Judicialization of Health and Control Transference on the Body

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Diogo Bacha e
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Gonçalves, Luciano Meni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/3047
Resumo: Current investigation reveals the relationship of Power that prevails from health judicialization. The belief that texts may solve Brazilian social problems, especially public health, was hopefully inserted in the 1988 Constitution. All problems would be solved. However, due to the non-efficiency of the government in the case of the National Health System (SUS) founded in 1988 in giving health attention to the people, several requirements have reached the courts. Authorized to tutor society, the Courts places itself in a position to warrant social rights. However, this trend, frequently occasioned by the inertia of government departments and other beliefs in the social transformation power of the law, hides a highly pernicious power relationship. The Courts take control of the body of the person who may live or die according to the free convictions of the magistrates. The only power concentration that the Courts failed to reached fell with the 1988 Constitution and with the movement for the judicialaization of health.
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However, this trend, frequently occasioned by the inertia of government departments and other beliefs in the social transformation power of the law, hides a highly pernicious power relationship. The Courts take control of the body of the person who may live or die according to the free convictions of the magistrates. The only power concentration that the Courts failed to reached fell with the 1988 Constitution and with the movement for the judicialaization of health.La presente investigación objetiva desvelar la relación de poder que sobresale de la denominada Judicialización de la salud. La creencia de que los textos pudieran resolver nuestros problemas sociales, en especial el de la salud pública, fue, esperanzadamente, puesta en los dispositivos de la Constitución de 1988. A partir de entonces, toda la doctrina pasó a creer que solo tal providencia resolvería la problemática. Sin embargo, hace poco tiempo, delante de la ineficacia del Poder Público, frente al Sistema Único de Salud instituido en 1988, en dar asistencia a la salud individual, las demandas llegan al Poder Judiciario. Como tutor de la sociedad, el Poder Judiciario se pone en la condición de salvaguardar los derechos sociales. Sin embargo, por más que pueda parecer inofensiva, tal tendencia, concretada, muchas veces, por la inercia de los demás poderes y otras tantas por la creencia en el poder de transformación social de las normas, disimula una relación de poder que es extremamente dañosa. El poder judiciario asume el control sobre el cuerpo del individuo y, a causa de eso, puede dejarlo vivir o dejarlo morir de acuerdo con el libre convencimiento del magistrado. El único reducto de poder en que el Poder Judiciario no extendía sus brazos cayó con la Constitución de 1988 y con el movimiento de judicialización de la salud.A presente investigação tem por escopo desvelar a relação de poder que sobressai da denominada Judicialização da saúde. A crença de que os textos poderiam resolver nossos problemas sociais, em especial da saúde pública, foi esperançosamente colocada nos dispositivos da Constituição de 1988. A partir de então, toda a doutrina passou a crer que apenas tal providência resolveria a problemática. No entanto, pouco tempo após, e diante da ineficiência do Poder Público, mediante o Sistema Único de Saúde instituído em 1988, em prestar a assistência à saúde individual, as demandas chegam ao Poder Judiciário. Alçado a tutor da sociedade, o Poder Judiciário coloca-se na condição de salvaguarda dos direitos sociais. No entanto, por mais que se possa parecer inofensivo, tal tendência, ocasionada muitas vezes pela inércia dos demais poderes e outras tantas pela crença no poder de transformação sociais das normas, esconde uma relação de poder que é extremamente perniciosa. O Poder Judiciário assume o controle sobre o corpo do indivíduo e, dessa feita, pode fazê-lo viver ou deixá-lo morrer conforme o livre convencimento do magistrado. O único reduto de poder que o Poder Judiciário não estendia seus braços caiu com a Constituição de 1988 e com o movimento de judicialização da saúde.Universidade Cesumar - UniCesumar2013-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/3047Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 13 n. 2 (2013): jul./dez.2176-91841677-6402reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UNICESUporhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/3047/2139Copyright (c) 2017 Revista Jurídica Cesumar - Mestradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Diogo Bacha eGonçalves, Luciano Meni2022-05-24T11:52:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3047Revistahttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridicaPRIhttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/oai||naep@unicesumar.edu.br2176-91841677-6402opendoar:2022-05-24T11:52:09Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false
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