Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728 |
Resumo: | This paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality. |
id |
UNICAMP-33_361b3cde7990e9ea2fed08aefd5f2b2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14728 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high schoolAplicação de sala de aula invertida para o aprendizado de língua portuguesa no ensino médio de escola públicaActive methodologyPortuguese languageFlipped classroomGoogle formHigh schoolMetodologia ativaLíngua portuguesaSala de aula invertidaGoogle formEnsino médioThis paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality.O artigo descreve um estudo de caso relacionado à implantação do método de sala de aula invertida na disciplina de língua portuguesa de uma escola de ensino médio estadual da periferia da cidade de São Paulo (SP) atendendo estudantes de baixa renda, com dificuldade de acesso a Internet e tendo como dispositivo o seu próprio celular pessoal. Para tanto, será apresentado um estudo de caso qualitativo realizado após a aplicação de uma sequência didática de Língua Portuguesa durante um bimestre para quatro turmas do 2º ano do ensino médio, totalizando 80 estudantes entre 16 e 18 anos. As atividades propostas com o apoio da plataforma Google Form possibilitaram maior autonomia e engajamento dos estudantes na disciplina de língua portuguesa, bem como sugerem impactos nos indicadores das avaliações externas realizadas pela Secretaria Estadual de Educação do Estado de São Paulo. São avaliadas as relações entre o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) aliadas às metodologias ativas de forma a ressignificar o processo de aprendizagem tendo o estudante em sua centralidade.Universidade Estadual de Campinas2018-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1472810.20396/tsc.v5i1.14728Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 100-119Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 100-1192318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728/9712Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Izabel Oliveira daPesce, LucilaValerio Netto, Antonio2022-02-03T08:57:35Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14728Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:57:35Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school Aplicação de sala de aula invertida para o aprendizado de língua portuguesa no ensino médio de escola pública |
title |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
spellingShingle |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school Silva, Maria Izabel Oliveira da Active methodology Portuguese language Flipped classroom Google form High school Metodologia ativa Língua portuguesa Sala de aula invertida Google form Ensino médio |
title_short |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
title_full |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
title_fullStr |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
title_full_unstemmed |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
title_sort |
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school |
author |
Silva, Maria Izabel Oliveira da |
author_facet |
Silva, Maria Izabel Oliveira da Pesce, Lucila Valerio Netto, Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Pesce, Lucila Valerio Netto, Antonio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Izabel Oliveira da Pesce, Lucila Valerio Netto, Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Active methodology Portuguese language Flipped classroom Google form High school Metodologia ativa Língua portuguesa Sala de aula invertida Google form Ensino médio |
topic |
Active methodology Portuguese language Flipped classroom Google form High school Metodologia ativa Língua portuguesa Sala de aula invertida Google form Ensino médio |
description |
This paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728 10.20396/tsc.v5i1.14728 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v5i1.14728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728/9712 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No. 1 (2018); 100-119 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 Núm. 1 (2018); 100-119 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 5 No 1 (2018); 100-119 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 5 n. 1 (2018); 100-119 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166986616832 |