Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Arqueologia Pública |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997 |
Resumo: | The article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity . |
id |
UNICAMP-5_90b76a43ff58c679112007d7bc631bd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655997 |
network_acronym_str |
UNICAMP-5 |
network_name_str |
Revista de Arqueologia Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, BrazilEducación patrimonial en espacios formales e informales en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, BrasilEducação patrimonial em espaços formais e informais no município de Santa Vitória do Palmar, RS, BrasilEducationLicensingCultural heritageCampos NeutraisEducaciónLicenciamientoPatrimonio culturalCampos NeutraisEducaçãoLicenciamentoPatrimônio culturalCampos NeutraisThe article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity .El artículo propone presentar las experiencias educativas relacionadas con las actividades del Programa de Educación Patrimonial y Ambiental en espacios formales e informales de educación, vinculados al proyecto de implantación de un complejo de energía eólica, en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil. El proyecto contemplaba el desarrollo de actividades en el espacio del aula facilitando la interacción entre estudiantes, educadores, comunidad e investigadores. En este entorno se trabajó un fondo teórico sobre el concepto de Educación Patrimonial, así como el Patrimonio Cultural y Ambiental Regional. Los debates académicos sobre los temas demostraron que la iniciativa es válida, rentable y cuenta con el respaldo y el respeto de las instituciones oficiales que se dedican a preservar, conservar y democratizar el uso, el disfrute y el conocimiento de lo que es de toda la sociedad, su identidad patrimonial.O artigo se propõe a apresentar as experiências educativas relacionadas às atividades do Programa de Educação Patrimonial e Ambiental em espaços formais e informais de educação, vinculado ao projeto de implantação de um complexo eólico de energia, no município de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil. O projeto contemplou o desenvolvimento de atividades no espaço da sala de aula propiciando a interação entre educandos, educadores, comunidade e pesquisadores. Neste ambiente foi trabalhado um embasamento teórico sobre o conceito de Educação Patrimonial, assim como Patrimônio Cultural e Ambiental regional. Os debates acadêmicos sobre os temas demonstraram que a iniciativa é válida, profícua e tem o respaldo e o respeito das instituições oficiais que se dedicam a preservar, conservar e democratizar o uso, desfrute e conhecimento daquilo que é de toda a sociedade, sua identidade patrimonial.Universidade Estadual de Campinas2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/865599710.20396/rap.v13i2.8655997Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-622237-8294reponame:Revista de Arqueologia Públicainstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997/22199Brasil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Revista Arqueologia Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Juliano BitencourtTeixeira, Claudia Adriana Rocha Oliveira, Osvaldo AndréZocche, Jairo José Zocche, Caroline MagagninDagostim , Silvia Aline Pereira Pestana, Marlon Borges Mottin , Viviane2020-03-23T18:19:16Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8655997Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/oairap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br2237-82942237-8294opendoar:2020-03-23T18:19:16Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil Educación patrimonial en espacios formales e informales en el municipio de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil Educação patrimonial em espaços formais e informais no município de Santa Vitória do Palmar, RS, Brasil |
title |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
spellingShingle |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil Campos, Juliano Bitencourt Education Licensing Cultural heritage Campos Neutrais Educación Licenciamiento Patrimonio cultural Campos Neutrais Educação Licenciamento Patrimônio cultural Campos Neutrais |
title_short |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
title_full |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
title_fullStr |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
title_full_unstemmed |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
title_sort |
Heritage education in formal and informal spaces in the municipality of Santa Victory of Palmar, RS, Brazil |
author |
Campos, Juliano Bitencourt |
author_facet |
Campos, Juliano Bitencourt Teixeira, Claudia Adriana Rocha Oliveira, Osvaldo André Zocche, Jairo José Zocche, Caroline Magagnin Dagostim , Silvia Aline Pereira Pestana, Marlon Borges Mottin , Viviane |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Claudia Adriana Rocha Oliveira, Osvaldo André Zocche, Jairo José Zocche, Caroline Magagnin Dagostim , Silvia Aline Pereira Pestana, Marlon Borges Mottin , Viviane |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Juliano Bitencourt Teixeira, Claudia Adriana Rocha Oliveira, Osvaldo André Zocche, Jairo José Zocche, Caroline Magagnin Dagostim , Silvia Aline Pereira Pestana, Marlon Borges Mottin , Viviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Licensing Cultural heritage Campos Neutrais Educación Licenciamiento Patrimonio cultural Campos Neutrais Educação Licenciamento Patrimônio cultural Campos Neutrais |
topic |
Education Licensing Cultural heritage Campos Neutrais Educación Licenciamiento Patrimonio cultural Campos Neutrais Educação Licenciamento Patrimônio cultural Campos Neutrais |
description |
The article proposes to present the educational experiences related to the activities of the Patrimonial and Environmental Education Program in formal and informal education spaces, linked to the project to implement a wind energy complex in the municipality of Santa Vitória do Palmar, RS, Brazil. The project contemplated the development of activities in the space of the classroom facilitating the interaction between students, educators, community and researchers. In this environment a theoretical background was worked on the concept of Patrimonial Education, as well as Regional Cultural and Environmental Heritage. The academic debate on the themes demonstrated that the initiative is valid, profitable and has the backing and respect of the official institutions that are dedicated to preserve, conserve and democratize the use, enjoyment and knowledge of what is of the whole society, its patrimonial identity . |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997 10.20396/rap.v13i2.8655997 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997 |
identifier_str_mv |
10.20396/rap.v13i2.8655997 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8655997/22199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Arqueologia Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brasil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 No. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62 Revista Arqueologia Pública; Vol. 13 Núm. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62 Revista Arqueologia Pública; v. 13 n. 2 (2019): [23]Dossiê: Formação e atuação inter e multidisciplinar na gestão, valorização e proteção do patrimônio arqueológico; 41-62 2237-8294 reponame:Revista de Arqueologia Pública instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista de Arqueologia Pública |
collection |
Revista de Arqueologia Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Arqueologia Pública - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rap@unicamp.br||arqueologiapublica.revista@gmail.com||ppec@unicamp.br |
_version_ |
1809280613880954880 |