Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918 |
Resumo: | The objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil. |
id |
UNICAMP-32_dada04b66a20eeba53f33b236be0e575 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667918 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - BrazilInterculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - BrasilInterculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - BrasilFronteraInterculturalidad crítica rizomáticaIdiomas fronterizosFronteiraInterculturalidade crítica rizomáticaLínguas de fronteiraBorderCritical rhizomatic interculturalityBorder languagesThe objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil.Este artículo pretende discutir las lenguas fronterizas en Mato Grosso do Sul. Surge de algunas inquietudes sobre la forma en que se relacionan las lenguas dentro de los aspectos inherentes a la educación, la cual debe ser intercultural, fortaleciendo la formación integral de los niños, niñas y jóvenes residentes en regiones fronterizas. Sabemos que son los lenguajes los que movilizan, agregan y desagregan, e incluso integran o no a la comunidad escolar para que la escuela se perciba como un importante espacio intercultural. Por lo tanto, este artículo tiene como objetivo, principal, discutir qué es la interculturalidad, cómo percibimos los procesos interculturales, cómo entendemos la interculturalidad, específicamente la interculturalidad crítica rizomática y cómo el papel de este concepto respalda los espacios interculturales en la enseñanza de lenguas en las fronteras de Brasil, específicamente en la frontera sur de Mato Grosso do Sul / Brasil. Este paper pretende discorrer sobre as línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul. Esse trabalho nasce de algumas angústias sobre a maneira de como as línguas se relacionam dentro dos aspectos inerentes a educação, que deveria ser intercultural, fortalecendo a formação integral de crianças e jovens que residem nas regiões de fronteira. Sabemos que são as línguas que mobilizam, agregam e desagregam, e inclusive integram ou não a comunidade escolar de modo que a escola se perceba como um importante espaço intercultural. Sendo assim, este artigo objetiva, prioritariamente, discorrer sobre o que vem a ser interculturalidade, como percebemos os processos interculturais, como entendemos a interculturalidade, especificamente interculturalidade crítica rizomática e como o papel desse conceito empara espaços interculturais no ensino das línguas nas fronteiras do Brasil, especificamente na fronteira sul de Mato Grosso do Sul/ Brasil.Universidade Estadual de Campinas2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/866791810.20396/lil.v24i48.8667918Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 48 (2021): jul./dez.; 235-252Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 48 (2021): jul./dez.; 235-2522674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918/27736Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorchi, Gicelma da Fonseca ChacarosquiSilva, DeniseAntonio, MaizaMartins, Daniel Valério 2022-01-04T13:01:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667918Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2022-01-04T13:01:20Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil Interculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - Brasil Interculturalidade crítica rizomática e línguas de fronteira no Mato Grosso do Sul - Brasil |
title |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
spellingShingle |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui Frontera Interculturalidad crítica rizomática Idiomas fronterizos Fronteira Interculturalidade crítica rizomática Línguas de fronteira Border Critical rhizomatic interculturality Border languages |
title_short |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
title_full |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
title_fullStr |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
title_full_unstemmed |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
title_sort |
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil |
author |
Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui |
author_facet |
Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui Silva, Denise Antonio, Maiza Martins, Daniel Valério |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Denise Antonio, Maiza Martins, Daniel Valério |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torchi, Gicelma da Fonseca Chacarosqui Silva, Denise Antonio, Maiza Martins, Daniel Valério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Frontera Interculturalidad crítica rizomática Idiomas fronterizos Fronteira Interculturalidade crítica rizomática Línguas de fronteira Border Critical rhizomatic interculturality Border languages |
topic |
Frontera Interculturalidad crítica rizomática Idiomas fronterizos Fronteira Interculturalidade crítica rizomática Línguas de fronteira Border Critical rhizomatic interculturality Border languages |
description |
The objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918 10.20396/lil.v24i48.8667918 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v24i48.8667918 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918/27736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 No. 48 (2021): jul./dez.; 235-252 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 24 Núm. 48 (2021): jul./dez.; 235-252 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 24 No 48 (2021): jul./dez.; 235-252 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 24 n. 48 (2021): jul./dez.; 235-252 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992424861696 |