Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Juliano Bitencourt
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Teixeira, Claudia Adriana Rocha, Oliveira, Osvaldo André, Zocche, Jairo José, Zocche, Caroline Magagnin, Dagostim , Silvia Aline Pereira, Pestana, Marlon Borges, Mottin , Viviane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Arqueologia Pública
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997
Resumo: The article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity .
id UNICAMP-5_90b76a43ff58c679112007d7bc631bd4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655997
network_acronym_str UNICAMP-5
network_name_str Revista de Arqueologia Pública
repository_id_str
spelling Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, BrazilEducación patrimonial en espacios formales e informales en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, BrasilEducação patrimonial em espaços formais e informais no município de Santa Vitória do Palmar, RS, BrasilEducaçãoLicenciamentoPatrimônio culturalCampos NeutraisEducaciónLicenciamientoPatrimonio culturalCampos NeutraisEducationLicensingCultural heritageCampos NeutraisThe article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity .El artículo propone presentar las experiencias educativas relacionadas con las actividades del Programa de Educación Patrimonial y Ambiental en espacios formales e informales de educación, vinculados al proyecto de implantación de un complejo de energía eólica, en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil. El proyecto contemplaba el desarrollo de actividades en el espacio del aula facilitando la interacción entre estudiantes, educadores, comunidad e investigadores. En este entorno se trabajó un fondo teórico sobre el concepto de Educación Patrimonial, así como el Patrimonio Cultural y Ambiental Regional. Los debates académicos sobre los temas demostraron que la iniciativa es válida, rentable y cuenta con el respaldo y el respeto de las instituciones oficiales que se dedican a preservar, conservar y democratizar el uso, el disfrute y el conocimiento de lo que es de toda la sociedad, su identidad patrimonial.O artigo se propõe a apresentar as experiências educativas relacionadas às atividades do Programa de Educação Patrimonial e Ambiental em espaços formais e informais de educação, vinculado ao projeto de implantação de um complexo eólico de energia, no município de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil. O projeto contemplou o desenvolvimento de atividades no espaço da sala de aula propiciando a interação entre educandos, educadores, comunidade e pesquisadores. Neste ambiente foi trabalhado um embasamento teórico sobre o conceito de Educação Patrimonial, assim como Patrimônio Cultural e Ambiental regional. Os debates acadêmicos sobre os temas demonstraram que a iniciativa é válida, profícua e tem o respaldo e o respeito das instituições oficiais que se dedicam a preservar, conservar e democratizar o uso, desfrute e conhecimento daquilo que é de toda a sociedade, sua identidade patrimonial.Universidade Estadual de Campinas2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865599710.20396/rap.v13i2.8655997Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-622237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997/22199Brasil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Juliano BitencourtTeixeira, Claudia Adriana Rocha Oliveira, Osvaldo AndréZocche, Jairo José Zocche, Caroline MagagninDagostim , Silvia Aline Pereira Pestana, Marlon Borges Mottin , Viviane2020-03-23T18:19:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655997Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2022-11-08T14:22:29.642995Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
Educación patrimonial en espacios formales e informales en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil
Educação patrimonial em espaços formais e informais no município de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil
title Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
spellingShingle Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
Campos, Juliano Bitencourt
Educação
Licenciamento
Patrimônio cultural
Campos Neutrais
Educación
Licenciamiento
Patrimonio cultural
Campos Neutrais
Education
Licensing
Cultural heritage
Campos Neutrais
title_short Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
title_full Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
title_fullStr Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
title_full_unstemmed Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
title_sort Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
author Campos, Juliano Bitencourt
author_facet Campos, Juliano Bitencourt
Teixeira, Claudia Adriana Rocha
Oliveira, Osvaldo André
Zocche, Jairo José
Zocche, Caroline Magagnin
Dagostim , Silvia Aline Pereira
Pestana, Marlon Borges
Mottin , Viviane
author_role author
author2 Teixeira, Claudia Adriana Rocha
Oliveira, Osvaldo André
Zocche, Jairo José
Zocche, Caroline Magagnin
Dagostim , Silvia Aline Pereira
Pestana, Marlon Borges
Mottin , Viviane
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Juliano Bitencourt
Teixeira, Claudia Adriana Rocha
Oliveira, Osvaldo André
Zocche, Jairo José
Zocche, Caroline Magagnin
Dagostim , Silvia Aline Pereira
Pestana, Marlon Borges
Mottin , Viviane
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Licenciamento
Patrimônio cultural
Campos Neutrais
Educación
Licenciamiento
Patrimonio cultural
Campos Neutrais
Education
Licensing
Cultural heritage
Campos Neutrais
topic Educação
Licenciamento
Patrimônio cultural
Campos Neutrais
Educación
Licenciamiento
Patrimonio cultural
Campos Neutrais
Education
Licensing
Cultural heritage
Campos Neutrais
description The article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity .
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997
10.20396/rap.v13i2.8655997
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997
identifier_str_mv 10.20396/rap.v13i2.8655997
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997/22199
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62
Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62
Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62
2237-8294
reponame:Revista de Arqueologia Pública
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista de Arqueologia Pública
collection Revista de Arqueologia Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br
_version_ 1800216388412899328