Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FEICHAS, Felipe Augusto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital Unicesumar
Texto Completo: http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/9302
Resumo: With the advancement of gamification as a new teaching strategy in the face of traditional methods, higher education institutions from different areas are starting to innovate the way of teaching. Using means such as electronic teaching and e-learning, it is possible to use game elements and create a gamified environment with the objective of increasing student motivation and engagement, improving the quality of the teaching-learning process. This systematic literature review aims to discuss the effectiveness of gamification in the learning process and the benefits that are obtained by Production Engineering students, as well as the most applied game elements and the way gamification is being applied in the classroom. class in the teachinglearning process. Using the IEEE, Science and Scopus repositories, a systematic review of the literature of academic articles available in the repositories that matched the predetermined filters was carried out. It is important to highlight that although most of the selected publications have obtained positive results in the application of gamification as a teaching-learning strategy, especially in student motivation, it was possible to identify that not all students remain motivated for a long period of time, and game elements can even get in the way of learning if they are used in excess or without planning how to approach them.
id UNICESU -1_0290a3e1e0a0c0fcb6acfa7892d6256e
oai_identifier_str oai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/9302
network_acronym_str UNICESU -1
network_name_str Repositório Digital Unicesumar
repository_id_str
spelling Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.Engenharia de produçãoGamificação. EnsinoRevisão sistemática da literatura.With the advancement of gamification as a new teaching strategy in the face of traditional methods, higher education institutions from different areas are starting to innovate the way of teaching. Using means such as electronic teaching and e-learning, it is possible to use game elements and create a gamified environment with the objective of increasing student motivation and engagement, improving the quality of the teaching-learning process. This systematic literature review aims to discuss the effectiveness of gamification in the learning process and the benefits that are obtained by Production Engineering students, as well as the most applied game elements and the way gamification is being applied in the classroom. class in the teachinglearning process. Using the IEEE, Science and Scopus repositories, a systematic review of the literature of academic articles available in the repositories that matched the predetermined filters was carried out. It is important to highlight that although most of the selected publications have obtained positive results in the application of gamification as a teaching-learning strategy, especially in student motivation, it was possible to identify that not all students remain motivated for a long period of time, and game elements can even get in the way of learning if they are used in excess or without planning how to approach them.Com o avanço da gamificação como uma nova estratégia de ensino em face aos métodos tradicionais, instituições de ensino superior de diferentes áreas estão começando a inovar a forma de ensinar. Utilizando de meios como, ensino eletrônico e e-learning, é possível empregar os elementos de jogos e criar um ambiente gamificado com o objetivo de aumentar a motivação e engajamento dos alunos melhorando a qualidade do processo de ensinoaprendizagem. Esta revisão sistemática da literatura tem como finalidade discutir a eficácia da gamificação no processo de aprendizagem e os benefícios que são obtidos pelos alunos de Engenharia de Produção, bem como, os elementos de jogos mais aplicados e a forma que a gamificação está sendo aplicada em sala de aula no processo de ensino-aprendizagem. Utilizando os repositórios IEEE, Science e Scopus, foi realizada a abordagem revisão sistemática da literatura de artigos acadêmicas disponíveis nos repositórios e que correspondiam aos filtros pré-determinados. É importante destacar que embora a maioria das publicações selecionadas tenham obtido resultados positivos na aplicação da gamificação como estratégia de ensino-aprendizagem, principalmente na motivação dos estudantes, foi possível identificar que nem todos os alunos se mantêm motivados durante um longo período, e os elementos de jogos podem até atrapalhar a aprendizagem, caso sejam utilizados em excesso ou sem um planejamento de como serem abordados.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARPEDROZA, Samuel SalesFEICHAS, Felipe Augusto2022-01-31T11:24:44Z2022-01-312022-01-31T11:24:44Z2022-01-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFEICHAS, Felipe Augusto. Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura. 24f. 2021. Unicesumar - Universidade Cesumar Maringá, 2021.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/9302porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2022-02-01T06:00:25ZRepositório InstitucionalPRI
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
title Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
spellingShingle Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
FEICHAS, Felipe Augusto
Engenharia de produção
Gamificação. Ensino
Revisão sistemática da literatura.
title_short Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
title_full Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
title_fullStr Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
title_full_unstemmed Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
title_sort Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura.
author FEICHAS, Felipe Augusto
author_facet FEICHAS, Felipe Augusto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv PEDROZA, Samuel Sales
dc.contributor.author.fl_str_mv FEICHAS, Felipe Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Engenharia de produção
Gamificação. Ensino
Revisão sistemática da literatura.
topic Engenharia de produção
Gamificação. Ensino
Revisão sistemática da literatura.
description With the advancement of gamification as a new teaching strategy in the face of traditional methods, higher education institutions from different areas are starting to innovate the way of teaching. Using means such as electronic teaching and e-learning, it is possible to use game elements and create a gamified environment with the objective of increasing student motivation and engagement, improving the quality of the teaching-learning process. This systematic literature review aims to discuss the effectiveness of gamification in the learning process and the benefits that are obtained by Production Engineering students, as well as the most applied game elements and the way gamification is being applied in the classroom. class in the teachinglearning process. Using the IEEE, Science and Scopus repositories, a systematic review of the literature of academic articles available in the repositories that matched the predetermined filters was carried out. It is important to highlight that although most of the selected publications have obtained positive results in the application of gamification as a teaching-learning strategy, especially in student motivation, it was possible to identify that not all students remain motivated for a long period of time, and game elements can even get in the way of learning if they are used in excess or without planning how to approach them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31T11:24:44Z
2022-01-31
2022-01-31T11:24:44Z
2022-01-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FEICHAS, Felipe Augusto. Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura. 24f. 2021. Unicesumar - Universidade Cesumar Maringá, 2021.
Presencial
http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/9302
identifier_str_mv FEICHAS, Felipe Augusto. Gamificação no ensino de disciplinas da engenharia de produção: uma revisão sistemática de literatura. 24f. 2021. Unicesumar - Universidade Cesumar Maringá, 2021.
Presencial
url http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/9302
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital Unicesumar
instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron:UniCesumar
instname_str Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron_str UniCesumar
institution UniCesumar
reponame_str Repositório Digital Unicesumar
collection Repositório Digital Unicesumar
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1747771928082382848