A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Bernardo Alves Villarinho
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Michelle Regina Alves dos, Almeida, Leonelo Dell Anhol, Amaral, Marília Abrahão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696
Resumo: The critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities.
id UNICAMP-33_82dcaae00236b5e46f1e6acc110a6d9f
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14696
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and societyUm projeto participativo para informática na educação orientado por discussões dos estudos em ciência, tecnologia e sociedadeInformática na educaçãoDesign participativoEstudos em ciênciaTecnologia e sociedadeInformatics in educationParticipatory designStudies in scienceTechnology and societyThe critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities.A compreensão crítica do que é tecnologia e sua relevância para a educação são preocupações essenciais para os estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS), assim como para agendas contemporâneas de Design Participativo. Este artigo aborda o primeiro ano de um projeto em andamento, com o objetivo de problematizar como um entendimento de tecnologia baseado em CTS pode contribuir para a realização de um projeto participativo visando à inclusão digital e ao empoderamento na escolha tecnológica nos ambientes de ensino. Ao longo desse primeiro ano, realizamos atividades de informática na educação não só focadas em sua promoção para estudantes, mas também atividades para promover a qualificação das docentes no uso autônomo de tecnologias computacionais para suas próprias atividades de ensino.Universidade Estadual de Campinas2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1469610.20396/tsc.v7i1.14696Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 118-1402318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696/9685Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Bernardo Alves Villarinho Lima, Michelle Regina Alves dos Santos, Leonelo Dell Anhol Almeida, Marília Abrahão Amaralhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Bernardo Alves VillarinhoSantos, Michelle Regina Alves dosAlmeida, Leonelo Dell AnholAmaral, Marília Abrahão2022-02-03T08:27:55Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14696Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:27:55Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
Um projeto participativo para informática na educação orientado por discussões dos estudos em ciência, tecnologia e sociedade
title A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
spellingShingle A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
Lima, Bernardo Alves Villarinho
Informática na educação
Design participativo
Estudos em ciência
Tecnologia e sociedade
Informatics in education
Participatory design
Studies in science
Technology and society
title_short A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
title_full A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
title_fullStr A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
title_full_unstemmed A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
title_sort A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
author Lima, Bernardo Alves Villarinho
author_facet Lima, Bernardo Alves Villarinho
Santos, Michelle Regina Alves dos
Almeida, Leonelo Dell Anhol
Amaral, Marília Abrahão
author_role author
author2 Santos, Michelle Regina Alves dos
Almeida, Leonelo Dell Anhol
Amaral, Marília Abrahão
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Bernardo Alves Villarinho
Santos, Michelle Regina Alves dos
Almeida, Leonelo Dell Anhol
Amaral, Marília Abrahão
dc.subject.por.fl_str_mv Informática na educação
Design participativo
Estudos em ciência
Tecnologia e sociedade
Informatics in education
Participatory design
Studies in science
Technology and society
topic Informática na educação
Design participativo
Estudos em ciência
Tecnologia e sociedade
Informatics in education
Participatory design
Studies in science
Technology and society
description The critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696
10.20396/tsc.v7i1.14696
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i1.14696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696/9685
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 118-140
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 118-140
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 118-140
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 118-140
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166954110976