Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lassance, José
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219
Resumo: This article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches.
id UNICAMP-5_0dfa3694f7e6f7c070e30d5703b7903f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667219
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do SulLa educación como canal de comunicación arqueológica / museológica: una análisis bibliográfica de proyectos de educación patrimonial en licencias ambientales en Rio Grande do SulEducação como canal de comunicação arqueológica/museológica: uma análise bibliográfica dos projetos de educação patrimonial no licenciamento ambiental no Rio Grande do Sul ArcheologyMuseologyEducationHeritage educationEnvironmental licensingArqueologíaMuseologíaEducaciónEducación patrimonialLicencias ambientalesArqueologiaMuseologiaEducaçãoEducação patrimonialLicenciamento ambientalThis article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches.Este artículo es el resultado de una investigación realizada en el ámbito de lo Maestro Profesional en el Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) donde se examinó, a través de un análisis bibliográfico, los Proyectos de Educación Integrada del Patrimonio (PIEP) en el ámbito de la Instrucción Normativa IPHAN nº 001/2015. Este estudio tuvo como objetivo trazar un panorama conceptual de los PIEP a través de las referencias utilizadas por los proyectos, con el fin de identificar fortalezas y debilidades en el desarrollo de la Educación Patrimonial en el contexto del Licenciamiento Ambiental, más específicamente en el campo de la Arqueología, teniendo como recorte proyectos disponibles en la base de datos SEI / IPHAN-RS. De esta manera, señalaremos durante el texto algunos de los problemas identificados y sugerimos una mayor aproximación entre las cadenas operativas de la Arqueología y la Museología, con un enfoque en las actividades educativas como metodología para comunicar el conocimiento generado en las investigaciones.Este artigo é resultado de uma pesquisa realizada no âmbito do Mestrado Profissional do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) onde, por meio de uma análise bibliográfica, foram examinados os Projetos Integrados de Educação Patrimonial (PIEP) na alçada da Instrução Normativa IPHAN nº 001/2015. Este estudo teve como objetivo traçar um panorama conceitual dos PIEPs por meio das referências utilizadas pelos projetos, a fim de identificar potencialidades e fraquezas no desenvolvimento da Educação Patrimonial no contexto do Licenciamento Ambiental, mais especificamente no campo da Arqueologia, tendo como recorte projetos disponíveis na base de dados do SEI/IPHAN-RS. Desse modo, apontaremos durante o texto alguns dos problemas identificados e sugerimos uma maior aproximação entre as cadeias operatórias da Arqueologia e da Museologia, com foco nas atividades educativas, como metodologia para a comunicação dos conhecimentos gerados nas pesquisas.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866721910.20396/rap.v16i2.8667219Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-1782237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219/27789Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLassance, José2022-02-03T12:20:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667219Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-02-03T12:20:38Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
La educación como canal de comunicación arqueológica / museológica: una análisis bibliográfica de proyectos de educación patrimonial en licencias ambientales en Rio Grande do Sul
Educação como canal de comunicação arqueológica/museológica: uma análise bibliográfica dos projetos de educação patrimonial no licenciamento ambiental no Rio Grande do Sul
title Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
spellingShingle Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
Lassance, José
Archeology
Museology
Education
Heritage education
Environmental licensing
Arqueología
Museología
Educación
Educación patrimonial
Licencias ambientales
Arqueologia
Museologia
Educação
Educação patrimonial
Licenciamento ambiental
title_short Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
title_full Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
title_fullStr Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
title_full_unstemmed Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
title_sort Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
author Lassance, José
author_facet Lassance, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lassance, José
dc.subject.por.fl_str_mv Archeology
Museology
Education
Heritage education
Environmental licensing
Arqueología
Museología
Educación
Educación patrimonial
Licencias ambientales
Arqueologia
Museologia
Educação
Educação patrimonial
Licenciamento ambiental
topic Archeology
Museology
Education
Heritage education
Environmental licensing
Arqueología
Museología
Educación
Educación patrimonial
Licencias ambientales
Arqueologia
Museologia
Educação
Educação patrimonial
Licenciamento ambiental
description This article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219
10.20396/rap.v16i2.8667219
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219
identifier_str_mv 10.20396/rap.v16i2.8667219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219/27789
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178
Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1809280614219644928