Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671016 |
Resumo: | The present study takes as a reflection proposal the reality of Brazilian Basic Education which reveals, according to statistics from the International Student Assessment Program (PISA) - 2018, considerable problems in relation to students' reading competence. Considering the Semantic-Enunciative theoretical perspective of Guimarães (2002, 2018), it proposes the Enunciative Reading Method (MEL) as a multidisciplinary pedagogy for the development of competences that concretely enable reading skills in any areas of knowledge. This device refers to the practice of reading texts that circulate in the social spheres of these students - whose theme is the approach to Culture and Regional/Local History of the counties - and to analysis procedures from an enunciative perspective. |
id |
UNICAMP-32_e62bcd18cc461bded03b89b4f803b857 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671016 |
network_acronym_str |
UNICAMP-32 |
network_name_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teachingMétodo enunciativo de leitura (MEL): um diálogo entre a linguistica e o ensinoMétodo enunciativo de leitura (MEL): um diálogo entre a linguistica e o ensinoSemântica do acontecimentoMétodo enunciativo de leituraEnsinoEducação básicaSemântica do acontecimentoMétodo enunciativo de leituraEnsinoEducação básicaEvent semanticsEnunciative method of reading TeachingBasic educationThe present study takes as a reflection proposal the reality of Brazilian Basic Education which reveals, according to statistics from the International Student Assessment Program (PISA) - 2018, considerable problems in relation to students' reading competence. Considering the Semantic-Enunciative theoretical perspective of Guimarães (2002, 2018), it proposes the Enunciative Reading Method (MEL) as a multidisciplinary pedagogy for the development of competences that concretely enable reading skills in any areas of knowledge. This device refers to the practice of reading texts that circulate in the social spheres of these students - whose theme is the approach to Culture and Regional/Local History of the counties - and to analysis procedures from an enunciative perspective.O presente estudo toma como proposta de reflexão a realidade da Educação Básica brasileira que revela, segundo estatísticas do Programa Internacional de Avaliação de Alunos (PISA) - 2018, problemas consideráveis em relação à competência leitora dos estudantes. Considerando a perspectiva teórica Semântico-Enunciativa de Guimarães (2002, 2018), propõe o Método Enunciativo de Leitura (MEL) enquanto pedagogia multidisciplinar de desenvolvimento de competências que viabilizem, concretamente, habilidades leitoras em quaisquer áreas do conhecimento. Este dispositivo reporta-se à prática de leitura de textos que circulam nas esferas sociais desses alunos - cuja temática seja a abordagem à Cultura e História Regional/Local dos municípios - e a procedimentos de análise sob uma perspectiva enunciativa.O presente estudo toma como proposta de reflexão a realidade da Educação Básica brasileira que revela, segundo estatísticas do Programa Internacional de Avaliação de Alunos (PISA) - 2018, problemas consideráveis em relação à competência leitora dos estudantes. Considerando a perspectiva teórica Semântico-Enunciativa de Guimarães (2002, 2018), propõe o Método Enunciativo de Leitura (MEL) enquanto pedagogia multidisciplinar de desenvolvimento de competências que viabilizem, concretamente, habilidades leitoras em quaisquer áreas do conhecimento. Este dispositivo reporta-se à prática de leitura de textos que circulam nas esferas sociais desses alunos - cuja temática seja a abordagem à Cultura e História Regional/Local dos municípios - e a procedimentos de análise sob uma perspectiva enunciativa.Universidade Estadual de Campinas2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/867101610.20396/lil.v25i50.8671016Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 25 No. 50 (2022): jul./dez.; 25-46Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 25 Núm. 50 (2022): jul./dez.; 25-46Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 25 No 50 (2022): jul./dez.; 25-46Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 25 n. 50 (2022): jul./dez.; 25-462674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671016/30772Brasil; Century XXIBrasil; Século XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2022 Línguas e Instrumentos Línguísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jocyare Cristina Pereira deSandroni , Ana Carolina Souza, Luciana Teixeira de2023-06-30T13:24:32Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671016Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2023-06-30T13:24:32Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching Método enunciativo de leitura (MEL): um diálogo entre a linguistica e o ensino Método enunciativo de leitura (MEL): um diálogo entre a linguistica e o ensino |
title |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
spellingShingle |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching Souza, Jocyare Cristina Pereira de Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Event semantics Enunciative method of reading Teaching Basic education |
title_short |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
title_full |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
title_fullStr |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
title_full_unstemmed |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
title_sort |
Ennuciative reading method: a dialogue between linguistics and teaching |
author |
Souza, Jocyare Cristina Pereira de |
author_facet |
Souza, Jocyare Cristina Pereira de Sandroni , Ana Carolina Souza, Luciana Teixeira de |
author_role |
author |
author2 |
Sandroni , Ana Carolina Souza, Luciana Teixeira de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Jocyare Cristina Pereira de Sandroni , Ana Carolina Souza, Luciana Teixeira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Event semantics Enunciative method of reading Teaching Basic education |
topic |
Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Semântica do acontecimento Método enunciativo de leitura Ensino Educação básica Event semantics Enunciative method of reading Teaching Basic education |
description |
The present study takes as a reflection proposal the reality of Brazilian Basic Education which reveals, according to statistics from the International Student Assessment Program (PISA) - 2018, considerable problems in relation to students' reading competence. Considering the Semantic-Enunciative theoretical perspective of Guimarães (2002, 2018), it proposes the Enunciative Reading Method (MEL) as a multidisciplinary pedagogy for the development of competences that concretely enable reading skills in any areas of knowledge. This device refers to the practice of reading texts that circulate in the social spheres of these students - whose theme is the approach to Culture and Regional/Local History of the counties - and to analysis procedures from an enunciative perspective. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto Avaliado pelos pares Avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671016 10.20396/lil.v25i50.8671016 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671016 |
identifier_str_mv |
10.20396/lil.v25i50.8671016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671016/30772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Línguas e Instrumentos Línguísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; Century XXI Brasil; Século XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 25 No. 50 (2022): jul./dez.; 25-46 Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 25 Núm. 50 (2022): jul./dez.; 25-46 Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 25 No 50 (2022): jul./dez.; 25-46 Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 25 n. 50 (2022): jul./dez.; 25-46 2674-7375 reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
collection |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) |
repository.mail.fl_str_mv |
publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br |
_version_ |
1799942992787668992 |