History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526
Resumo: This article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically.
id UNICAMP-33_f66a3fe7450253ae97143a33e619aa26
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14526
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challengesO ensino de História mediado pelas TIC em uma escola pública do Município de Belém-PA: caminhos e desafiosInformation and communication technologiesHistory teachingTechnological literacyMedia literacyLiteracy in historyEnsino de históriaAlfabetização tecnológicaLetramento midiáticoLetramento em históriaThis article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically.O presente artigo discute a inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no ensino de história na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio “Cornélio de Barros” (EEEFMCB)/Belém-PA, em 2017, a partir dos conceitos de alfabetização tecnológica, letramento midiático e letramento em história. O resultado do estudo, apesar de revelar o quanto o uso das TIC é importante na mediação do ensino de história, por outro lado evidencia uma dissociação entre a necessidade e a disponibilidade desses recursos tecnológicos naquele espaço escolar, além disso, é nítida a carência de professores capacitados para utilizar, pedagogicamente, os referidos recursos.Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452610.20396/tsc.v6i2.14526Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-1822318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526/9538Brazil; 2017Brasil; 2017Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Orinaldo Jorge Monteiro da2021-09-06T21:36:41Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14526Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T21:36:41Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
O ensino de História mediado pelas TIC em uma escola pública do Município de Belém-PA: caminhos e desafios
title History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
spellingShingle History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da
Information and communication technologies
History teaching
Technological literacy
Media literacy
Literacy in history
Ensino de história
Alfabetização tecnológica
Letramento midiático
Letramento em história
title_short History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
title_full History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
title_fullStr History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
title_full_unstemmed History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
title_sort History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
author Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da
author_facet Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Information and communication technologies
History teaching
Technological literacy
Media literacy
Literacy in history
Ensino de história
Alfabetização tecnológica
Letramento midiático
Letramento em história
topic Information and communication technologies
History teaching
Technological literacy
Media literacy
Literacy in history
Ensino de história
Alfabetização tecnológica
Letramento midiático
Letramento em história
description This article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526
10.20396/tsc.v6i2.14526
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v6i2.14526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526/9538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2017
Brasil; 2017
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166931042304