilizado.Neste artigo, filiando-nos à História das Ideias Linguísticas e à Análise de Discurso pechetiana, visamos compreender como o trabalho com o léxico, articulando lexicologia, lexicografia e semântica, funciona nas políticas públicas de educação e de línguas a partir da segunda metade do século XX, como forma de gestão dos sentidos e do sujeito em uma formação discursiva neoliberal. A gestão discursiva da língua pelo léxico significa a normatização dos sentidos, logo, do sujeito, na busca de um mundo semanticamente normal – adequado -, em que se possam estabelecer fronteiras, limites, imaginariamente estáveis. Nessas demarcações e divisões, temos o confronto do simbólico com o político. Tomamos como material de descrição-análise, uma série formada pelas palavras adequação, adequar, adequado/a pela centralidade que elas têm desde os anos 1960/1970, nas políticas de línguas, nas práticas escolares e na vida em sociedade, dialogando com as séries: conversão, converter, convertido/a e regeneração, regenerar, regenerado/a, para que pudéssemos observar o movimento das formações discursivas, em que uma memória (discursiva) retoma, pela repetição e deslocamento, sentidos que asseguram o espaço da estabilidade e, ao mesmo tempo, abre-se para o não logicamente estabilizado.Universidade Estadual de Campinas2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866670410.20396/lil.v24i47.8666704Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 364-393Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 364-3932674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704/27364Brazil; Century XXBrasil; Século XXBrasil; Século XXCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mariza Vieira da2023-06-30T14:11:35Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666704Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-06-30T14:11:35Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration Políticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneração Políticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneração |
title |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
spellingShingle |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration Silva, Mariza Vieira da Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico Language policies Urban educated subject Lexicographical discourse Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico |
title_short |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
title_full |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
title_fullStr |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
title_full_unstemmed |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
title_sort |
Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration |
author |
Silva, Mariza Vieira da |
author_facet |
Silva, Mariza Vieira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mariza Vieira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico Language policies Urban educated subject Lexicographical discourse Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico |
topic |
Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico Language policies Urban educated subject Lexicographical discourse Política de línguas Sujeito urbano escolarizado Discurso lexicográfico |
description |
In this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704 10.20396/lil.v24i47.8666704 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v24i47.8666704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704/27364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Century XX Brasil; Século XX Brasil; Século XX |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 47 (2021): jan./jun.; 364-393 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 47 (2021): jan./jun.; 364-393 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 47 (2021): jan./jun.; 364-393 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 47 (2021): jan./jun.; 364-393 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992402841600 |