Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crepaldi, Nilza Pereira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Annie Rose dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632
Resumo: The article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy.
id UNICAMP-33_89b5f01e1bc2e33bf2111466753970c4
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14632
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school IILetramento digital: uma prática de leitura pelo Google Classroom no Ensino Fundamental IILeituraNavegação onlineMultiletramentos Protótipo didáticoReadingOn-line navigationMultiletramentosDidactic prototypeThe article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy.O artigo apresenta um processo de leitura via aplicativo do Google, mediado pelo gênero condutor conto de fadas em sintonia com outros gêneros discursivos, e destinado a alunos da rede pública do ensino fundamental II. A pesquisa respalda-se na abordagem enunciativa da linguagem e nas metodologias de Solé (1998) e Cosson (2014). Os resultados demonstram que a articulação da exploração da multimodalidade da linguagem com recursos da web possibilita ao professor reconfigurar o seu papel de mediador, e os alunos exercitam a navegação on-line, compreendendo e respondendo ao processo de leitura, refletindo criticamente a sua realidade e ganhando autonomia. Universidade Estadual de Campinas2019-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1463210.20396/tsc.v6i1.14632Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 1 (2019); 42-69Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 1 (2019); 42-692318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632/9644Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCrepaldi, Nilza PereiraSantos, Annie Rose dos2021-11-03T13:41:19Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14632Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-11-03T13:41:19Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
Letramento digital: uma prática de leitura pelo Google Classroom no Ensino Fundamental II
title Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
spellingShingle Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
Crepaldi, Nilza Pereira
Leitura
Navegação online
Multiletramentos
Protótipo didático
Reading
On-line navigation
Multiletramentos
Didactic prototype
title_short Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
title_full Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
title_fullStr Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
title_full_unstemmed Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
title_sort Digital literacy: a reading practice by Google Classroom in elementary school II
author Crepaldi, Nilza Pereira
author_facet Crepaldi, Nilza Pereira
Santos, Annie Rose dos
author_role author
author2 Santos, Annie Rose dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Crepaldi, Nilza Pereira
Santos, Annie Rose dos
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Navegação online
Multiletramentos
Protótipo didático
Reading
On-line navigation
Multiletramentos
Didactic prototype
topic Leitura
Navegação online
Multiletramentos
Protótipo didático
Reading
On-line navigation
Multiletramentos
Didactic prototype
description The article presents a process of reading through Google's application, mediated by the genre conducting fairy tale in tune with other discursive genres, and intended for students of the public elementary school II. The research is based on the enunciativeapproach of the language and the methodologies of Solé (1998) and Cosson (2014). The results demonstrate that the articulation of the multimodality exploitation of the language with web resources allows the teacher to reconfigure his role of mediator and the students exercise the online navigation, understanding and responding to the reading process, critically reflecting their reality and winning autonomy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632
10.20396/tsc.v6i1.14632
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v6i1.14632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14632/9644
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Nilza Pereira Crepaldi, Annie Rose dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 1 (2019); 42-69
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 1 (2019); 42-69
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 1 (2019); 42-69
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 1 (2019); 42-69
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166943625216