Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664882 |
Resumo: | This article presents an analysis of manuals which are partof the basic bibliography in some introductory courses in the Universityof Buenos Aires. Beatriz Hall shows linguistic and enunciative proceduresthat build effects of scientificity in institutionalized modes of speech. Together such procedures erase the authors’ interpretation and produce anappearance of neutrality in the production and divulging of knowledge. |
id |
UNICAMP-32_af1d754f48c39c5a6657b37f0024eadc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664882 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in SpanishEfectos de cientificidad y los modos decir del discurso académico en españolEfeitos científicos e modos de dizer o discurso acadêmico em espanholManualesDiscurso académicoNeutralidadManualsAcademic discourseNeutralityDiscurso acadêmicoNeutralidadeManuaisThis article presents an analysis of manuals which are partof the basic bibliography in some introductory courses in the Universityof Buenos Aires. Beatriz Hall shows linguistic and enunciative proceduresthat build effects of scientificity in institutionalized modes of speech. Together such procedures erase the authors’ interpretation and produce anappearance of neutrality in the production and divulging of knowledge.Este artículo presenta un análisis de manuales que componen la bibliografía básica en algunas materias introductorias a la Universidad de Buenos Aires. Beatriz Hall apunta procedimientos lingüísticos yenunciativos de construcción de efectos de cientificidad en modos de decirinstitucionalizados. Tales procedimientos juntos apagan la interpretaciónde los autores y producen una apariencia de neutralidad en la produccióny en la divulgación de los saberes.Este artigo apresenta uma análise de manuais que compõem a bibliografia básica em algumas disciplinas introdutórias da Universidade de Buenos Aires. Beatriz Hall dá visibilidade a procedimentos lingüísticos e enunciativos de construção dos efeitos de cientificidade em modos de dizer institucionalizados. Tais procedimentos juntos apagam a interpretação dos autores e produzem uma aparência de neutralidade na produção e na divulgação dos saberes.Universidade Estadual de Campinas2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866488210.20396/lil.v11i21.8664882Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 21 (2008): jan./jun.; 53-74Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 21 (2008): jan./jun.; 53-74Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 21 (2008): jan./jun.; 53-74Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 21 (2008): jan./jun.; 53-742674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPspahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664882/26349Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHall , Beatriz2023-12-06T16:19:39Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664882Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-12-06T16:19:39Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish Efectos de cientificidad y los modos decir del discurso académico en español Efeitos científicos e modos de dizer o discurso acadêmico em espanhol |
title |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
spellingShingle |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish Hall , Beatriz Manuales Discurso académico Neutralidad Manuals Academic discourse Neutrality Discurso acadêmico Neutralidade Manuais |
title_short |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
title_full |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
title_fullStr |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
title_full_unstemmed |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
title_sort |
Scientific effects and ways of saying academic discourse in Spanish |
author |
Hall , Beatriz |
author_facet |
Hall , Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hall , Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Manuales Discurso académico Neutralidad Manuals Academic discourse Neutrality Discurso acadêmico Neutralidade Manuais |
topic |
Manuales Discurso académico Neutralidad Manuals Academic discourse Neutrality Discurso acadêmico Neutralidade Manuais |
description |
This article presents an analysis of manuals which are partof the basic bibliography in some introductory courses in the Universityof Buenos Aires. Beatriz Hall shows linguistic and enunciative proceduresthat build effects of scientificity in institutionalized modes of speech. Together such procedures erase the authors’ interpretation and produce anappearance of neutrality in the production and divulging of knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664882 10.20396/lil.v11i21.8664882 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664882 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v11i21.8664882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664882/26349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 No. 21 (2008): jan./jun.; 53-74 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 11 Núm. 21 (2008): jan./jun.; 53-74 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 11 No 21 (2008): jan./jun.; 53-74 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 11 n. 21 (2008): jan./jun.; 53-74 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992361947136 |