The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350 |
Resumo: | This article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool. |
id |
UNICAMP-33_e3e826a0785f000c3e2e330b5dc27724 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15350 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAPO professor alfabetizador no processo de análise e aprimoramento da ferramenta Robótica TAAPRobóticaAlfabetizaçãoEducaçãoArduinoAvaliação de softwareRoboticsLiteracyEducationArduinoSoftware evaluationThis article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool.Este artigo apresenta os resultados do estudo que buscou analisar e aprimorar a proposta de apoio à alfabetização de um tapete robótico pensado a partir da metodologia proposta por Emília Ferreiro, adaptando-o à realidade de ensino. Foram levantados requisitos técnico-pedagógicos, combinando aspectos da Engenharia de Software com teorias de aprendizagem, junto a sete professoras alfabetizadoras por meio de uma oficina e pesquisa de opinião. Constataram-se alguns fatores de melhoria necessários tanto para o software quanto para o hardware da ferramenta, e estes foram corrigidos através do desenvolvimento de um novo software e do aperfeiçoamento do hardware, resultando em uma ferramenta mais didática e resistente.Universidade Estadual de Campinas2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1535010.20396/tsc.v8i1.15350Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-732318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350/10625Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLira, Tamiris Gabriele da SilvaCordeiro, Aline MendonçaCosta, Vanessa Ferraz DuarteFerreira, Poliana NascimentoNunes, Victoria NedinaCarlos, Alessandra SueliRodriguez, Carla Lopes2022-02-03T08:06:43Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15350Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T08:06:43Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP O professor alfabetizador no processo de análise e aprimoramento da ferramenta Robótica TAAP |
title |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
spellingShingle |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP Lira, Tamiris Gabriele da Silva Robótica Alfabetização Educação Arduino Avaliação de software Robotics Literacy Education Arduino Software evaluation |
title_short |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
title_full |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
title_fullStr |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
title_full_unstemmed |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
title_sort |
The literacy teacher's role in the improvement and analysis process of the Robotic Tool TAAP |
author |
Lira, Tamiris Gabriele da Silva |
author_facet |
Lira, Tamiris Gabriele da Silva Cordeiro, Aline Mendonça Costa, Vanessa Ferraz Duarte Ferreira, Poliana Nascimento Nunes, Victoria Nedina Carlos, Alessandra Sueli Rodriguez, Carla Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Aline Mendonça Costa, Vanessa Ferraz Duarte Ferreira, Poliana Nascimento Nunes, Victoria Nedina Carlos, Alessandra Sueli Rodriguez, Carla Lopes |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Tamiris Gabriele da Silva Cordeiro, Aline Mendonça Costa, Vanessa Ferraz Duarte Ferreira, Poliana Nascimento Nunes, Victoria Nedina Carlos, Alessandra Sueli Rodriguez, Carla Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Robótica Alfabetização Educação Arduino Avaliação de software Robotics Literacy Education Arduino Software evaluation |
topic |
Robótica Alfabetização Educação Arduino Avaliação de software Robotics Literacy Education Arduino Software evaluation |
description |
This article shows the results of a study that aimed to improve the literacy support proposal of a robotic mat originated after the methodology proposed by Emília Ferreiro, adapting it to the teaching reality. Technical and pedagogical requirements were raised, combined with Software Engineering and learning theories, with seven teachers through a workshop and an opinion poll. Some necessary improvement factors were found in relation to both software and hardware of the mat,and they were corrected through the development of a new software and hardware improvement, resulting in a more didactic and resistant tool. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350 10.20396/tsc.v8i1.15350 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v8i1.15350 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15350/10625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 1 (2021): Letramentos e mediação da tecnologia digital; 55-73 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167024365568 |