PBL e a formação em medicina: uma avaliação da percepção de tutores e graduandos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7789 |
Resumo: | Changes in the National Curricular Guidelines for the medicine course have been proposed involving active learning processes in the training of the future physician. This study has as its theme, the Problem Based Learning (PBL) method and its objective is to understand how it works in practice from the perception of students and tutors. To this end, a literature review has been made about tools for evaluating active learning methods. A PBL Evaluation Tool composed of two questionnaires has been also adapted and validated. The questionnaires have been applied online for students and tutors of the medical school in question. The responses obtained have been analyzed quantitatively. From these, it has been observed that most tutors (86.7%) and students (85.2%) agree on the use of PBL for the learning process. However, 66.7% of tutors and 50% of students disagree that a fully PBL-oriented curriculum is required for the method to be effective. As for the differences, 86.7% of the tutors consider themselves facilitators in the identification of the knowledge gaps of the group, but 57% of the students disagree; 60% of tutors agree that the time available for students to prepare for the tutorial session is adequate, yet 54.2% of students disagree. It has been concluded that the PBL in medical graduation is valid due to the advantages of the method, however it should not be applied as the only form of learning because, in practice, there are impasses that make the method's effectiveness impossible. |
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PBL e a formação em medicina: uma avaliação da percepção de tutores e graduandosAprendizado AtivoAprendizado Baseado em ProblemasAvaliação EducacionalEducação SuperiorCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINAChanges in the National Curricular Guidelines for the medicine course have been proposed involving active learning processes in the training of the future physician. This study has as its theme, the Problem Based Learning (PBL) method and its objective is to understand how it works in practice from the perception of students and tutors. To this end, a literature review has been made about tools for evaluating active learning methods. A PBL Evaluation Tool composed of two questionnaires has been also adapted and validated. The questionnaires have been applied online for students and tutors of the medical school in question. The responses obtained have been analyzed quantitatively. From these, it has been observed that most tutors (86.7%) and students (85.2%) agree on the use of PBL for the learning process. However, 66.7% of tutors and 50% of students disagree that a fully PBL-oriented curriculum is required for the method to be effective. As for the differences, 86.7% of the tutors consider themselves facilitators in the identification of the knowledge gaps of the group, but 57% of the students disagree; 60% of tutors agree that the time available for students to prepare for the tutorial session is adequate, yet 54.2% of students disagree. It has been concluded that the PBL in medical graduation is valid due to the advantages of the method, however it should not be applied as the only form of learning because, in practice, there are impasses that make the method's effectiveness impossible.Mudanças nas Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de Medicina foram propostas envolvendo processos ativos de aprendizagem na formação do futuro médico. O presente estudo tem como temática o Problem Based Learning (PBL) e seu objetivo é entender como o método funciona na prática a partir da percepção dos alunos e tutores. Para tal, foi feita uma revisão de literatura acerca de instrumentos de avaliação de métodos de aprendizagem ativa. Também foi adaptado e validado um Instrumento de Avaliação do PBL composto de dois questionários. A aplicação dos questionários foi feita de forma online para os estudantes e tutores do curso de Medicina da IES em questão. As respostas obtidas foram analisadas quantitativamente. A partir destas, foi observado que a maioria dos tutores (86,7%) e dos alunos (85,2%) concordam quanto ao uso do PBL para o processo de aprendizagem. Entretanto, 66,7% dos tutores e 50% dos alunos discordam de que seja necessário um currículo totalmente voltado para o PBL para que o método seja efetivo. Quanto às divergências, 86,7% dos tutores se consideram facilitadores na identificação das lacunas de conhecimento do grupo, mas 57% dos alunos discordam; 60% dos tutores concordam que o tempo disponibilizado para os alunos se prepararem para a sessão de tutorial é adequado, porém 54,2% dos alunos discordam. Concluiu-se que o PBL no curso de medicina é válido em razão das vantagens do método, todavia não deve ser aplicado como única forma de aprendizagem porque, na prática, há impasses que impossibilitam a efetividade do método.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARBERNUCI, Marcelo PicininMIRANDA, Gabrielle BonilhaSANTOS, Sandy Staquecini2021-02-18T12:01:47Z2021-02-182021-02-18T12:01:47Z2021-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMIRANDA, Gabrielle Bonilha; SANTOS, Sandy Staquecini. PBL e a formação em medicina: uma avaliação da percepção de tutores e graduandos. 26f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7789porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-19T06:01:55ZRepositório InstitucionalPRI |
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