The teaching of startups de software in computing courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estevo, Cristiane Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leal, Gislaine Camila Lapasini, Balancieri, Renato, Oliveira Júnior, Edson Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947
Resumo: The software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market.
id UNICAMP-33_802df82c25b1417e0b62deed98b4030b
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17947
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling The teaching of startups de software in computing coursesO ensino de startups de software em cursos da área de computaçãoEducaçãoEnsinoAprendizagemStartup de softwareEducationTeachingLearningStartup de softwareThe software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market.O ensino de startups de software aborda circunstâncias sobre sua criação, condições de operação, transformação para um modelo de negócios e planos de fundação. Este artigo buscou identificar as ferramentas, modelos, métodos e metodologias que são aplicados no ensino e aprendizagem de startups de software para alunos de graduação nas instituições de ensino superior. A partir de um Mapeamento Sistemático da Literatura (MSL) foram selecionados 32 estudos. O MSL resultou na descoberta das práticas empregadas tais como a Aprendizagem Experiencial, o Estudo Empírico e o Método Experimental. A partir disso, algumas suposições e direcionamentos foram delineados e apresentados buscando melhorar a qualidade do ensino, motivação dos alunos e o alinhamento entre a academia e o mercado de trabalho.Universidade Estadual de Campinas2023-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1794710.20396/tsc.v10i2.17947Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-1772318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947/13330Maringá/PR; 2024Maringá/PR; 2024Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEstevo, Cristiane AlvesLeal, Gislaine Camila LapasiniBalancieri, RenatoOliveira Júnior, Edson Alves de2024-04-30T15:03:19Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/17947Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2024-04-30T15:03:19Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of startups de software in computing courses
O ensino de startups de software em cursos da área de computação
title The teaching of startups de software in computing courses
spellingShingle The teaching of startups de software in computing courses
Estevo, Cristiane Alves
Educação
Ensino
Aprendizagem
Startup de software
Education
Teaching
Learning
Startup de software
title_short The teaching of startups de software in computing courses
title_full The teaching of startups de software in computing courses
title_fullStr The teaching of startups de software in computing courses
title_full_unstemmed The teaching of startups de software in computing courses
title_sort The teaching of startups de software in computing courses
author Estevo, Cristiane Alves
author_facet Estevo, Cristiane Alves
Leal, Gislaine Camila Lapasini
Balancieri, Renato
Oliveira Júnior, Edson Alves de
author_role author
author2 Leal, Gislaine Camila Lapasini
Balancieri, Renato
Oliveira Júnior, Edson Alves de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estevo, Cristiane Alves
Leal, Gislaine Camila Lapasini
Balancieri, Renato
Oliveira Júnior, Edson Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Ensino
Aprendizagem
Startup de software
Education
Teaching
Learning
Startup de software
topic Educação
Ensino
Aprendizagem
Startup de software
Education
Teaching
Learning
Startup de software
description The software startups teaching approach questions about startups creation, operating conditions, when they end up and become a business model and foundation plans. This paper sought to identify the tools, models, methods and methodologies that are applied in the teaching and learning of software startups for undergraduate students in higher education institutions. Based on a systematic mapping of the literature (SML) 32 studies were selected. The SML resulted in the discovery of practices employed such as Experiential Learning, Empirical Study and Experimental Method. From that, some assumptions and directions were outlined and presented seeking to improve the quality of teaching, students' motivation and alignment between academia and the job market.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947
10.20396/tsc.v10i2.17947
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v10i2.17947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17947/13330
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Maringá/PR; 2024
Maringá/PR; 2024
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 Núm. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 10 No 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 10 n. 2 (2023): IA na Educação – Novos Desafios e Oportunidades?; 153-177
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167140757504