Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Denise, Antonio, Maiza, Martins, Daniel Valério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918
Resumo: The objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil.
id UNICAMP-32_dada04b66a20eeba53f33b236be0e575
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667918
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - BrazilInterculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - BrasilInterculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - BrasilFronteraInterculturalidad crítica rizomáticaIdiomas fronterizosFronteiraInterculturalidade crítica rizomáticaLínguas de fronteiraBorderCritical rhizomatic interculturalityBorder languagesThe objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil.Este artículo pretende discutir las lenguas fronterizas en Mato Grosso do Sul. Surge de algunas inquietudes sobre la forma en que se relacionan las lenguas dentro de los aspectos inherentes a la educación, la cual debe ser intercultural, fortaleciendo la formación integral de los niños, niñas y jóvenes residentes en regiones fronterizas. Sabemos que son los lenguajes los que movilizan, agregan y desagregan, e incluso integran o no a la comunidad escolar para que la escuela se perciba como un importante espacio intercultural. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo, principal, discutir qué es la interculturalidad, cómo percibimos los procesos interculturales, cómo entendemos la interculturalidad, específicamente la interculturalidad crítica rizomática y cómo el papel de este concepto respalda los espacios interculturales en la enseñanza de lenguas en las fronteras de Brasil, específicamente en la frontera sur de Mato Grosso do Sul / Brasil.  Este paper pretende discorrer sobre as línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul. Esse trabalho nasce de algumas angústias sobre a maneira de como as línguas se relacionam dentro dos aspectos inerentes a educação, que deveria ser intercultural, fortalecendo a formação integral de crianças e jovens que residem nas regiões de fronteira. Sabemos que são as línguas que mobilizam, agregam e desagregam, e inclusive integram ou não a comunidade escolar de modo que a escola se perceba como um importante espaço intercultural. Sendo assim, este artigo objetiva, prioritariamente, discorrer sobre o que vem a ser interculturalidade, como percebemos os processos interculturais, como entendemos a interculturalidade, especificamente interculturalidade crítica rizomática e como o papel desse conceito empara espaços interculturais no ensino das línguas nas fronteiras do Brasil, especificamente na fronteira sul de Mato Grosso do Sul/ Brasil.Universidade Estadual de Campinas2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866791810.20396/lil.v24i48.8667918Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 48 (2021): jul./dez.; 235-2522674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918/27736Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorchi, Gicelma da Fonseca ChacarosquiSilva, DeniseAntonio, MaizaMartins, Daniel Valério 2022-01-04T13:01:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667918Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2022-01-04T13:01:20Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
Interculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - Brasil
Interculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - Brasil
title Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
spellingShingle Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui
Frontera
Interculturalidad crítica rizomática
Idiomas fronterizos
Fronteira
Interculturalidade crítica rizomática
Línguas de fronteira
Border
Critical rhizomatic interculturality
Border languages
title_short Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
title_full Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
title_fullStr Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
title_full_unstemmed Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
title_sort Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
author Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui
author_facet Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui
Silva, Denise
Antonio, Maiza
Martins, Daniel Valério
author_role author
author2 Silva, Denise
Antonio, Maiza
Martins, Daniel Valério
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui
Silva, Denise
Antonio, Maiza
Martins, Daniel Valério
dc.subject.por.fl_str_mv Frontera
Interculturalidad crítica rizomática
Idiomas fronterizos
Fronteira
Interculturalidade crítica rizomática
Línguas de fronteira
Border
Critical rhizomatic interculturality
Border languages
topic Frontera
Interculturalidad crítica rizomática
Idiomas fronterizos
Fronteira
Interculturalidade crítica rizomática
Línguas de fronteira
Border
Critical rhizomatic interculturality
Border languages
description The objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918
10.20396/lil.v24i48.8667918
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918
identifier_str_mv 10.20396/lil.v24i48.8667918
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918/27736
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 48 (2021): jul./dez.; 235-252
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 48 (2021): jul./dez.; 235-252
Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 48 (2021): jul./dez.; 235-252
Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 48 (2021): jul./dez.; 235-252
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942992424861696