A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LIMA, Karolyne Martins de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital Unicesumar
Texto Completo: http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345
Resumo: The intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering.
id UNICESU-1_c69e4035bee7f3dfbc4415d3d0da315c
oai_identifier_str oai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/7345
network_acronym_str UNICESU-1
network_name_str Repositório Digital Unicesumar
repository_id_str
spelling A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porteMetodologias AtivasJogosExecução de obraCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILThe intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering.A intensa relação que os estudantes possuem com a tecnologia hoje em dia é indiscutível. Com o passar do tempo, a metodologia tradicional de ensino vem perdendo espaço dentro das instituições para as metodologias ativas de aprendizagem. As metodologias ativas tem como objetivo principal transformar o acadêmico em um protagonista na produção do próprio conhecimento. Os acadêmicos de engenharia civil precisam cada dia mais entenderem e assumirem esse papel. Ao aplicar um questionário aos acadêmicos de engenharia civil da região de Maringá-PR, foi possível compreender a relação dos mesmos com a tecnologia e as queixas associadas aos conhecimentos sobre as etapas executivas de uma obra. Levando em consideração a importância do aprendizado das fases executivas de uma obra de pequeno porte, esse trabalho tem como objetivo apresentar o desenvolvimento de um produto, o protótipo de um jogo baseado em questões, direcionado aos acadêmicos de engenharia civil, para que os mesmos possam exercitar e aprender as fases que constituem uma obra de pequeno porte e os conceitos e serviços inerentes a cada uma, a fim de que os estudantes possam estar mais próximos da realidade do mercado de trabalho dessa engenharia.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARVIOLIN, Ronan Yuzo TakedaVIOLIN, Ronan Yuzo TakedaSILVA, Judson Ricardo Ribeiro daMENDONÇA, Raphael ParraLIMA, Karolyne Martins de2021-02-11T17:23:12Z2021-02-112021-02-11T17:23:12Z2021-02-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-12T06:01:26Zoai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/7345Repositório InstitucionalPRIhttp://rdu.unicesumar.edu.br/oai/requestopendoar:2021-02-12T06:01:26Repositório Digital Unicesumar - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false
dc.title.none.fl_str_mv A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
title A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
spellingShingle A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
LIMA, Karolyne Martins de
Metodologias Ativas
Jogos
Execução de obra
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
title_short A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
title_full A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
title_fullStr A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
title_full_unstemmed A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
title_sort A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte
author LIMA, Karolyne Martins de
author_facet LIMA, Karolyne Martins de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv VIOLIN, Ronan Yuzo Takeda
VIOLIN, Ronan Yuzo Takeda
SILVA, Judson Ricardo Ribeiro da
MENDONÇA, Raphael Parra
dc.contributor.author.fl_str_mv LIMA, Karolyne Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Ativas
Jogos
Execução de obra
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
topic Metodologias Ativas
Jogos
Execução de obra
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
description The intense relationship that students have with technology today is indisputable and over time the traditional teaching methodology has been losing space within institutions for active learning methodologies. The active learning methodologies have as main objective to transform the student in a protagonist in the production of their own knowledge and the civil engineering students need to understand more and more to put themselves in this role. By applying a questionnaire with civil engineering students from the region of Maringá-PR it was possible to understand their relationship with technology and complaints related to knowledge about the executive stages of a construction work. Given how the importance of learning the executive phases of a small project, this work has as main objective the development of a product, the prototype of a question-based game, aimed at civil engineering students that they can exercise and learn the phases that constitute a small contruction work and the concepts and services inherent to each phase, so that, thus, students can be closer to the reality of the job market of this kind of engineering.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-11T17:23:12Z
2021-02-11
2021-02-11T17:23:12Z
2021-02-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.
Presencial
http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345
identifier_str_mv LIMA, Karolyne Martins de. A utilização do protótipo de um jogo no processo de aprendizagem das fases executivas de uma obra de pequeno porte. 31f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.
Presencial
url http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7345
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE CESUMAR
Brasil
UNICESUMAR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital Unicesumar
instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron:UniCesumar
instname_str Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
instacron_str UniCesumar
institution UniCesumar
reponame_str Repositório Digital Unicesumar
collection Repositório Digital Unicesumar
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital Unicesumar - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813098710748364800