Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Izabel Oliveira da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pesce, Lucila, Valerio Netto, Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728
Resumo: This paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality.
id UNICAMP-33_361b3cde7990e9ea2fed08aefd5f2b2c
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14728
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high schoolAplicação de sala de aula invertida para o aprendizado de língua portuguesa no ensino médio de escola públicaActive methodologyPortuguese languageFlipped classroomGoogle formHigh schoolMetodologia ativaLíngua portuguesaSala de aula invertidaGoogle formEnsino médioThis paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality.O artigo descreve um estudo de caso relacionado à implantação do método de sala de aula invertida na disciplina de língua portuguesa de uma escola de ensino médio estadual da periferia da cidade de São Paulo (SP) atendendo estudantes de baixa renda, com dificuldade de acesso a Internet e tendo como dispositivo o seu próprio celular pessoal. Para tanto, será apresentado um estudo de caso qualitativo realizado após a aplicação de uma sequência didática de Língua Portuguesa durante um bimestre para quatro turmas do 2º ano do ensino médio, totalizando 80 estudantes entre 16 e 18 anos. As atividades propostas com o apoio da plataforma Google Form possibilitaram maior autonomia e engajamento dos estudantes na disciplina de língua portuguesa, bem como sugerem impactos nos indicadores das avaliações externas realizadas pela Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo. São avaliadas as relações entre o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) aliadas às metodologias ativas de forma a ressignificar o processo de aprendizagem tendo o estudante em sua centralidade.Universidade Estadual de Campinas2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1472810.20396/tsc.v5i1.14728Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 100-1192318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728/9712Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Izabel Oliveira daPesce, LucilaValerio Netto, Antonio2022-02-03T08:57:35Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14728Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:57:35Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
Aplicação de sala de aula invertida para o aprendizado de língua portuguesa no ensino médio de escola pública
title Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
spellingShingle Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
Silva, Maria Izabel Oliveira da
Active methodology
Portuguese language
Flipped classroom
Google form
High school
Metodologia ativa
Língua portuguesa
Sala de aula invertida
Google form
Ensino médio
title_short Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
title_full Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
title_fullStr Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
title_full_unstemmed Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
title_sort Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
author Silva, Maria Izabel Oliveira da
author_facet Silva, Maria Izabel Oliveira da
Pesce, Lucila
Valerio Netto, Antonio
author_role author
author2 Pesce, Lucila
Valerio Netto, Antonio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Izabel Oliveira da
Pesce, Lucila
Valerio Netto, Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Active methodology
Portuguese language
Flipped classroom
Google form
High school
Metodologia ativa
Língua portuguesa
Sala de aula invertida
Google form
Ensino médio
topic Active methodology
Portuguese language
Flipped classroom
Google form
High school
Metodologia ativa
Língua portuguesa
Sala de aula invertida
Google form
Ensino médio
description This paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728
10.20396/tsc.v5i1.14728
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v5i1.14728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728/9712
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-119
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 100-119
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 100-119
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 100-119
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166986616832