The teaching of startups de software in computing courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947 |
Resumo: | The software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market. |
id |
UNICAMP-33_802df82c25b1417e0b62deed98b4030b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17947 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
The teaching of startups de software in computing coursesO ensino de startups de software em cursos da área de computaçãoEducaçãoEnsinoAprendizagemStartup de softwareEducationTeachingLearningStartup de softwareThe software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market.O ensino de startups de software aborda circunstâncias sobre sua criação, condições de operação, transformação para um modelo de negócios e planos de fundação. Este artigo buscou identificar as ferramentas, modelos, métodos e metodologias que são aplicados no ensino e aprendizagem de startups de software para alunos de graduação nas instituições de ensino superior. A partir de um Mapeamento Sistemático da Literatura (MSL) foram selecionados 32 estudos. O MSL resultou na descoberta das práticas empregadas tais como a Aprendizagem Experiencial, o Estudo Empírico e o Método Experimental. A partir disso, algumas suposições e direcionamentos foram delineados e apresentados buscando melhorar a qualidade do ensino, motivação dos alunos e o alinhamento entre a academia e o mercado de trabalho.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1794710.20396/tsc.v10i2.17947Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-1772318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947/13330Maringá/PR; 2024Maringá/PR; 2024Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstevo, Cristiane AlvesLeal, Gislaine Camila LapasiniBalancieri, RenatoOliveira Júnior, Edson Alves de2024-04-30T15:03:19Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17947Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:03:19Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The teaching of startups de software in computing courses O ensino de startups de software em cursos da área de computação |
title |
The teaching of startups de software in computing courses |
spellingShingle |
The teaching of startups de software in computing courses Estevo, Cristiane Alves Educação Ensino Aprendizagem Startup de software Education Teaching Learning Startup de software |
title_short |
The teaching of startups de software in computing courses |
title_full |
The teaching of startups de software in computing courses |
title_fullStr |
The teaching of startups de software in computing courses |
title_full_unstemmed |
The teaching of startups de software in computing courses |
title_sort |
The teaching of startups de software in computing courses |
author |
Estevo, Cristiane Alves |
author_facet |
Estevo, Cristiane Alves Leal, Gislaine Camila Lapasini Balancieri, Renato Oliveira Júnior, Edson Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Leal, Gislaine Camila Lapasini Balancieri, Renato Oliveira Júnior, Edson Alves de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estevo, Cristiane Alves Leal, Gislaine Camila Lapasini Balancieri, Renato Oliveira Júnior, Edson Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino Aprendizagem Startup de software Education Teaching Learning Startup de software |
topic |
Educação Ensino Aprendizagem Startup de software Education Teaching Learning Startup de software |
description |
The software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947 10.20396/tsc.v10i2.17947 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v10i2.17947 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947/13330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Maringá/PR; 2024 Maringá/PR; 2024 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167140757504 |