Teacher training and maker education: the challenge of developing skills
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852 |
Resumo: | The thesis discussed a Teacher Training that would promote the development of skills for working with Maker Education, under the influence of the Maker Movement. The research data came from a field study carried out between 2015 and 2019, in the Fab Lab Livre Program in São Paulo, and also from immersions in educational Makers spaces, in the North American States of New York and California, provided by a sandwich doctoral internship at Stanford University. Formulating new teaching competencies, necessary for the educational and maker practice, the research concludes indicating ways for a new Teacher Formation that corroborates to recover the pedagogical use of contemporary technological elements in the development of a transformative praxis. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
id |
UNICAMP-33_cd91052dcb29b00a463bdccae735c968 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14852 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skillsFormação docente e educação maker: o desafio do desenvolvimento das competênciasTeacher educationMaker educationFab labMaker classroom managementTeaching competenciesFormação de professoresEducação makerFab labGestão de sala de aula makerCompetências docentesThe thesis discussed a Teacher Training that would promote the development of skills for working with Maker Education, under the influence of the Maker Movement. The research data came from a field study carried out between 2015 and 2019, in the Fab Lab Livre Program in São Paulo, and also from immersions in educational Makers spaces, in the North American States of New York and California, provided by a sandwich doctoral internship at Stanford University. Formulating new teaching competencies, necessary for the educational and maker practice, the research concludes indicating ways for a new Teacher Formation that corroborates to recover the pedagogical use of contemporary technological elements in the development of a transformative praxis. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQA tese discutiu sobre uma Formação Docente que promovesse o desenvolvimento de competências para o trabalho com a Educação Maker, sob a influência do Movimento Maker. Os dados da pesquisa procederam de um estudo de campo realizado entre 2015 e 2019, no Programa Fab Lab Livre de São Paulo e, ainda, de imersões em espaços Makers educacionais, nos Estados Norte-Americanos de New York e da Califórnia, propiciado por um estágio de doutorado sanduíche na Stanford University. Formulando novas competências docentes, necessárias à prática educativa e maker, a pesquisa conclui indicando caminhos para uma nova Formação Docente que corrobore para reaver a utilização pedagógica de elementos tecnológicos contemporâneos no desenvolvimento de uma práxis transformadora. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQUniversidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485210.20396/tsc.v7i2.14852Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 1882318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852/9884Brazil; 2015-2019Brasil; 2015-2019Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Eliton Meireles de2021-04-07T20:00:10Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14852Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-04-07T20:00:10Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills Formação docente e educação maker: o desafio do desenvolvimento das competências |
title |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
spellingShingle |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills Moura, Eliton Meireles de Teacher education Maker education Fab lab Maker classroom management Teaching competencies Formação de professores Educação maker Fab lab Gestão de sala de aula maker Competências docentes |
title_short |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
title_full |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
title_fullStr |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
title_full_unstemmed |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
title_sort |
Teacher training and maker education: the challenge of developing skills |
author |
Moura, Eliton Meireles de |
author_facet |
Moura, Eliton Meireles de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Eliton Meireles de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education Maker education Fab lab Maker classroom management Teaching competencies Formação de professores Educação maker Fab lab Gestão de sala de aula maker Competências docentes |
topic |
Teacher education Maker education Fab lab Maker classroom management Teaching competencies Formação de professores Educação maker Fab lab Gestão de sala de aula maker Competências docentes |
description |
The thesis discussed a Teacher Training that would promote the development of skills for working with Maker Education, under the influence of the Maker Movement. The research data came from a field study carried out between 2015 and 2019, in the Fab Lab Livre Program in São Paulo, and also from immersions in educational Makers spaces, in the North American States of New York and California, provided by a sandwich doctoral internship at Stanford University. Formulating new teaching competencies, necessary for the educational and maker practice, the research concludes indicating ways for a new Teacher Formation that corroborates to recover the pedagogical use of contemporary technological elements in the development of a transformative praxis. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Resumo não avaliado pelos pares Resumo não avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852 10.20396/tsc.v7i2.14852 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852/9884 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2015-2019 Brasil; 2015-2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 185 - 188 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166991859712 |