Between us: feminist readings and perspectives on the representation of women in archaeological and visual narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wichers, Camila Azevedo de Moraes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Aluane de Sá da, Santos, Giovanna Silveira, Santos, Karlla Kamylla Passos dos, Alves, Luciana Bozzo, Silva, Paula Cristina de Almeida, Carneiro, Wynne Borges, Oliveira, Zilda Vieira Simas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8663912
Resumo: This text, elaborated by several hands, is inspired by the work of Grada Kilomba, showing episodes of racism, sexism and other vectors of standardization and oppression of female and racialized bodies.  These episodes show the erasure and construction of stereotypes of women at archeology research, visual narratives and museums. The episodes are circumscribed by means of representation of women in different places, for example documentaries, exhibitions, books and comic books. The subordination of women, above all, not white and poor, is recurrent at different times, spaces and discourses. Thereby, as partners in writing we understand that the words woven are invitations to action: that we unveil the episodes of symbolic violence in the narratives that surround us, stoking reinterpretations and insurgencies.
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spelling Between us: feminist readings and perspectives on the representation of women in archaeological and visual narrativesEntre nosotros: lecturas y perspectivas feministas sobre la representación de la mujer en narrativas arqueológicas y visuales.Entre nós: leituras e olhares feministas sobre a representação das mulheres em narrativas arqueológicas e visuaisRepresentaçãoGêneroRaçaNarrativas visuaisNarrativas arqueológicasRepresentaciónGéneroRazaNarrativas visualesNarrativas arqueológicasGenderRepresentationBreedVisual narrativesArchaeological narrativesThis text, elaborated by several hands, is inspired by the work of Grada Kilomba, showing episodes of racism, sexism and other vectors of standardization and oppression of female and racialized bodies.  These episodes show the erasure and construction of stereotypes of women at archeology research, visual narratives and museums. The episodes are circumscribed by means of representation of women in different places, for example documentaries, exhibitions, books and comic books. The subordination of women, above all, not white and poor, is recurrent at different times, spaces and discourses. Thereby, as partners in writing we understand that the words woven are invitations to action: that we unveil the episodes of symbolic violence in the narratives that surround us, stoking reinterpretations and insurgencies.Este texto, “tejido por muchas manos”, inspirado en la obra de Grada Kilomba, presenta episodios de racismo, sexismo y otros vectores de normatización y opresión de cuerpos femeninos, feminizados y racializados. Estos episodios también pasan por el estereotipo y / o la exclusión de la mujer en el área de la arqueología, de las narrativas visuales y de los museos. Los episodios se circunscriben mediante representaciones de mujeres en diferentes medios, como documentales, exposiciones, libros y cómics.  La subordinación de las mujeres, especialmente las mujeres no blancas y periféricas, es recurrente en diferentes tiempos, espacios y discursos. De esta forma, como compañeras en la escritura, entendemos que las palabras tejidas son invitaciones a la acción: que nosotros develamos episodios de violencia simbólica en las narrativas que nos rodean, provocando reinterpretaciones e insurgencias.Este texto, tecido a muitas mãos, é inspirado na obra de Grada Kilomba, apresentando episódios de racismo, sexismo e outros vetores de normatização e opressão de corpos femininos, feminizados e racializados. Esses episódios passam também pela estereotipagem e/ou apagamento das mulheres no campo da arqueologia, das narrativas visuais e dos museus. Os episódios são circunscritos por meio de representações de mulheres em diferentes suportes, como documentários, exposições, livros e histórias em quadrinhos. A subalternização das mulheres, sobretudo, não brancas e periféricas é recorrente em diferentes tempos, espaços e discursos.  Dessa forma, como companheiras no escrever, compreendemos que as palavras tecidas são convites à ação: que desvendemos os episódios de violência simbólica nas narrativas que nos rodeiam, provocando releituras e insurgências.Universidade Estadual de Campinas2021-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/866391210.20396/rap.v16i1.8663912Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 No. 1 (2021): Archaeology, Heritage, and Gender Dossier: feminist provocations; 205-228 Revista Arqueologia Pública; Vol. 16 Núm. 1 (2021): Arqueologia, Patrimônio e Gênero: provocações feministas; 205-228 Revista Arqueologia Pública; v. 16 n. 1 (2021): Arqueologia, Patrimônio e Gênero: provocações feministas; 205-228 2237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8663912/26986Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Revista Arqueologia Públicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWichers, Camila Azevedo de MoraesSilva, Aluane de Sá daSantos, Giovanna Silveira Santos, Karlla Kamylla Passos dosAlves, Luciana BozzoSilva, Paula Cristina de AlmeidaCarneiro, Wynne BorgesOliveira, Zilda Vieira Simas 2022-05-12T18:04:07Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8663912Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-05-12T18:04:07Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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