Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Márcia de Freitas
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932
Resumo: Paulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire.
id UNICAMP-33_f872af869dd1f1b83c00fd9596e1921a
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15932
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible constructionPedagogia de Paulo Freire e Tecnologias Digitais na Educação: uma construção possível Digital Information and Communication TechnologiesEducationPaulo FreireTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEducaçãoPaulo FreirePaulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire.Paulo Freire, o Patrono da Educação Brasileira, sempre fomentou o uso das tecnologias digitais na educação, reconhecendo as demandas da sociedade contemporânea e as potencialidades dos recursos tecnológicos. Este artigo busca refletir sobre como a pedagogia desenvolvida por Paulo Freire vem sendo incorporada nos estudos realizados pela Comunidade Brasileira de Informática na Educação, a partir de uma revisão sistemática de literatura das produções científicas publicadas na revista Tecnologias, Sociedade e Conhecimento e no Portal de publicações da Comissão Especial de Informática na Educação. Grande parte dos estudos preocupa-se com questões de cunho humanista, com a profundidade e extensão das relações humanas como essenciais à construção de uma pedagogia autônoma e problematizadora, com o pensar crítico do educando-educador, e com o caráter autônomo e crítico do aprendiz, entre outras questões intensamente defendidas por Freire.Universidade Estadual de Campinas2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1593210.20396/tsc.v8i2.15932Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-472318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932/11294Brazil; ContemporaryBrasil; Contemporâneo Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Márcia de Freitas2022-05-31T16:55:12Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/15932Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-05-31T16:55:12Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
Pedagogia de Paulo Freire e Tecnologias Digitais na Educação: uma construção possível
title Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
spellingShingle Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
Vieira, Márcia de Freitas
Digital Information and Communication Technologies
Education
Paulo Freire
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação
Paulo Freire
title_short Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
title_full Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
title_fullStr Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
title_full_unstemmed Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
title_sort Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction
author Vieira, Márcia de Freitas
author_facet Vieira, Márcia de Freitas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Márcia de Freitas
dc.subject.por.fl_str_mv Digital Information and Communication Technologies
Education
Paulo Freire
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação
Paulo Freire
topic Digital Information and Communication Technologies
Education
Paulo Freire
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Educação
Paulo Freire
description Paulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932
10.20396/tsc.v8i2.15932
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v8i2.15932
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932/11294
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No. 2 (2021): Special issue to celebrate Paulo Freire’s Birth Centenary; 25-47
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 8 No 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 8 n. 2 (2021): Edição temática sobre o Centenário de Nascimento de Paulo Freire; 25-47
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167118737408