Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sales, Márcea Andrade
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Viana, Gilvania Clemente
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003
Resumo: Introduction: The digital scientific journals of the Stricto Sensu Postgraduate Program are considered of fundamental importance for the dissemination of knowledge produced by researchers in different areas. Objective: This article aims to describe the monitoring of a journal as a digital scientific journal linked to a Stricto Sensu postgraduate Program, in search of improving its qualification during the quadrennium 2018-2021. Method:  The Quali-Quantitative perspective is adopted, considering the actions developed by the Editorial Team aiming at the improvement of bibliometric indicators that currently stand out in the context of journal evaluation, such as Access Volume, Total Indexing and Google's h Citation Index. Results/Conclusion: The results presented show a possible path that new digital journals in the field of Education can follow for a higher qualification based on bibliometrics.
id UNICAMP-4_b5ed4372953b1456cd7bd106ef7b119f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668003
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium Desafios para qualificação dos periódicos científicos digitais da Pós-Graduação na UNEB: a experiência com indicadores bibliométricos em uma revista de Educação no Quadriênio 2018-2021 Digital scientific journalsJournal qualificationQuality indicatorsBibliometricsEducationPeriódicos científicos digitaisQualificação de periódicosIndicadores de qualidadeBibliometriaEducaçãoIntroduction: The digital scientific journals of the Stricto Sensu Postgraduate Program are considered of fundamental importance for the dissemination of knowledge produced by researchers in different areas. Objective: This article aims to describe the monitoring of a journal as a digital scientific journal linked to a Stricto Sensu postgraduate Program, in search of improving its qualification during the quadrennium 2018-2021. Method:  The Quali-Quantitative perspective is adopted, considering the actions developed by the Editorial Team aiming at the improvement of bibliometric indicators that currently stand out in the context of journal evaluation, such as Access Volume, Total Indexing and Google's h Citation Index. Results/Conclusion: The results presented show a possible path that new digital journals in the field of Education can follow for a higher qualification based on bibliometrics.Introdução: Os periódicos científicos digitais da Pós-Graduação Stricto Sensu são considerados de fundamental importância para difusão do conhecimento produzido por pesquisadores das diferentes áreas de atuação. Objetivo: Neste artigo objetiva-se descrever o acompanhamento de uma Revista enquanto periódico científico digital vinculado a um Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, em busca de melhoria da sua qualificação durante o quadriênio 2018-2021. Método: Adota-se a perspectiva Quali-Quantitativa, considerando as ações desenvolvidas pela Equipe Editorial visando à melhoria de indicadores bibliométricos que, atualmente, se destacam no contexto da avaliação de periódicos como Volume de Acessos, Total Indexadores e Índice h de Citação do Google. Resultado/Conclusão: Os resultados apresentados demonstram um possível caminho que novos periódicos digitais da Área de Educação podem seguir para uma maior qualificação pautada na bibliometria.Universidade Estadual de Campinas2022-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/866800310.20396/rdbci.v20i00.8668003RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 20 (2022): Countinous Publication; e022006RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 20 (2022): Publicação Contínua; e0220061678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28090https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28091https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28095https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28096Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Márcea Andrade Sales, Gilvania Clemente Vianahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSales, Márcea Andrade Viana, Gilvania Clemente 2023-12-29T18:07:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668003Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-12-29T18:07:41Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
Desafios para qualificação dos periódicos científicos digitais da Pós-Graduação na UNEB: a experiência com indicadores bibliométricos em uma revista de Educação no Quadriênio 2018-2021
title Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
spellingShingle Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
Sales, Márcea Andrade
Digital scientific journals
Journal qualification
Quality indicators
Bibliometrics
Education
Periódicos científicos digitais
Qualificação de periódicos
Indicadores de qualidade
Bibliometria
Educação
title_short Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
title_full Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
title_fullStr Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
title_full_unstemmed Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
title_sort Challenges for qualification of postgraduate digital scientific journals at UNEB: the experience with bibliometric indicators in an Education journal in the 2018-2021 Quadriennium
author Sales, Márcea Andrade
author_facet Sales, Márcea Andrade
Viana, Gilvania Clemente
author_role author
author2 Viana, Gilvania Clemente
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sales, Márcea Andrade
Viana, Gilvania Clemente
dc.subject.por.fl_str_mv Digital scientific journals
Journal qualification
Quality indicators
Bibliometrics
Education
Periódicos científicos digitais
Qualificação de periódicos
Indicadores de qualidade
Bibliometria
Educação
topic Digital scientific journals
Journal qualification
Quality indicators
Bibliometrics
Education
Periódicos científicos digitais
Qualificação de periódicos
Indicadores de qualidade
Bibliometria
Educação
description Introduction: The digital scientific journals of the Stricto Sensu Postgraduate Program are considered of fundamental importance for the dissemination of knowledge produced by researchers in different areas. Objective: This article aims to describe the monitoring of a journal as a digital scientific journal linked to a Stricto Sensu postgraduate Program, in search of improving its qualification during the quadrennium 2018-2021. Method:  The Quali-Quantitative perspective is adopted, considering the actions developed by the Editorial Team aiming at the improvement of bibliometric indicators that currently stand out in the context of journal evaluation, such as Access Volume, Total Indexing and Google's h Citation Index. Results/Conclusion: The results presented show a possible path that new digital journals in the field of Education can follow for a higher qualification based on bibliometrics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003
10.20396/rdbci.v20i00.8668003
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v20i00.8668003
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28090
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28091
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28095
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8668003/28096
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Márcea Andrade Sales, Gilvania Clemente Viana
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Márcea Andrade Sales, Gilvania Clemente Viana
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 20 (2022): Countinous Publication; e022006
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 20 (2022): Publicação Contínua; e022006
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167557073600512