Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927 |
Resumo: | This article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article. |
id |
UNICAMP-5_80cdfc0c65131fdd8b08ad8f3c9f60a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658927 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education todayUnidades de conservación y patrimonio arqueológico: consideraciones sobre el papel de la educación patrimonial hoyUnidades de conservação e patrimônio arqueológico: considerações sobre o papel da educação patrimonial nos dias atuaisConservation unitsHeritage educationArchaeological heritageUnidades de conservaciónEducación patrimonialPatrimonio arqueologicoUnidades de conservaçãoEducação patrimonialPatrimônio arqueológicoThis article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article.Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre el papel de los mediadores en la educación del patrimonio, más específicamente, en relación con el contexto del patrimonio arqueológico. Este es un tema importante y muy actual, considerando dos preguntas que deben formularse: la falta de conocimiento sobre el concepto de Arqueología por una gran parte de la población brasileña y la falta de mediación adecuada para establecer un contacto directo entre el público y el público. patrimonio arqueológico durante actividades vinculadas a programas de educación patrimonial. El potencial de las Unidades de Conservación, como espacios alternativos para desarrollar tales acciones educativas, también se destaca en este artículo.Este artigo tem por objetivo fazer algumas reflexões sobre o papel dos mediadores na educação patrimonial, mais especificamente em relação ao contexto do patrimônio arqueológico. Essa é uma problemática importante e bastante atual, tendo em vista duas questões que devem ser colocadas: a falta de conhecimento sobre o conceito de Arqueologia por grande parte da população brasileira e a falta de uma adequada mediação para estabelecer o contato direto do público com o patrimônio arqueológico durante as atividades ligadas aos programas de educação patrimonial. O potencial das Unidades de Conservação, enquanto espaços alternativos para desenvolver tais ações educativas, também está colocado neste artigo.Universidade Estadual de Campinas2020-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865892710.20396/rap.v14i1.8658927Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 No. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 Núm. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144Revista Arqueologia Pública; v. 14 n. 1 (2020): Arquelogia ; 129-1442237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927/22569Global; Century XXIGlobal; Siglo XXIGlobal; Século XXICopyright (c) 2020 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Leandro Vieira da2021-06-27T01:10:04Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658927Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2021-06-27T01:10:04Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today Unidades de conservación y patrimonio arqueológico: consideraciones sobre el papel de la educación patrimonial hoy Unidades de conservação e patrimônio arqueológico: considerações sobre o papel da educação patrimonial nos dias atuais |
title |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
spellingShingle |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today Silva, Leandro Vieira da Conservation units Heritage education Archaeological heritage Unidades de conservación Educación patrimonial Patrimonio arqueologico Unidades de conservação Educação patrimonial Patrimônio arqueológico |
title_short |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
title_full |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
title_fullStr |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
title_full_unstemmed |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
title_sort |
Conservation units and archaeological heritage: thoughts on the role of heritage education today |
author |
Silva, Leandro Vieira da |
author_facet |
Silva, Leandro Vieira da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Leandro Vieira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conservation units Heritage education Archaeological heritage Unidades de conservación Educación patrimonial Patrimonio arqueologico Unidades de conservação Educação patrimonial Patrimônio arqueológico |
topic |
Conservation units Heritage education Archaeological heritage Unidades de conservación Educación patrimonial Patrimonio arqueologico Unidades de conservação Educação patrimonial Patrimônio arqueológico |
description |
This article aims to reflect on the role of mediators in heritage education, more specifically, in relation to the context of archaeological heritage. This is an important and very current issue, considering two questions that must be asked: the lack of knowledge about the concept of Archeology by a large part of the Brazilian population and the lack of adequate mediation to establish direct contact between the public and the archaeological heritage during activities linked to heritage education programs. The potential of Conservation Units, as alternative spaces for developing such educational actions, are also highlighted in this article. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927 10.20396/rap.v14i1.8658927 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v14i1.8658927 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8658927/22569 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Arqueologia Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Arqueologia Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Century XXI Global; Siglo XXI Global; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 No. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144 Revista Arqueologia Pública; Vol. 14 Núm. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144 Revista Arqueologia Pública; v. 14 n. 1 (2020): Arquelogia ; 129-144 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1809280613911363584 |