Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Voss, Gleizer Bierhalz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nunes, Felipe Becker, Herpich, Fabrício, Medina, Roseclea Duarte
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448
Resumo: The use of technology in education resulted in major changes in the methods and techniques applied, as well as the use of mobile computing technologies in virtual learning environments and virtual worlds. This paper is an extended version of Voss et al. (2013) and presents a study about the existing solutions for access via mobile devices to VLE Moodle together with the virtual world OpenSim, with the increase of new and updated tools. The results showed it was clarifying, using Bootstrap theme for Moodle and Lumiya viewer for OpenSim, however some technical limitations need to be overcome for the large-scale use
id UNICAMP-33_13296230feb4abe63696b050876ad3f8
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14448
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewersAmbientes virtuais de aprendizagem e ambientes imersivos: um estudo de caso utilizando tecnologias de computação móvel e web viewers MoodleOpenSimImmersive virtual environmentsVirtual learning environmentsMobile computingMoodleOpenSimAmbientes virtuais imersivosAmbientes virtuais de aprendizagemComputação móvelThe use of technology in education resulted in major changes in the methods and techniques applied, as well as the use of mobile computing technologies in virtual learning environments and virtual worlds. This paper is an extended version of Voss et al. (2013) and presents a study about the existing solutions for access via mobile devices to VLE Moodle together with the virtual world OpenSim, with the increase of new and updated tools. The results showed it was clarifying, using Bootstrap theme for Moodle and Lumiya viewer for OpenSim, however some technical limitations need to be overcome for the large-scale useA utilização da tecnologia na educação acarretou em importantes mudanças nos métodos e técnicas aplicadas, assim como na utilização de tecnologias de computação móvel em ambientes virtuais de aprendizagem e mundos virtuais. Este artigo é uma versão estendida de Voss et al. (2013) e apresenta um estudo acerca das soluções existentes para o acesso via dispositivos móveis ao AVA Moodle em conjunto com o mundo virtual OpenSim, com o acréscimo de novas e atualizadas ferramentas. Os resultados mostraram-se satisfatórios, com o uso do tema Bootstrap para o Moodle e o viewer Lumiya para o OpenSim, no entanto algumas limitações técnicas precisam ser superadas para o uso em grande escala.Universidade Estadual de Campinas2014-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1444810.20396/tsc.v2i1.14448Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 24-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 24-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 24-42Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 24-422318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448/9461Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVoss, Gleizer BierhalzNunes, Felipe BeckerHerpich, FabrícioMedina, Roseclea Duarte2022-02-03T11:05:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14448Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T11:05:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
Ambientes virtuais de aprendizagem e ambientes imersivos: um estudo de caso utilizando tecnologias de computação móvel e web viewers
title Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
spellingShingle Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
Voss, Gleizer Bierhalz
Moodle
OpenSim
Immersive virtual environments
Virtual learning environments
Mobile computing
Moodle
OpenSim
Ambientes virtuais imersivos
Ambientes virtuais de aprendizagem
Computação móvel
title_short Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
title_full Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
title_fullStr Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
title_full_unstemmed Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
title_sort Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers
author Voss, Gleizer Bierhalz
author_facet Voss, Gleizer Bierhalz
Nunes, Felipe Becker
Herpich, Fabrício
Medina, Roseclea Duarte
author_role author
author2 Nunes, Felipe Becker
Herpich, Fabrício
Medina, Roseclea Duarte
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Voss, Gleizer Bierhalz
Nunes, Felipe Becker
Herpich, Fabrício
Medina, Roseclea Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv Moodle
OpenSim
Immersive virtual environments
Virtual learning environments
Mobile computing
Moodle
OpenSim
Ambientes virtuais imersivos
Ambientes virtuais de aprendizagem
Computação móvel
topic Moodle
OpenSim
Immersive virtual environments
Virtual learning environments
Mobile computing
Moodle
OpenSim
Ambientes virtuais imersivos
Ambientes virtuais de aprendizagem
Computação móvel
description The use of technology in education resulted in major changes in the methods and techniques applied, as well as the use of mobile computing technologies in virtual learning environments and virtual worlds. This paper is an extended version of Voss et al. (2013) and presents a study about the existing solutions for access via mobile devices to VLE Moodle together with the virtual world OpenSim, with the increase of new and updated tools. The results showed it was clarifying, using Bootstrap theme for Moodle and Lumiya viewer for OpenSim, however some technical limitations need to be overcome for the large-scale use
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448
10.20396/tsc.v2i1.14448
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v2i1.14448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448/9461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No. 1 (2014); 24-42
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 Núm. 1 (2014); 24-42
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 2 No 1 (2014); 24-42
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 2 n. 1 (2014); 24-42
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166866030592