The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lira, Tamiris Gabriele da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cordeiro, Aline Mendonça, Costa, Vanessa Ferraz Duarte, Ferreira, Poliana Nascimento, Nunes, Victoria Nedina, Carlos, Alessandra Sueli, Rodriguez, Carla Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350
Resumo: This article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool.
id UNICAMP-33_e3e826a0785f000c3e2e330b5dc27724
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15350
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAPO professor alfabetizador no processo de análise e aprimoramento da ferramenta Robótica TAAPRobóticaAlfabetizaçãoEducaçãoArduinoAvaliação de softwareRoboticsLiteracyEducationArduinoSoftware evaluationThis article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool.Este artigo apresenta os resultados do estudo que buscou analisar e aprimorar a proposta de apoio à alfabetização de um tapete robótico pensado a partir da metodologia proposta por Emília Ferreiro, adaptando-o à realidade de ensino. Foram levantados requisitos técnico-pedagógicos, combinando aspectos da Engenharia de Software com teorias de aprendizagem, junto a sete professoras alfabetizadoras por meio de uma oficina e pesquisa de opinião. Constataram-se alguns fatores de melhoria necessários tanto para o software quanto para o hardware da ferramenta, e estes foram corrigidos através do desenvolvimento de um novo software e do aperfeiçoamento do hardware, resultando em uma ferramenta mais didática e resistente.Universidade Estadual de Campinas2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1535010.20396/tsc.v8i1.15350Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-732318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350/10625Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLira, Tamiris Gabriele da SilvaCordeiro, Aline MendonçaCosta, Vanessa Ferraz DuarteFerreira, Poliana NascimentoNunes, Victoria NedinaCarlos, Alessandra SueliRodriguez, Carla Lopes2022-02-03T08:06:43Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15350Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:06:43Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
O professor alfabetizador no processo de análise e aprimoramento da ferramenta Robótica TAAP
title The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
spellingShingle The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
Lira, Tamiris Gabriele da Silva
Robótica
Alfabetização
Educação
Arduino
Avaliação de software
Robotics
Literacy
Education
Arduino
Software evaluation
title_short The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
title_full The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
title_fullStr The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
title_full_unstemmed The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
title_sort The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
author Lira, Tamiris Gabriele da Silva
author_facet Lira, Tamiris Gabriele da Silva
Cordeiro, Aline Mendonça
Costa, Vanessa Ferraz Duarte
Ferreira, Poliana Nascimento
Nunes, Victoria Nedina
Carlos, Alessandra Sueli
Rodriguez, Carla Lopes
author_role author
author2 Cordeiro, Aline Mendonça
Costa, Vanessa Ferraz Duarte
Ferreira, Poliana Nascimento
Nunes, Victoria Nedina
Carlos, Alessandra Sueli
Rodriguez, Carla Lopes
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lira, Tamiris Gabriele da Silva
Cordeiro, Aline Mendonça
Costa, Vanessa Ferraz Duarte
Ferreira, Poliana Nascimento
Nunes, Victoria Nedina
Carlos, Alessandra Sueli
Rodriguez, Carla Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Robótica
Alfabetização
Educação
Arduino
Avaliação de software
Robotics
Literacy
Education
Arduino
Software evaluation
topic Robótica
Alfabetização
Educação
Arduino
Avaliação de software
Robotics
Literacy
Education
Arduino
Software evaluation
description This article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350
10.20396/tsc.v8i1.15350
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v8i1.15350
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350/10625
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167024365568