Disclosure of Bank Secrecy Without Judicial Authorization: A Violation of Human Dignity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis Campos Silva, Nilson Tadeu
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pacheco, Carla Sakai
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/2129
Resumo: Fundamental rights are intended to ensure the rights of the person, whose protection must be ensured by the State. Bank secrecy is a fundamental right and a consequence of the right to privacy and confidentiality of information. In fact, it is closely related to freedom and human dignity. Bank secrecy may be disclosed only in exceptional circumstances and with judiciary authorization. The LC nº 105/2001 was innovatory since it permits the unmediated disclosure of bank secrecy by the Treasury Department. However, basing itself on human dignity, the Brazilian Supreme Court, by RE nº 389808, rules that bank secrecy cannot be broken by the Treasury Department. The State may not access bank information without prior judicial authorization to prevent fraud and tax evasion.
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spelling Disclosure of Bank Secrecy Without Judicial Authorization: A Violation of Human DignityRompimiento Del Sigilo Bancario sin Autorización Judicial: Violación de La Dignidad de La Persona HumanaQuebra do Sigilo Bancário sem Autorização Judicial: Violação da Dignidade da Pessoa HumanaBank secrecyFundamental rightHuman dignity.Sigilo bancarioDerecho fundamentalDignidad.Sigilo bancárioDireito fundamentalDignidade.Fundamental rights are intended to ensure the rights of the person, whose protection must be ensured by the State. Bank secrecy is a fundamental right and a consequence of the right to privacy and confidentiality of information. In fact, it is closely related to freedom and human dignity. Bank secrecy may be disclosed only in exceptional circumstances and with judiciary authorization. The LC nº 105/2001 was innovatory since it permits the unmediated disclosure of bank secrecy by the Treasury Department. However, basing itself on human dignity, the Brazilian Supreme Court, by RE nº 389808, rules that bank secrecy cannot be broken by the Treasury Department. The State may not access bank information without prior judicial authorization to prevent fraud and tax evasion.Los derechos fundamentales tienen por objetivo garantizar los derechos de persona, cuya protección debe ser asegurada por el Estado. La garantía del sigilo bancario es un derecho fundamental, derivado del derecho a la privacidad, bien como del sigilo de informaciones y está íntimamente relacionado a la libertad, así como al principio de la dignidad humana. El derecho al sigilo bancario solo puede ser rompido en algunas situaciones y por el intermedio del Poder Judiciario. La LC nº 105/2001 ha innovado, al autorizar que el sigilo bancario sea violado por el Fisco. El STF, en el juzgamiento del RE nº 389808, basado en la dignidad de la persona humana, decidió que no puede ser rompido el sigilo bancario por el Fisco. El Estado, para evitar el fraude y la evasión fiscal, no puede tener acceso a los datos bancarios, sin la autorización judicial.Os direitos fundamentais têm por objetivo a garantia dos direitos da pessoa, cuja proteção deve ser assegurada pelo Estado. A garantia do sigilo bancário é um direito fundamental, que deriva do direito à privacidade, bem como do sigilo de informações, e está intimamente ligado à liberdade, assim como ao princípio da dignidade da pessoa humana. O direito ao sigilo bancário somente pode ser quebrado em algumas situações e por intermédio do Poder Judiciário. A LC nº 105/2001 inovou, ao autorizar que o sigilo bancário seja violado pelo Fisco. O STF, no julgamento do RE nº 389808, embasado na dignidade da pessoa humana, decidiu que não pode ser quebrado o sigilo bancário pelo Fisco. O Estado, para evitar a fraude e a evasão fiscal, não pode ter acesso aos dados bancários, sem autorização judicial.Universidade Cesumar - UniCesumar2011-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/2129Revista Jurídica Cesumar - Mestrado; v. 11 n. 2 (2011): jul./dez.2176-91841677-6402reponame:Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online)instname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UNICESUporhttps://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/article/view/2129/1421Copyright (c) 2017 Revista Jurídica Cesumar - Mestradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis Campos Silva, Nilson TadeuPacheco, Carla Sakai2022-05-24T13:39:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2129Revistahttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridicaPRIhttp://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revjuridica/oai||naep@unicesumar.edu.br2176-91841677-6402opendoar:2022-05-24T13:39:43Revista Jurídica Cesumar - Mestrado (Online) - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false
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