Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Leandro Vieira da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927
Resumo: This article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article.
id UNICAMP-5_80cdfc0c65131fdd8b08ad8f3c9f60a4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658927
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education todayUnidades de conservación y patrimonio arqueológico: consideraciones sobre el papel de la educación patrimonial hoyUnidades de conservação e patrimônio arqueológico: considerações sobre o papel da educação patrimonial nos dias atuaisConservation unitsHeritage educationArchaeological heritageUnidades de conservaciónEducación patrimonialPatrimonio arqueologicoUnidades de conservaçãoEducação patrimonialPatrimônio arqueológicoThis article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre el papel de los mediadores en la educación del patrimonio, más específicamente, en relación con el contexto del patrimonio arqueológico. Este es un tema importante y muy actual, considerando dos preguntas que deben formularse: la falta de conocimiento sobre el concepto de Arqueología por una gran parte de la población brasileña y la falta de mediación adecuada para establecer un contacto directo entre el público y el público. patrimonio arqueológico durante actividades vinculadas a programas de educación patrimonial. El potencial de las Unidades de Conservación, como espacios alternativos para desarrollar tales acciones educativas, también se destaca en este artículo.Este artigo tem por objetivo fazer algumas reflexões sobre o papel dos mediadores na educação patrimonial, mais especificamente em relação ao contexto do patrimônio arqueológico. Essa é uma problemática importante e bastante atual, tendo em vista duas questões que devem ser colocadas: a falta de conhecimento sobre o conceito de Arqueologia por grande parte da população brasileira e a falta de uma adequada mediação para estabelecer o contato direto do público com o patrimônio arqueológico durante as atividades ligadas aos programas de educação patrimonial. O potencial das Unidades de Conservação, enquanto espaços alternativos para desenvolver tais ações educativas, também está colocado neste artigo.Universidade Estadual de Campinas2020-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865892710.20396/rap.v14i1.8658927Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 No. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 Núm. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144Revista Arqueologia Pública; v. 14 n. 1 (2020): Arquelogia ; 129-1442237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927/22569Global; Century XXIGlobal; Siglo XXIGlobal; Século XXICopyright (c) 2020 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Leandro Vieira da2021-06-27T01:10:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658927Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2021-06-27T01:10:04Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
Unidades de conservación y patrimonio arqueológico: consideraciones sobre el papel de la educación patrimonial hoy
Unidades de conservação e patrimônio arqueológico: considerações sobre o papel da educação patrimonial nos dias atuais
title Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
spellingShingle Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
Silva, Leandro Vieira da
Conservation units
Heritage education
Archaeological heritage
Unidades de conservación
Educación patrimonial
Patrimonio arqueologico
Unidades de conservação
Educação patrimonial
Patrimônio arqueológico
title_short Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
title_full Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
title_fullStr Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
title_full_unstemmed Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
title_sort Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
author Silva, Leandro Vieira da
author_facet Silva, Leandro Vieira da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Leandro Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Conservation units
Heritage education
Archaeological heritage
Unidades de conservación
Educación patrimonial
Patrimonio arqueologico
Unidades de conservação
Educação patrimonial
Patrimônio arqueológico
topic Conservation units
Heritage education
Archaeological heritage
Unidades de conservación
Educación patrimonial
Patrimonio arqueologico
Unidades de conservação
Educação patrimonial
Patrimônio arqueológico
description This article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927
10.20396/rap.v14i1.8658927
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927
identifier_str_mv 10.20396/rap.v14i1.8658927
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927/22569
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Arqueologia Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Arqueologia Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Global; Century XXI
Global; Siglo XXI
Global; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 No. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144
Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 Núm. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144
Revista Arqueologia Pública; v. 14 n. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1809280613911363584