Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932 |
Resumo: | Paulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire. |
id |
UNICAMP-33_f872af869dd1f1b83c00fd9596e1921a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15932 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible constructionPedagogia de Paulo Freire e Tecnologias Digitais na Educação: uma construção possível Digital Information and Communication TechnologiesEducationPaulo FreireTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEducaçãoPaulo FreirePaulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire.Paulo Freire, o Patrono da Educação Brasileira, sempre fomentou o uso das tecnologias digitais na educação, reconhecendo as demandas da sociedade contemporânea e as potencialidades dos recursos tecnológicos. Este artigo busca refletir sobre como a pedagogia desenvolvida por Paulo Freire vem sendo incorporada nos estudos realizados pela Comunidade Brasileira de Informática na Educação, a partir de uma revisão sistemática de literatura das produções científicas publicadas na revista Tecnologias, Sociedade e Conhecimento e no Portal de publicações da Comissão Especial de Informática na Educação. Grande parte dos estudos preocupa-se com questões de cunho humanista, com a profundidade e extensão das relações humanas como essenciais à construção de uma pedagogia autônoma e problematizadora, com o pensar crítico do educando-educador, e com o caráter autônomo e crítico do aprendiz, entre outras questões intensamente defendidas por Freire.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1593210.20396/tsc.v8i2.15932Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-472318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932/11294Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Márcia de Freitas2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15932Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction Pedagogia de Paulo Freire e Tecnologias Digitais na Educação: uma construção possível |
title |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
spellingShingle |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction Vieira, Márcia de Freitas Digital Information and Communication Technologies Education Paulo Freire Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação Paulo Freire |
title_short |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
title_full |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
title_fullStr |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
title_sort |
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction |
author |
Vieira, Márcia de Freitas |
author_facet |
Vieira, Márcia de Freitas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Márcia de Freitas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital Information and Communication Technologies Education Paulo Freire Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação Paulo Freire |
topic |
Digital Information and Communication Technologies Education Paulo Freire Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Educação Paulo Freire |
description |
Paulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932 10.20396/tsc.v8i2.15932 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v8i2.15932 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932/11294 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 25-47 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167118737408 |