A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696 |
Resumo: | The critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities. |
id |
UNICAMP-33_82dcaae00236b5e46f1e6acc110a6d9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14696 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and societyUm projeto participativo para informática na educação orientado por discussões dos estudos em ciência, tecnologia e sociedadeInformática na educaçãoDesign participativoEstudos em ciênciaTecnologia e sociedadeInformatics in educationParticipatory designStudies in scienceTechnology and societyThe critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities.A compreensão crítica do que é tecnologia e sua relevância para a educação são preocupações essenciais para os estudos em Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS), assim como para agendas contemporâneas de Design Participativo. Este artigo aborda o primeiro ano de um projeto em andamento, com o objetivo de problematizar como um entendimento de tecnologia baseado em CTS pode contribuir para a realização de um projeto participativo visando à inclusão digital e ao empoderamento na escolha tecnológica nos ambientes de ensino. Ao longo desse primeiro ano, realizamos atividades de informática na educação não só focadas em sua promoção para estudantes, mas também atividades para promover a qualificação das docentes no uso autônomo de tecnologias computacionais para suas próprias atividades de ensino.Universidade Estadual de Campinas2020-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1469610.20396/tsc.v7i1.14696Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 118-140Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 118-1402318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696/9685Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Bernardo Alves Villarinho Lima, Michelle Regina Alves dos Santos, Leonelo Dell Anhol Almeida, Marília Abrahão Amaralhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Bernardo Alves VillarinhoSantos, Michelle Regina Alves dosAlmeida, Leonelo Dell AnholAmaral, Marília Abrahão2022-02-03T08:27:55Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14696Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:27:55Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society Um projeto participativo para informática na educação orientado por discussões dos estudos em ciência, tecnologia e sociedade |
title |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
spellingShingle |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society Lima, Bernardo Alves Villarinho Informática na educação Design participativo Estudos em ciência Tecnologia e sociedade Informatics in education Participatory design Studies in science Technology and society |
title_short |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
title_full |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
title_fullStr |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
title_full_unstemmed |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
title_sort |
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society |
author |
Lima, Bernardo Alves Villarinho |
author_facet |
Lima, Bernardo Alves Villarinho Santos, Michelle Regina Alves dos Almeida, Leonelo Dell Anhol Amaral, Marília Abrahão |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Michelle Regina Alves dos Almeida, Leonelo Dell Anhol Amaral, Marília Abrahão |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Bernardo Alves Villarinho Santos, Michelle Regina Alves dos Almeida, Leonelo Dell Anhol Amaral, Marília Abrahão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Informática na educação Design participativo Estudos em ciência Tecnologia e sociedade Informatics in education Participatory design Studies in science Technology and society |
topic |
Informática na educação Design participativo Estudos em ciência Tecnologia e sociedade Informatics in education Participatory design Studies in science Technology and society |
description |
The critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696 10.20396/tsc.v7i1.14696 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i1.14696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696/9685 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 1 (2020); 118-140 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 118-140 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 1 (2020); 118-140 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 1 (2020); 118-140 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166954110976 |