Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
DOI: | 10.20396/tsc.v8i1.15351 |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351 |
Resumo: | The present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged. |
id |
UNICAMP-33_2eb2f9e1807a130e349e632ee55d07f6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15351 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
spelling |
Literacy project: reframing traditional narratives through ScratchProjeto de letramento: ressignificando narrativas tradicionais por meio do ScratchLetramentoScratchNarrativas tradicionaisLiteracy ScratchTraditional narrativesThe present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged.O presente artigo descreve um relato de experiência de uso do Scratch inserido em um projeto de letramento. Este foi executado no Centro Estadual de Educação Profissional Dr. Ruy Pereira dos Santos, em São Gonçalo do Amarante/RN, em uma turma do 1º ano do ensino médio e intencionou instigar e promover nos participantes uma reflexão a respeito da relação identidade x comunidade local a partir de pesquisas e leituras de narrativas tradicionais. Para isso, adotou-se uma metodologia que privilegiasse a autonomia e a criatividade dos alunos, os quais puderam reinventar e ressignificar suas histórias se utilizando do Scratch. Como resultado, observou-se que as produções trouxeram por meio das releituras uma ótica positiva sobre narrativas antes desconhecidas ou renegadas.Universidade Estadual de Campinas2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1535110.20396/tsc.v8i1.15351Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-942318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351/10626Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wesley Rodrigo Pedroza da2022-02-03T08:08:33Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15351Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:08:33Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch Projeto de letramento: ressignificando narrativas tradicionais por meio do Scratch |
title |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
spellingShingle |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da Letramento Scratch Narrativas tradicionais Literacy Scratch Traditional narratives Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da Letramento Scratch Narrativas tradicionais Literacy Scratch Traditional narratives |
title_short |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
title_full |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
title_fullStr |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
title_full_unstemmed |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
title_sort |
Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch |
author |
Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da |
author_facet |
Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Scratch Narrativas tradicionais Literacy Scratch Traditional narratives |
topic |
Letramento Scratch Narrativas tradicionais Literacy Scratch Traditional narratives |
description |
The present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351 10.20396/tsc.v8i1.15351 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v8i1.15351 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351/10626 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1822178950542000128 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/tsc.v8i1.15351 |