Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Predo, Renata
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ballini, Rosangela, Sarti, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Inovação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8673794
Resumo: This article seeks to deepen the understanding of sustained competitive advantages built through strategies of R&D investments, and patents and trademarks registrations by Big Pharma, within the framework of the three main activity clusters related to dynamic capabilities: sensing, seizing, and transforming. The use of this framework contributes to the comprehension of the strategies of R&D, patents, and trademarks by Big Pharma in creating sustained competitive advantages and in the endurance and stability of these companies as industry leaders. The identification of R&D opportunities emerging from the public sector, the ability to leverage identified opportunities through organizational competencies and consistent strategies for resource transformation – such as evergreening –, and brand building have been recognized as significant components of the dynamic capabilities of the firms that enable the creation and maintenance of sustained competitive advantages.
id UNICAMP-9_7d740653b69f6a35ce17b1ac2a099efb
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673794
network_acronym_str UNICAMP-9
network_name_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository_id_str
spelling Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big PharmaConstruindo vantagens competitivas sustentáveis: estratégias de P&D, patentes e trademarks na Big PharmaConstruindo vantagens competitivas sustentáveis: estratégias de P&D, patentes e trademarks na Big PharmaBig PharmasResource-Based ViewIntangible assetsBig PharmasResource-based viewAtivos intangíveisBig PharmasResource-based view Ativos intangíveisThis article seeks to deepen the understanding of sustained competitive advantages built through strategies of R&D investments, and patents and trademarks registrations by Big Pharma, within the framework of the three main activity clusters related to dynamic capabilities: sensing, seizing, and transforming. The use of this framework contributes to the comprehension of the strategies of R&D, patents, and trademarks by Big Pharma in creating sustained competitive advantages and in the endurance and stability of these companies as industry leaders. The identification of R&D opportunities emerging from the public sector, the ability to leverage identified opportunities through organizational competencies and consistent strategies for resource transformation – such as evergreening –, and brand building have been recognized as significant components of the dynamic capabilities of the firms that enable the creation and maintenance of sustained competitive advantages.O presente artigo busca aprofundar o entendimento das vantagens competitivas sustentadas construídas através das estratégias de investimentos em P&D e de registros de patentes e trademarks pela Big Pharma, à luz dos três grupos de atividades principais relacionados às capacitações dinâmicas: identificar, aproveitar e transformar. A utilização deste arcabouço contribui para o entendimento das estratégias de P&D, patentes e trademarks pela Big Pharma na criação de vantagens competitivas sustentáveis e na permanência e estabilidade dessas empresas como líderes do setor. A identificação de oportunidades de P&D que despontam do setor público, a capacidade de aproveitar as oportunidades identificadas através de competências organizacionais e as estratégias constantes de transformação de recursos – como o evergreening – e a construção de marcas fortes foram identificadas como parte importante das capacitações dinâmicas dessas firmas que possibilitam a criação e manutenção de vantagens competitivas sustentáveis.O presente artigo busca aprofundar o entendimento das vantagens competitivas sustentadas construídas através das estratégias de investimentos em P&D e de registros de patentes e trademarks pela Big Pharma, à luz dos três grupos de atividades principais relacionados às capacitações dinâmicas: identificar, aproveitar e transformar. A utilização deste arcabouço contribui para o entendimento das estratégias de P&D, patentes e trademarks pela Big Pharma na criação de vantagens competitivas sustentáveis e na permanência e estabilidade dessas empresas como líderes do setor. A identificação de oportunidades de P&D que despontam do setor público, a capacidade de aproveitar as oportunidades identificadas através de competências organizacionais e as estratégias constantes de transformação de recursos – como o evergreening – e a construção de marcas fortes foram identificadas como parte importante das capacitações dinâmicas dessas firmas que possibilitam a criação e manutenção de vantagens competitivas sustentáveis.Universidade Estadual de Campinas2024-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/867379410.20396/rbi.v23i00.8673794Revista Brasileira de Inovação; Vol. 23 (2024): Continuous Publication; 31Revista Brasileira de Inovação; Vol. 23 (2024): Publicación contínua; 31Revista Brasileira de Inovação; v. 23 (2024): Publicação Contínua; 312178-2822reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8673794/34279Brazil; ContemporaryBrasil, ContemporáneoBrasil, ContemporâneoCopyright (c) 2024 Revista Brasileira de Inovaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Predo, RenataBallini, RosangelaSarti, Fernando2024-07-30T00:49:38Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8673794Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbiPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/oai||rbi@ige.unicamp.br2178-28221677-2504opendoar:2024-07-30T00:49:38Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
Construindo vantagens competitivas sustentáveis: estratégias de P&D, patentes e trademarks na Big Pharma
Construindo vantagens competitivas sustentáveis: estratégias de P&D, patentes e trademarks na Big Pharma
title Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
spellingShingle Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
Martins Predo, Renata
Big Pharmas
Resource-Based View
Intangible assets
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
title_short Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
title_full Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
title_fullStr Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
title_full_unstemmed Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
title_sort Achieving sustainable competitive advantages: R&D, patents, and trademarks strategies in Big Pharma
author Martins Predo, Renata
author_facet Martins Predo, Renata
Ballini, Rosangela
Sarti, Fernando
author_role author
author2 Ballini, Rosangela
Sarti, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Predo, Renata
Ballini, Rosangela
Sarti, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Big Pharmas
Resource-Based View
Intangible assets
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
topic Big Pharmas
Resource-Based View
Intangible assets
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
Big Pharmas
Resource-based view
Ativos intangíveis
description This article seeks to deepen the understanding of sustained competitive advantages built through strategies of R&D investments, and patents and trademarks registrations by Big Pharma, within the framework of the three main activity clusters related to dynamic capabilities: sensing, seizing, and transforming. The use of this framework contributes to the comprehension of the strategies of R&D, patents, and trademarks by Big Pharma in creating sustained competitive advantages and in the endurance and stability of these companies as industry leaders. The identification of R&D opportunities emerging from the public sector, the ability to leverage identified opportunities through organizational competencies and consistent strategies for resource transformation – such as evergreening –, and brand building have been recognized as significant components of the dynamic capabilities of the firms that enable the creation and maintenance of sustained competitive advantages.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8673794
10.20396/rbi.v23i00.8673794
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8673794
identifier_str_mv 10.20396/rbi.v23i00.8673794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8673794/34279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Inovação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Inovação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil, Contemporáneo
Brasil, Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação; Vol. 23 (2024): Continuous Publication; 31
Revista Brasileira de Inovação; Vol. 23 (2024): Publicación contínua; 31
Revista Brasileira de Inovação; v. 23 (2024): Publicação Contínua; 31
2178-2822
reponame:Revista Brasileira de Inovação (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Brasileira de Inovação (Online)
collection Revista Brasileira de Inovação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Inovação (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||rbi@ige.unicamp.br
_version_ 1809464310319022080