Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351
Resumo: The present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged.
id UNICAMP-33_2eb2f9e1807a130e349e632ee55d07f6
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15351
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Literacy project: reframing traditional narratives through ScratchProjeto de letramento: ressignificando narrativas tradicionais por meio do ScratchLetramentoScratchNarrativas tradicionaisLiteracy ScratchTraditional narrativesThe present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged.O presente artigo descreve um relato de experiência de uso do Scratch inserido em um projeto de letramento. Este foi executado no Centro Estadual de Educação Profissional Dr. Ruy Pereira dos Santos, em São Gonçalo do Amarante/RN, em uma turma do 1º ano do ensino médio e intencionou instigar e promover nos participantes uma reflexão a respeito da relação identidade x comunidade local a partir de pesquisas e leituras de narrativas tradicionais. Para isso, adotou-se uma metodologia que privilegiasse a autonomia e a criatividade dos alunos, os quais puderam reinventar e ressignificar suas histórias se utilizando do Scratch. Como resultado, observou-se que as produções trouxeram por meio das releituras uma ótica positiva sobre narrativas antes desconhecidas ou renegadas.Universidade Estadual de Campinas2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1535110.20396/tsc.v8i1.15351Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-942318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351/10626Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wesley Rodrigo Pedroza da2022-02-03T08:08:33Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15351Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:08:33Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
Projeto de letramento: ressignificando narrativas tradicionais por meio do Scratch
title Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
spellingShingle Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da
Letramento
Scratch
Narrativas tradicionais
Literacy
Scratch
Traditional narratives
title_short Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
title_full Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
title_fullStr Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
title_full_unstemmed Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
title_sort Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch
author Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da
author_facet Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wesley Rodrigo Pedroza da
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Scratch
Narrativas tradicionais
Literacy
Scratch
Traditional narratives
topic Letramento
Scratch
Narrativas tradicionais
Literacy
Scratch
Traditional narratives
description The present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351
10.20396/tsc.v8i1.15351
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v8i1.15351
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351/10626
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 74-94
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167026462720