Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760 |
Resumo: | Analysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research. |
id |
UNICAMP-4_855af265e8a7fc0dea48592866687d95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649760 |
network_acronym_str |
UNICAMP-4 |
network_name_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual mapLa conexión entre la alfabetización informacional y las disciplinas fuentes de información y servicio de referencia: um mapa conceptual: um mapa conceitualConexão entre competência em informação e as disciplinas fontes de informação e serviço de referência: um mapa conceitualInformation literacyLibrarianship graduationInformation sourcesReference serviceTeaching plansCompetência em informaçãoFormação do bibliotecárioFontes de informaçãoServiço de referênciaPlanos de ensinoAnalysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research.Análisis de las posibilidades teóricas y prácticas de la aplicación de los modelos de competencia en las fuentes de información de información de disciplinas y servicio de referencia, en función de sus planes de enseñanza. investigación documental, se lleva a cabo un análisis comparativo de la literatura sobre el tema y la enseñanza de los planes de Servicio de Información y Referencia cursos ofrecidos en licenciatura en Ciencias de la Biblioteca de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Los resultados del análisis de documentos indicanuna estrecha relación entre las disciplinas y modelos de competencias en información, especialmente en la disciplina de las fuentes de información. Su aplicación oportuniza un aprendizaje capaz de llevar al futuro bibliotecario a actuar como mediador en el proceso de desarrollo de habilidades para la búsqueda, acceso, asimilación de la información a fin de solucionar problemas y de construir un ambiente de generación y transmisión de conocimientos junto a la comunidad de Su unidad de información Ofrece al final un mapa conceptual desarrollado a partir de la investigación bibliográfica y documental.Análise das possibilidades teóricas e práticas da aplicação de modelos de competência em informação nas disciplinas de Fontes de Informação e Serviço de Referência, com base em seus planos de ensino. Pesquisa documental, tendo sido realizada análise comparativa entre a literatura sobre o tema e os planos de ensino das disciplinas de Fontes de Informação e Serviço de Referência oferecidas no curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade do estado de Santa Catarina. Os resultados da análise documental apontam para uma estreita relação entre as disciplinas e o modelo de competência em informação escolhido como base teórica em especial com a disciplina de Fontes de Informação. Sua aplicação oportuniza um aprendizado capaz de levar o future bibliotecário a atuar como mediador no processo de desenvolvimento de habilidades para a busca, acesso, assimilação da informação a fim de solucionar problemas e de construir um ambiente de geração e transmissão de conhecimentos junto à comunidade de sua unidade de informação . Apresenta ao final um mapa conceitual desenvolvido a partir da pesquisa bibliográfica e documental. Universidade Estadual de Campinas2018-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográfica e documentalBibliographical and documentary researchBúsqueda bibliográfica y documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/864976010.20396/rdbci.v16i2.8649760RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 501-521RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 501-5211678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf_1https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/xmlSanta Catarina; ContemporarySanta Catarina; ContemporâneoCorrea, Elisa Cristina DelfiniLucas, Elaine Rosangela de OliveiraMuller, Viviane Formighieriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-03T02:38:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649760Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:22.596815Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map La conexión entre la alfabetización informacional y las disciplinas fuentes de información y servicio de referencia: um mapa conceptual: um mapa conceitual Conexão entre competência em informação e as disciplinas fontes de informação e serviço de referência: um mapa conceitual |
title |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
spellingShingle |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map Correa, Elisa Cristina Delfini Information literacy Librarianship graduation Information sources Reference service Teaching plans Competência em informação Formação do bibliotecário Fontes de informação Serviço de referência Planos de ensino |
title_short |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
title_full |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
title_fullStr |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
title_full_unstemmed |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
title_sort |
Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map |
author |
Correa, Elisa Cristina Delfini |
author_facet |
Correa, Elisa Cristina Delfini Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira Muller, Viviane Formighieri |
author_role |
author |
author2 |
Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira Muller, Viviane Formighieri |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correa, Elisa Cristina Delfini Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira Muller, Viviane Formighieri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information literacy Librarianship graduation Information sources Reference service Teaching plans Competência em informação Formação do bibliotecário Fontes de informação Serviço de referência Planos de ensino |
topic |
Information literacy Librarianship graduation Information sources Reference service Teaching plans Competência em informação Formação do bibliotecário Fontes de informação Serviço de referência Planos de ensino |
description |
Analysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa bibliográfica e documental Bibliographical and documentary research Búsqueda bibliográfica y documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760 10.20396/rdbci.v16i2.8649760 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760 |
identifier_str_mv |
10.20396/rdbci.v16i2.8649760 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf_1 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/xml |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Santa Catarina; Contemporary Santa Catarina; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 501-521 RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 501-521 1678-765X reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
collection |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br |
_version_ |
1788167559399342080 |