Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869 |
Resumo: | The article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students. |
id |
UNICAMP-33_b1a8becf322ca1476684b3c6dbbc405e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14869 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classesArticulações entre práticas de educação ambiental, robótica e cultura maker no contexto das aulas de laboratório de ciênciasHorta escolarEducação makerRobótica educativaRobótica pedagógicaEnsino de ciênciasEducação ambientalMaker educationEducational roboticsScience teachingEnvironmental educationThe article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students.O artigo descreve uma prática interdisciplinar desenvolvida em uma escola municipal de Ensino Fundamental 2 em Curitiba, que consistiu na articulação entre os saberes científicos desenvolvidos no componente curricular de Ciências e os saberes populares relacionados a hortas urbanas, costurados pela Robótica e pelo viés maker, realizando o reaproveitamento de materiais em uma abordagem STEAM. A metodologia é de natureza qualitativa, exploratória, com observação e pesquisa participante. Os resultados revelaram estudantes estimulados a refletir sobre as práticas alimentares, os cuidados com o ambiente, o consumo consciente e o reaproveitamento de materiais. Concluiu-se que as práticas interdisciplinares conduzidas de maneira lúdica e mão na massa, envolvendo tecnologias como a Robótica, contribuem positivamente para uma postura mais crítica e ativa dos estudantes.Universidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelato de experiênnciaRelato de experiênciaTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1486910.20396/tsc.v7i2.14869Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 1682318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869/9901Curitiba; 2019Curitiba; 2019Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Aline AlvaresZago, Márcia Regina Rodrigues da Silva2021-02-15T19:04:23Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14869Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-02-15T19:04:23Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes Articulações entre práticas de educação ambiental, robótica e cultura maker no contexto das aulas de laboratório de ciências |
title |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
spellingShingle |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes Machado, Aline Alvares Horta escolar Educação maker Robótica educativa Robótica pedagógica Ensino de ciências Educação ambiental Maker education Educational robotics Science teaching Environmental education |
title_short |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
title_full |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
title_fullStr |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
title_full_unstemmed |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
title_sort |
Links between environmental education practices, robotics and maker culture in the context of science laboratory classes |
author |
Machado, Aline Alvares |
author_facet |
Machado, Aline Alvares Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Aline Alvares Zago, Márcia Regina Rodrigues da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Horta escolar Educação maker Robótica educativa Robótica pedagógica Ensino de ciências Educação ambiental Maker education Educational robotics Science teaching Environmental education |
topic |
Horta escolar Educação maker Robótica educativa Robótica pedagógica Ensino de ciências Educação ambiental Maker education Educational robotics Science teaching Environmental education |
description |
The article describes an interdisciplinary practice developed at a K-9 school in Curitiba, which consisted in an articulation between the scientific knowledge developed in the Science curriculum component and the popular knowledge related to urban gardens, with Robotics and maker education, carrying out the reuse of materials in a STEAM approach. The methodology is a qualitative, exploratory nature, with participant observation and research. The results revealed students encouraged to reflect on dietary practices, care for the environment, conscious consumption and the reuse of materials. It was concluded that interdisciplinary practices conducted in a playful and hands-on manner, involving technologies such as Robotics, contribute positively to a more critical and active attitude of students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Relato de experiênncia Relato de experiência Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869 10.20396/tsc.v7i2.14869 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14869/9901 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Curitiba; 2019 Curitiba; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 143 - 168 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167011782656 |