Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Elisa Cristina Delfini
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira, Muller, Viviane Formighieri
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760
Resumo: Analysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research.
id UNICAMP-4_855af265e8a7fc0dea48592866687d95
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649760
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual mapLa conexión entre la alfabetización informacional y las disciplinas fuentes de información y servicio de referencia: um mapa conceptual: um mapa conceitualConexão entre competência em informação e as disciplinas fontes de informação e serviço de referência: um mapa conceitualInformation literacyLibrarianship graduationInformation sourcesReference serviceTeaching plansCompetência em informaçãoFormação do bibliotecárioFontes de informaçãoServiço de referênciaPlanos de ensinoAnalysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research.Análisis de las posibilidades teóricas y prácticas de la aplicación de los modelos de competencia en las fuentes de información de información de disciplinas y servicio de referencia, en función de sus planes de enseñanza. investigación documental, se lleva a cabo un análisis comparativo de la literatura sobre el tema y la enseñanza de los planes de Servicio de Información y Referencia cursos ofrecidos en licenciatura en Ciencias de la Biblioteca de la Universidad del Estado de Santa Catarina. Los resultados del análisis de documentos indicanuna estrecha relación entre las disciplinas y modelos de competencias en información, especialmente en la disciplina de las fuentes de información. Su aplicación oportuniza un aprendizaje capaz de llevar al futuro bibliotecario a actuar como mediador en el proceso de desarrollo de habilidades para la búsqueda, acceso, asimilación de la información a fin de solucionar problemas y de construir un ambiente de generación y transmisión de conocimientos junto a la comunidad de Su unidad de información Ofrece al final un mapa conceptual desarrollado a partir de la investigación bibliográfica y documental.Análise das possibilidades teóricas e práticas da aplicação de modelos de competência em informação nas disciplinas de Fontes de Informação e Serviço de Referência, com base em seus planos de ensino. Pesquisa documental, tendo sido realizada análise comparativa entre a literatura sobre o tema e os planos de ensino das disciplinas de Fontes de Informação e Serviço de Referência oferecidas no curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade do estado de Santa Catarina. Os resultados da análise documental apontam para uma estreita relação entre as disciplinas e o modelo de competência em informação escolhido como base teórica em especial com a disciplina de Fontes de Informação. Sua aplicação oportuniza um aprendizado capaz de levar o future bibliotecário a atuar como mediador no processo de desenvolvimento de habilidades para a busca, acesso, assimilação da informação a fim de solucionar problemas e de construir um ambiente de geração e transmissão de conhecimentos junto à comunidade de sua unidade de informação . Apresenta ao final um mapa conceitual desenvolvido a partir da pesquisa bibliográfica e documental.  Universidade Estadual de Campinas2018-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa bibliográfica e documentalBibliographical and documentary researchBúsqueda bibliográfica y documentalapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/864976010.20396/rdbci.v16i2.8649760RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 501-521RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 501-5211678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf_1https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/xmlSanta Catarina; ContemporarySanta Catarina; ContemporâneoCorrea, Elisa Cristina DelfiniLucas, Elaine Rosangela de OliveiraMuller, Viviane Formighieriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-03T02:38:49Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8649760Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:22.596815Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
La conexión entre la alfabetización informacional y las disciplinas fuentes de información y servicio de referencia: um mapa conceptual: um mapa conceitual
Conexão entre competência em informação e as disciplinas fontes de informação e serviço de referência: um mapa conceitual
title Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
spellingShingle Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
Correa, Elisa Cristina Delfini
Information literacy
Librarianship graduation
Information sources
Reference service
Teaching plans
Competência em informação
Formação do bibliotecário
Fontes de informação
Serviço de referência
Planos de ensino
title_short Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
title_full Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
title_fullStr Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
title_full_unstemmed Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
title_sort Connection between information literacy and the disciplines information sources and reference service: a conceptual map
author Correa, Elisa Cristina Delfini
author_facet Correa, Elisa Cristina Delfini
Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira
Muller, Viviane Formighieri
author_role author
author2 Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira
Muller, Viviane Formighieri
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Elisa Cristina Delfini
Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira
Muller, Viviane Formighieri
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Librarianship graduation
Information sources
Reference service
Teaching plans
Competência em informação
Formação do bibliotecário
Fontes de informação
Serviço de referência
Planos de ensino
topic Information literacy
Librarianship graduation
Information sources
Reference service
Teaching plans
Competência em informação
Formação do bibliotecário
Fontes de informação
Serviço de referência
Planos de ensino
description Analysis of the theoretical and practical possibilities of applying information literacy models in the disciplines Information Sources and Reference Service, based on their teaching plans. Documentary research, comparing the literature on the subject and the teaching plans of the subjects of Information Sources andReference Service offered in the undergraduate course in Librarianship of the University of the State of Santa Catarina. The results of the documentary analysis point to a close relationship between the disciplines and thechosen model of information competence, especially with the discipline of Information Sources. Its application facilitates a learning that leads the future librarian to act as mediator in the process of developing abilities for thesearch, access, assimilation of information in order to solve problems and to build an environment of generation and transmission of knowledge to the community of users. It presents at the end a conceptual map developedfrom bibliographical and documentary research.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa bibliográfica e documental
Bibliographical and documentary research
Búsqueda bibliográfica y documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760
10.20396/rdbci.v16i2.8649760
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v16i2.8649760
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/pdf_1
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8649760/xml
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Santa Catarina; Contemporary
Santa Catarina; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 16 No. 2 (2018): May/Aug. - Theme: Open access, repositories, portals of publications, preservation and informational behavior in the academic context; 501-521
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 16 n. 2 (2018): maio/ago.: Acesso aberto, repositórios, portais de publicações, preservação e comportamento informacional no contexto acadêmico; 501-521
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167559399342080