Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Severo, Cristine G.
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sassuco, Daniel Peres, Bernardo, Ezequiel Pedro José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374
Resumo: The article discusses the policies, discourses and practices involving the Portuguese language in Angola in relationship with the languages of Bantu origin. The text presents not only official discourses, from the educational sphere, but also localized conceptions, in which Portuguese operates in a hybridized way – constituting the Angolan Portuguese – or in parallel with Bantu languages. We focus on the Angolan rural context, considering the importance of a bilingual and translingual policy, in respect to linguistic diversity. Finally, the article advocates that linguistic diversity should not be seen as a problem, but as a cultural and political asset to be legitimized.
id UNICAMP-32_e43574f6bc5848fd177cb7920a779d77
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658374
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”Português e línguas bantu na educação angolana : da diversidade como “problema”AngolaEducação bilíngueLíngua portuguesaLínguas bantu.AngolaBilingual educationPortugueseBantu languages.AngolaEducación bilingüeLengua portuguesaLenguas bantúes.The article discusses the policies, discourses and practices involving the Portuguese language in Angola in relationship with the languages of Bantu origin. The text presents not only official discourses, from the educational sphere, but also localized conceptions, in which Portuguese operates in a hybridized way – constituting the Angolan Portuguese – or in parallel with Bantu languages. We focus on the Angolan rural context, considering the importance of a bilingual and translingual policy, in respect to linguistic diversity. Finally, the article advocates that linguistic diversity should not be seen as a problem, but as a cultural and political asset to be legitimized.El artículo analiza las políticas, discursos y prácticas que involucran el idioma portugués en Angola en relación con los idiomas de origen bantú. El texto presenta no solo discursos oficiales, desde el ámbito educativo, sino también concepciones localizadas, en las que el portugués opera de manera híbrida, constituyendo el portugués angoleño, o en paralelo con las lenguas bantú. Nos centramos en el contexto rural angoleño, considerando la importancia de una política bilingüe y translingual, con respecto a la diversidad lingüística. Finalmente, el artículo aboga por que la diversidad lingüística no debe ser vista como un problema, sino como un activo cultural y político para ser legitimado.O artigo aborda as políticas, discursos e práticas envolvendo a língua portuguesa em Angola em relação com as línguas angolanas de origem bantu. O texto apresenta tanto discursos oficiais, da esfera educacional, como concepções oriundas de sujeitos locais, em que a língua portuguesa opera de forma hibridizada – constituindo o português angolano – ou paralelamente às línguas bantu. Enfocamos o contexto rural angolano, atentando para a importância de uma política bilíngue e translíngue, em respeito à diversidade linguística. Por fim, o artigo advoga que a diversidade linguística não deve ser vista como problema, mas como um trunfo cultural e político a ser legitimado.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865837410.20396/lil.v0i43.8658374Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 290-307Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 290-307Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 290-307Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 290-3072674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374/22078Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSevero, Cristine G. Sassuco, Daniel Peres Bernardo, Ezequiel Pedro José 2020-04-28T18:55:44Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658374Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T18:55:44Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
Português e línguas bantu na educação angolana : da diversidade como “problema”
title Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
spellingShingle Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
Severo, Cristine G.
Angola
Educação bilíngue
Língua portuguesa
Línguas bantu.
Angola
Bilingual education
Portuguese
Bantu languages.
Angola
Educación bilingüe
Lengua portuguesa
Lenguas bantúes.
title_short Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
title_full Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
title_fullStr Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
title_full_unstemmed Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
title_sort Portuguese and bantu languages in angolan education : diversity as a “problem”
author Severo, Cristine G.
author_facet Severo, Cristine G.
Sassuco, Daniel Peres
Bernardo, Ezequiel Pedro José
author_role author
author2 Sassuco, Daniel Peres
Bernardo, Ezequiel Pedro José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Severo, Cristine G.
Sassuco, Daniel Peres
Bernardo, Ezequiel Pedro José
dc.subject.por.fl_str_mv Angola
Educação bilíngue
Língua portuguesa
Línguas bantu.
Angola
Bilingual education
Portuguese
Bantu languages.
Angola
Educación bilingüe
Lengua portuguesa
Lenguas bantúes.
topic Angola
Educação bilíngue
Língua portuguesa
Línguas bantu.
Angola
Bilingual education
Portuguese
Bantu languages.
Angola
Educación bilingüe
Lengua portuguesa
Lenguas bantúes.
description The article discusses the policies, discourses and practices involving the Portuguese language in Angola in relationship with the languages of Bantu origin. The text presents not only official discourses, from the educational sphere, but also localized conceptions, in which Portuguese operates in a hybridized way – constituting the Angolan Portuguese – or in parallel with Bantu languages. We focus on the Angolan rural context, considering the importance of a bilingual and translingual policy, in respect to linguistic diversity. Finally, the article advocates that linguistic diversity should not be seen as a problem, but as a cultural and political asset to be legitimized.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374
10.20396/lil.v0i43.8658374
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374
identifier_str_mv 10.20396/lil.v0i43.8658374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658374/22078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 290-307
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 290-307
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 290-307
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 290-307
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991777890304