Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219 |
Resumo: | This article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches. |
id |
UNICAMP-5_0dfa3694f7e6f7c070e30d5703b7903f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667219 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do SulLa educación como canal de comunicación arqueológica / museológica: una análisis bibliográfica de proyectos de educación patrimonial en licencias ambientales en Rio Grande do SulEducação como canal de comunicação arqueológica/museológica: uma análise bibliográfica dos projetos de educação patrimonial no licenciamento ambiental no Rio Grande do Sul ArcheologyMuseologyEducationHeritage educationEnvironmental licensingArqueologíaMuseologíaEducaciónEducación patrimonialLicencias ambientalesArqueologiaMuseologiaEducaçãoEducação patrimonialLicenciamento ambientalThis article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches.Este artículo es el resultado de una investigación realizada en el ámbito de lo Maestro Profesional en el Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) donde se examinó, a través de un análisis bibliográfico, los Proyectos de Educación Integrada del Patrimonio (PIEP) en el ámbito de la Instrucción Normativa IPHAN nº 001/2015. Este estudio tuvo como objetivo trazar un panorama conceptual de los PIEP a través de las referencias utilizadas por los proyectos, con el fin de identificar fortalezas y debilidades en el desarrollo de la Educación Patrimonial en el contexto del Licenciamiento Ambiental, más específicamente en el campo de la Arqueología, teniendo como recorte proyectos disponibles en la base de datos SEI / IPHAN-RS. De esta manera, señalaremos durante el texto algunos de los problemas identificados y sugerimos una mayor aproximación entre las cadenas operativas de la Arqueología y la Museología, con un enfoque en las actividades educativas como metodología para comunicar el conocimiento generado en las investigaciones.Este artigo é resultado de uma pesquisa realizada no âmbito do Mestrado Profissional do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) onde, por meio de uma análise bibliográfica, foram examinados os Projetos Integrados de Educação Patrimonial (PIEP) na alçada da Instrução Normativa IPHAN nº 001/2015. Este estudo teve como objetivo traçar um panorama conceitual dos PIEPs por meio das referências utilizadas pelos projetos, a fim de identificar potencialidades e fraquezas no desenvolvimento da Educação Patrimonial no contexto do Licenciamento Ambiental, mais especificamente no campo da Arqueologia, tendo como recorte projetos disponíveis na base de dados do SEI/IPHAN-RS. Desse modo, apontaremos durante o texto alguns dos problemas identificados e sugerimos uma maior aproximação entre as cadeias operatórias da Arqueologia e da Museologia, com foco nas atividades educativas, como metodologia para a comunicação dos conhecimentos gerados nas pesquisas.Universidade Estadual de Campinas2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866721910.20396/rap.v16i2.8667219Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-1782237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219/27789Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLassance, José2022-02-03T12:20:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8667219Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-02-03T12:20:38Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul La educación como canal de comunicación arqueológica / museológica: una análisis bibliográfica de proyectos de educación patrimonial en licencias ambientales en Rio Grande do Sul Educação como canal de comunicação arqueológica/museológica: uma análise bibliográfica dos projetos de educação patrimonial no licenciamento ambiental no Rio Grande do Sul |
title |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
spellingShingle |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul Lassance, José Archeology Museology Education Heritage education Environmental licensing Arqueología Museología Educación Educación patrimonial Licencias ambientales Arqueologia Museologia Educação Educação patrimonial Licenciamento ambiental |
title_short |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
title_full |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
title_fullStr |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
title_full_unstemmed |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
title_sort |
Education as an archeological/museological communication channel: a bibliographical analysis of heritage education projects in environmental licensing in Rio Grande do Sul |
author |
Lassance, José |
author_facet |
Lassance, José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lassance, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Archeology Museology Education Heritage education Environmental licensing Arqueología Museología Educación Educación patrimonial Licencias ambientales Arqueologia Museologia Educação Educação patrimonial Licenciamento ambiental |
topic |
Archeology Museology Education Heritage education Environmental licensing Arqueología Museología Educación Educación patrimonial Licencias ambientales Arqueologia Museologia Educação Educação patrimonial Licenciamento ambiental |
description |
This article is the result of a research carried out within the scope of the Professional Master's Degree at the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacnional (IPHAN) where, through a bibliographical analysis, the Integrated Heritage Education Projects (PIEP) under the scope of the IPHAN Normative Instruction nº 001/2015 were examined. This study aimed to draw a conceptual overview of PIEPs through the references used by the projects, in order to identify strengths and weaknesses in the development of Heritage Education in the context of Environmental Licensing, more specifically in the field of Archeology, having as a cutout projects available in SEI/IPHAN-RS database. In this way, we will point out during the text some of the identified problems and we suggest a closer approximation between the operative chains of Archeology and Museology, with a focus on educational activities as a methodology for communicating the knowledge generated in researches. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219 10.20396/rap.v16i2.8667219 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v16i2.8667219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8667219/27789 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178 Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 2 (2021): Cem anos de Paulo Freire: Cultura Material, Educação e Liberdade ; 159-178 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1809280614219644928 |