The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro Filho, Claudio Marcondes de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931
Resumo: This article presents the 17 Sustainable Development Objectives (ODS), a United Nations program that aims to transform the world. This presentation is interpreted in light of the parameters of the school library. The articulation between the sustainable development and the objectives of the school library allows to place the contributions in the broader scope of a public policy for education. This articulation generated some assumptions such as: enable the increase of reading index; the school library should be part of the social movement that seeks to implement educational and cultural public policies; provide the necessary tools for the formation, development and improvement of the student's competences; open a space for creating and sharing experiences. In conclusion, we believe that the existence of the school library can contribute to propose solutions for the objectives of sustainable development .
id UNICAMP-4_0be40a332c5338b23e9627269dea51b2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650931
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school libraryAgenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: uma leitura de política pública na clave da biblioteca escolarBiblioteca escolar. Desenvolvimento sustentável. Educação - Biblioteca. Política pública.School library. Sustainable development. Education - Library. Public policy.This article presents the 17 Sustainable Development Objectives (ODS), a United Nations program that aims to transform the world. This presentation is interpreted in light of the parameters of the school library. The articulation between the sustainable development and the objectives of the school library allows to place the contributions in the broader scope of a public policy for education. This articulation generated some assumptions such as: enable the increase of reading index; the school library should be part of the social movement that seeks to implement educational and cultural public policies; provide the necessary tools for the formation, development and improvement of the student's competences; open a space for creating and sharing experiences. In conclusion, we believe that the existence of the school library can contribute to propose solutions for the objectives of sustainable development .Este artigo apresenta os 17 ODS (Objetivos de Desenvolvimento Sustentável), programa da Organização da Nações Unidas que visa transformar o mundo. Essa apresentação é interpretada à luz dos parâmetros da biblioteca escolar. A articulação entre o desenvolvimento sustentável e os objetivos da biblioteca escolar permite situar as contribuições no âmbito mais amplo de uma política pública para a educação. Essa articulação gerou alguns pressupostos como: possibilitar o aumento do índice de leitura; a biblioteca escolar deve fazer parte do movimento social que busca efetivar as políticas públicas educacionais e culturais; fornecer instrumental necessário para a formação, o desenvolvimento e o aprimoramento das competências do aluno; abrir um espaço de criação e de compartilhamento de experiências. Como conclusão, entendemos que a existência da biblioteca escolar pode contribuir para propor soluções para os objetivos do desenvolvimento sustentável. Universidade Estadual de Campinas2018-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Exploratóriaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/865093110.20396/rdbci.v16i3.8650931RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 355-372RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 355-3721678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/pdf_1https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/xmlCastro Filho, Claudio Marcondes deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-09-27T11:16:09Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8650931Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:23.676927Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: uma leitura de política pública na clave da biblioteca escolar
title The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
spellingShingle The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
Castro Filho, Claudio Marcondes de
Biblioteca escolar. Desenvolvimento sustentável. Educação - Biblioteca. Política pública.
School library. Sustainable development. Education - Library. Public policy.
title_short The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
title_full The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
title_fullStr The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
title_full_unstemmed The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
title_sort The 2030 agenda for sustainable development: a reading of public policy in the key of the school library
author Castro Filho, Claudio Marcondes de
author_facet Castro Filho, Claudio Marcondes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro Filho, Claudio Marcondes de
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca escolar. Desenvolvimento sustentável. Educação - Biblioteca. Política pública.
School library. Sustainable development. Education - Library. Public policy.
topic Biblioteca escolar. Desenvolvimento sustentável. Educação - Biblioteca. Política pública.
School library. Sustainable development. Education - Library. Public policy.
description This article presents the 17 Sustainable Development Objectives (ODS), a United Nations program that aims to transform the world. This presentation is interpreted in light of the parameters of the school library. The articulation between the sustainable development and the objectives of the school library allows to place the contributions in the broader scope of a public policy for education. This articulation generated some assumptions such as: enable the increase of reading index; the school library should be part of the social movement that seeks to implement educational and cultural public policies; provide the necessary tools for the formation, development and improvement of the student's competences; open a space for creating and sharing experiences. In conclusion, we believe that the existence of the school library can contribute to propose solutions for the objectives of sustainable development .
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Exploratória
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931
10.20396/rdbci.v16i3.8650931
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v16i3.8650931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/pdf_1
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931/xml
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 355-372
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 3 (2018): set./dez.: Múltiplos cenários da Ciência da Informação e da Biblioteconomia brasileira; 355-372
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167559451770880