A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345 |
Resumo: | The intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering. |
id |
UNICESU -1_c69e4035bee7f3dfbc4415d3d0da315c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/7345 |
network_acronym_str |
UNICESU -1 |
network_name_str |
Repositório Digital Unicesumar |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porteMetodologias AtivasJogosExecução de obraCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILThe intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering.A intensa relação que os estudantes possuem com a tecnologia hoje em dia é indiscutível. Com o passar do tempo, a metodologia tradicional de ensino vem perdendo espaço dentro das instituições para as metodologias ativas de aprendizagem. As metodologias ativas tem como objetivo principal transformar o acadêmico em um protagonista na produção do próprio conhecimento. Os acadêmicos de engenharia civil precisam cada dia mais entenderem e assumirem esse papel. Ao aplicar um questionário aos acadêmicos de engenharia civil da região de Maringá-PR, foi possível compreender a relação dos mesmos com a tecnologia e as queixas associadas aos conhecimentos sobre as etapas executivas de uma obra. Levando em consideração a importância do aprendizado das fases executivas de uma obra de pequeno porte, esse trabalho tem como objetivo apresentar o desenvolvimento de um produto, o protótipo de um jogo baseado em questões, direcionado aos acadêmicos de engenharia civil, para que os mesmos possam exercitar e aprender as fases que constituem uma obra de pequeno porte e os conceitos e serviços inerentes a cada uma, a fim de que os estudantes possam estar mais próximos da realidade do mercado de trabalho dessa engenharia.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARVIOLIN, Ronan Yuzo TakedaVIOLIN, Ronan Yuzo TakedaSILVA, Judson Ricardo Ribeiro daMENDONÇA, Raphael ParraLIMA, Karolyne Martins de2021-02-11T17:23:12Z2021-02-112021-02-11T17:23:12Z2021-02-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-12T06:01:26ZRepositório InstitucionalPRI |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
title |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
spellingShingle |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte LIMA, Karolyne Martins de Metodologias Ativas Jogos Execução de obra CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
title_short |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
title_full |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
title_fullStr |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
title_full_unstemmed |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
title_sort |
A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte |
author |
LIMA, Karolyne Martins de |
author_facet |
LIMA, Karolyne Martins de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
VIOLIN, Ronan Yuzo Takeda VIOLIN, Ronan Yuzo Takeda SILVA, Judson Ricardo Ribeiro da MENDONÇA, Raphael Parra |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
LIMA, Karolyne Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias Ativas Jogos Execução de obra CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
topic |
Metodologias Ativas Jogos Execução de obra CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL |
description |
The intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-11T17:23:12Z 2021-02-11 2021-02-11T17:23:12Z 2021-02-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020. Presencial http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345 |
identifier_str_mv |
LIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020. Presencial |
url |
http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE CESUMAR Brasil UNICESUMAR |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE CESUMAR Brasil UNICESUMAR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital Unicesumar instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR) instacron:UniCesumar |
instname_str |
Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR) |
instacron_str |
UniCesumar |
institution |
UniCesumar |
reponame_str |
Repositório Digital Unicesumar |
collection |
Repositório Digital Unicesumar |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1747771947047976960 |