Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632 |
Resumo: | The article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy. |
id |
UNICAMP-33_89b5f01e1bc2e33bf2111466753970c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14632 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school IILetramento digital: uma prática de leitura pelo Google Classroom no Ensino Fundamental IILeituraNavegação onlineMultiletramentos Protótipo didáticoReadingOn-line navigationMultiletramentosDidactic prototypeThe article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy.O artigo apresenta um processo de leitura via aplicativo do Google, mediado pelo gênero condutor conto de fadas em sintonia com outros gêneros discursivos, e destinado a alunos da rede pública do ensino fundamental II. A pesquisa respalda-se na abordagem enunciativa da linguagem e nas metodologias de Solé (1998) e Cosson (2014). Os resultados demonstram que a articulação da exploração da multimodalidade da linguagem com recursos da web possibilita ao professor reconfigurar o seu papel de mediador, e os alunos exercitam a navegação on-line, compreendendo e respondendo ao processo de leitura, refletindo criticamente a sua realidade e ganhando autonomia. Universidade Estadual de Campinas2019-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1463210.20396/tsc.v6i1.14632Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 1 (2019); 42-692318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632/9644Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCrepaldi, Nilza PereiraSantos, Annie Rose dos2021-11-03T13:41:19Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14632Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-11-03T13:41:19Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II Letramento digital: uma prática de leitura pelo Google Classroom no Ensino Fundamental II |
title |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
spellingShingle |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II Crepaldi, Nilza Pereira Leitura Navegação online Multiletramentos Protótipo didático Reading On-line navigation Multiletramentos Didactic prototype |
title_short |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
title_full |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
title_fullStr |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
title_full_unstemmed |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
title_sort |
Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II |
author |
Crepaldi, Nilza Pereira |
author_facet |
Crepaldi, Nilza Pereira Santos, Annie Rose dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Annie Rose dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crepaldi, Nilza Pereira Santos, Annie Rose dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Navegação online Multiletramentos Protótipo didático Reading On-line navigation Multiletramentos Didactic prototype |
topic |
Leitura Navegação online Multiletramentos Protótipo didático Reading On-line navigation Multiletramentos Didactic prototype |
description |
The article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632 10.20396/tsc.v6i1.14632 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v6i1.14632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632/9644 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 1 (2019); 42-69 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 42-69 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 1 (2019); 42-69 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 1 (2019); 42-69 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166943625216 |