Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Aline Alvares
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869
Resumo: The article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students.
id UNICAMP-33_b1a8becf322ca1476684b3c6dbbc405e
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14869
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classesArticulações entre práticas de educação ambiental, robótica e cultura maker no contexto das aulas de laboratório de ciênciasHorta escolarEducação makerRobótica educativaRobótica pedagógicaEnsino de ciênciasEducação ambientalMaker educationEducational roboticsScience teachingEnvironmental educationThe article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students.O artigo descreve uma prática interdisciplinar desenvolvida em uma escola municipal de Ensino Fundamental 2 em Curitiba, que consistiu na articulação entre os saberes científicos desenvolvidos no componente curricular de Ciências e os saberes populares relacionados a hortas urbanas, costurados pela Robótica e pelo viés maker, realizando o reaproveitamento de materiais em uma abordagem STEAM. A metodologia é de natureza qualitativa, exploratória, com observação e pesquisa participante. Os resultados revelaram estudantes estimulados a refletir sobre as práticas alimentares, os cuidados com o ambiente, o consumo consciente e o reaproveitamento de materiais. Concluiu-se que as práticas interdisciplinares conduzidas de maneira lúdica e mão na massa, envolvendo tecnologias como a Robótica, contribuem positivamente para uma postura mais crítica e ativa dos estudantes.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486910.20396/tsc.v7i2.14869Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 1682318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869/9901Curitiba; 2019Curitiba; 2019Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Aline AlvaresZago, Márcia Regina Rodrigues da Silva2021-02-15T19:04:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14869Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-02-15T19:04:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
Articulações entre práticas de educação ambiental, robótica e cultura maker no contexto das aulas de laboratório de ciências
title Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
spellingShingle Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
Machado, Aline Alvares
Horta escolar
Educação maker
Robótica educativa
Robótica pedagógica
Ensino de ciências
Educação ambiental
Maker education
Educational robotics
Science teaching
Environmental education
title_short Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
title_full Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
title_fullStr Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
title_full_unstemmed Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
title_sort Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
author Machado, Aline Alvares
author_facet Machado, Aline Alvares
Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva
author_role author
author2 Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Aline Alvares
Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Horta escolar
Educação maker
Robótica educativa
Robótica pedagógica
Ensino de ciências
Educação ambiental
Maker education
Educational robotics
Science teaching
Environmental education
topic Horta escolar
Educação maker
Robótica educativa
Robótica pedagógica
Ensino de ciências
Educação ambiental
Maker education
Educational robotics
Science teaching
Environmental education
description The article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relato de experiênncia
Relato de experiência
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869
10.20396/tsc.v7i2.14869
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14869
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869/9901
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Curitiba; 2019
Curitiba; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167011782656