Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soster, Tatiana Sansone
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864
Resumo: This research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ
id UNICAMP-33_7efd866943be3773f6f49b55e51df428
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14864
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practicesRevelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticasEducação makerEducação emancipatóriaCurrículoConstrucionismoTICMaker educationEmancipatory educationCurriculumConstructionismICTThis research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQEsse estudo revela os elementos da Educação Maker através da análise teórica e das práticas. A pesquisa inspira-se na abordagem fenomenológica. Como resultado observa-se que a proposta teórica e a realização das práticas se aproximam em muitos elementos, havendo poucas características divergentes e muitas complementares. Pode-se afirmar que a Educação Maker está em construção e, portanto, ainda apresenta resultados pedagógicos de aprendizagem aquém de sua teoria, especialmente no que diz respeito à formação crítica de sujeitos e integração da prática Maker com todas as áreas de conhecimento abordadas no contexto escolar através do currículo. Ao final, apresenta-se um quadro sintético com os elementos da Educação Maker, construído a partir da análise, discussão e acompanhamento da teoria e das práticas observadas. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQUniversidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486410.20396/tsc.v7i2.14864Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 1932318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864/9896Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoster, Tatiana Sansone2021-04-07T20:01:37Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14864Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-04-07T20:01:37Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
Revelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticas
title Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
spellingShingle Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
Soster, Tatiana Sansone
Educação maker
Educação emancipatória
Currículo
Construcionismo
TIC
Maker education
Emancipatory education
Curriculum
Constructionism
ICT
title_short Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
title_full Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
title_fullStr Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
title_full_unstemmed Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
title_sort Revealing the essences of maker education: perceptions of theories and practices
author Soster, Tatiana Sansone
author_facet Soster, Tatiana Sansone
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soster, Tatiana Sansone
dc.subject.por.fl_str_mv Educação maker
Educação emancipatória
Currículo
Construcionismo
TIC
Maker education
Emancipatory education
Curriculum
Constructionism
ICT
topic Educação maker
Educação emancipatória
Currículo
Construcionismo
TIC
Maker education
Emancipatory education
Curriculum
Constructionism
ICT
description This research aims to unveil the elements of Maker Education through theory and practices analysis. The research is inspired on the Phenomenological approach. As a result, it can be observed that the theoretical proposal and the practices realization are merging in many elements, having few distinct characteristics and many complementary ones. It can be said that Maker Education is under construction and, therefore, especially in regards to individual’s critical development and integration of Maker practices into all areas of knowledge via the curriculum. At the end, a summarizing chart with Maker Education elements is presented, being constructed from the analysis, discussion and follow up of the theory and practices observed. Confira a participação da autora em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Resumo não avaliado pelos pares
Resumo não avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864
10.20396/tsc.v7i2.14864
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14864/9896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 189 - 193
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167007588352