History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526 |
Resumo: | This article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically. |
id |
UNICAMP-33_f66a3fe7450253ae97143a33e619aa26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14526 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challengesO ensino de História mediado pelas TIC em uma escola pública do Município de Belém-PA: caminhos e desafiosInformation and communication technologiesHistory teachingTechnological literacyMedia literacyLiteracy in historyEnsino de históriaAlfabetização tecnológicaLetramento midiáticoLetramento em históriaThis article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically.O presente artigo discute a inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no ensino de história na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio “Cornélio de Barros” (EEEFMCB)/Belém-PA, em 2017, a partir dos conceitos de alfabetização tecnológica, letramento midiático e letramento em história. O resultado do estudo, apesar de revelar o quanto o uso das TIC é importante na mediação do ensino de história, por outro lado evidencia uma dissociação entre a necessidade e a disponibilidade desses recursos tecnológicos naquele espaço escolar, além disso, é nítida a carência de professores capacitados para utilizar, pedagogicamente, os referidos recursos.Universidade Estadual de Campinas2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1452610.20396/tsc.v6i2.14526Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-1822318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526/9538Brazil; 2017Brasil; 2017Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Orinaldo Jorge Monteiro da2021-09-06T21:36:41Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14526Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-09-06T21:36:41Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges O ensino de História mediado pelas TIC em uma escola pública do Município de Belém-PA: caminhos e desafios |
title |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
spellingShingle |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da Information and communication technologies History teaching Technological literacy Media literacy Literacy in history Ensino de história Alfabetização tecnológica Letramento midiático Letramento em história |
title_short |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
title_full |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
title_fullStr |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
title_full_unstemmed |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
title_sort |
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges |
author |
Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da |
author_facet |
Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Orinaldo Jorge Monteiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information and communication technologies History teaching Technological literacy Media literacy Literacy in history Ensino de história Alfabetização tecnológica Letramento midiático Letramento em história |
topic |
Information and communication technologies History teaching Technological literacy Media literacy Literacy in history Ensino de história Alfabetização tecnológica Letramento midiático Letramento em história |
description |
This article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526 10.20396/tsc.v6i2.14526 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v6i2.14526 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526/9538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2017 Brasil; 2017 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 Núm. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 6 No 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 6 n. 2 (2019): Edição temática sobre Aprendizagem Criativa; 163-182 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166931042304 |