Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864 |
Resumo: | This research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
id |
UNICAMP-33_7efd866943be3773f6f49b55e51df428 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14864 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practicesRevelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticasEducação makerEducação emancipatóriaCurrículoConstrucionismoTICMaker educationEmancipatory educationCurriculumConstructionismICTThis research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQEsse estudo revela os elementos da Educação Maker através da análise teórica e das práticas. A pesquisa inspira-se na abordagem fenomenológica. Como resultado observa-se que a proposta teórica e a realização das práticas se aproximam em muitos elementos, havendo poucas características divergentes e muitas complementares. Pode-se afirmar que a Educação Maker está em construção e, portanto, ainda apresenta resultados pedagógicos de aprendizagem aquém de sua teoria, especialmente no que diz respeito à formação crítica de sujeitos e integração da prática Maker com todas as áreas de conhecimento abordadas no contexto escolar através do currículo. Ao final, apresenta-se um quadro sintético com os elementos da Educação Maker, construído a partir da análise, discussão e acompanhamento da teoria e das práticas observadas. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQUniversidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486410.20396/tsc.v7i2.14864Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 1932318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864/9896Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoster, Tatiana Sansone2021-04-07T20:01:37Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14864Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-04-07T20:01:37Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices Revelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticas |
title |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
spellingShingle |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices Soster, Tatiana Sansone Educação maker Educação emancipatória Currículo Construcionismo TIC Maker education Emancipatory education Curriculum Constructionism ICT |
title_short |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
title_full |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
title_fullStr |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
title_full_unstemmed |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
title_sort |
Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices |
author |
Soster, Tatiana Sansone |
author_facet |
Soster, Tatiana Sansone |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soster, Tatiana Sansone |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação maker Educação emancipatória Currículo Construcionismo TIC Maker education Emancipatory education Curriculum Constructionism ICT |
topic |
Educação maker Educação emancipatória Currículo Construcionismo TIC Maker education Emancipatory education Curriculum Constructionism ICT |
description |
This research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Resumo não avaliado pelos pares Resumo não avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864 10.20396/tsc.v7i2.14864 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864/9896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167007588352 |