On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Angela
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Canato, Daiana Ellen, Gaspar, Nádea Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1922
Resumo: Abstract The purpose of the present work is to show some principles from the French school Discourse Analysis (DA), such as discourse proper, statement and thematic trajectory coming from Pêcheux, Foucault, Guillaumou & Maldidier, by means of their application in the analysis of a collection consisting of 100 issues of the Sesinho comic books (of which only 57 were actually studied) in the period from 2001 through 2008. The use of the French DA techniques have produced the following results: (a) The determination of the theme by performing a thorough reading of the texts; (b) the verification that the texts offer the readers multiple and detailed relationships regarding the same theme by identifying the discourse statements. We conclude that the DA techniques are indeed a very useful methodology in Information Science, particularly in the analysis of Comics. 
id UNICAMP-4_cb1e82e95b61ce8527ab2ab99eccc573
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1922
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling On the movement of comics reading: a discursive proposal for information scienceEl movimiento de la lectura de cómics: una proposición discursiva de ciencias de la informaciónNo movimento da leitura das histórias em quadrinhos: uma proposta discursiva para a ciência da informaçãoDiscourse analysisComicsInformation ScienceLibrary scienceinformation sciencesAnálise de discurso.Histórias em quadrinhos. Ciência da informaçãoBiblioteconomiaBiblioteconomía. Ciencia de la Información.Abstract The purpose of the present work is to show some principles from the French school Discourse Analysis (DA), such as discourse proper, statement and thematic trajectory coming from Pêcheux, Foucault, Guillaumou & Maldidier, by means of their application in the analysis of a collection consisting of 100 issues of the Sesinho comic books (of which only 57 were actually studied) in the period from 2001 through 2008. The use of the French DA techniques have produced the following results: (a) The determination of the theme by performing a thorough reading of the texts; (b) the verification that the texts offer the readers multiple and detailed relationships regarding the same theme by identifying the discourse statements. We conclude that the DA techniques are indeed a very useful methodology in Information Science, particularly in the analysis of Comics. El propósito del presente trabajo es mostrar algunos de los principios de la escuela francesa de análisis del discurso (AD), tales como el discurso, enunciación y la trayectoria temática de Pêcheux, Foucault, Guillaume (?) Y Maldidier, por medio de su aplicación en el análisis de una colección que consta de 100 libros del cómic llamado Sesinho (de los cuales sólo 57 fueron estudiados en realidad) en el período comprendido entre 2001 y 2008. El uso de las técnicas de AD han producido los siguientes resultados: (a) La determinación del tema mediante la realización de una lectura minuciosa de los textos, (b) la verificación de que los textos ofrecen a los lectores múltiples y complejas relaciones sobre el mismo tema por la identificación de las enunciaciónes discursivas. Se concluye que las técnicas de AD son de hecho una metodología muy útil en Ciencias de la Información, especialmente en el análisis de los Cómics.Este trabalho tem como objetivo expor alguns princípios teóricos da Análise do discurso (AD) de linha francesa, quais sejam: quais sejam: “discurso” “enunciado” e “trajeto temático”, advindos, respectivamente, de Pêcheux (1997, 2008), Foucault (1997) e Guilhaumou e Maldidier (1994), aplicando-os na análise de um acervo composto por 100 exemplares - dos quais foram analisados 57 exemplares - de revistas em quadrinhos intitulada “Sesinho”, no período de 2001 a 2008. A recorrência aos procedimentos teóricos da AD francesa apontaram para os seguintes resultados: a) o encontro de temas inclusos nas histórias em quadrinhos, mediante a leitura integral das mesmas; b) a oferta aos leitores/usuários de relações pormenorizadas e diversas sobre um mesmo tema, por meio da identificação de enunciados discursivos. Conclui-se que a AD pode ser um ferramental teórico metodológico e analítico a mais para a Ciência da Informação, por exemplo, em análises das revistas em quadrinhos.Universidade Estadual de Campinas2011-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCase studyinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/192210.20396/rdbci.v9i1.1922RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 9 No. 2 (2011): jul./dez.; 106-127RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2011): jul./dez.; 106-1271678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1922/pdf_7Brasil; ContemporâneoCopyright (c) 2011 Angela Ferraz, Daiana Ellen Canato, Nádea Regina Gasparhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraz, AngelaCanato, Daiana EllenGaspar, Nádea Regina2021-09-05T17:26:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1922Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:07.048220Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
El movimiento de la lectura de cómics: una proposición discursiva de ciencias de la información
No movimento da leitura das histórias em quadrinhos: uma proposta discursiva para a ciência da informação
title On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
spellingShingle On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
Ferraz, Angela
Discourse analysis
Comics
Information Science
Library science
information sciences
Análise de discurso.
Histórias em quadrinhos.
Ciência da informação
Biblioteconomia
Biblioteconomía. Ciencia de la Información.
title_short On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
title_full On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
title_fullStr On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
title_full_unstemmed On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
title_sort On the movement of comics reading: a discursive proposal for information science
author Ferraz, Angela
author_facet Ferraz, Angela
Canato, Daiana Ellen
Gaspar, Nádea Regina
author_role author
author2 Canato, Daiana Ellen
Gaspar, Nádea Regina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Angela
Canato, Daiana Ellen
Gaspar, Nádea Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse analysis
Comics
Information Science
Library science
information sciences
Análise de discurso.
Histórias em quadrinhos.
Ciência da informação
Biblioteconomia
Biblioteconomía. Ciencia de la Información.
topic Discourse analysis
Comics
Information Science
Library science
information sciences
Análise de discurso.
Histórias em quadrinhos.
Ciência da informação
Biblioteconomia
Biblioteconomía. Ciencia de la Información.
description Abstract The purpose of the present work is to show some principles from the French school Discourse Analysis (DA), such as discourse proper, statement and thematic trajectory coming from Pêcheux, Foucault, Guillaumou & Maldidier, by means of their application in the analysis of a collection consisting of 100 issues of the Sesinho comic books (of which only 57 were actually studied) in the period from 2001 through 2008. The use of the French DA techniques have produced the following results: (a) The determination of the theme by performing a thorough reading of the texts; (b) the verification that the texts offer the readers multiple and detailed relationships regarding the same theme by identifying the discourse statements. We conclude that the DA techniques are indeed a very useful methodology in Information Science, particularly in the analysis of Comics. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Case study
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1922
10.20396/rdbci.v9i1.1922
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1922
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v9i1.1922
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1922/pdf_7
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Angela Ferraz, Daiana Ellen Canato, Nádea Regina Gaspar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Angela Ferraz, Daiana Ellen Canato, Nádea Regina Gaspar
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 9 No. 2 (2011): jul./dez.; 106-127
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2011): jul./dez.; 106-127
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167557776146432