Realidade virtual imersiva na reabilitação do acidente vascular encefálico: revisão sistemática de relatos de casos.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/10060 |
Resumo: | Stroke is the leading cause of disability in adulthood. It is considered the second leading cause of mortality globally and the third when mortality and morbidity are combined. Each year, approximately 15 million people worldwide are affected. The aim is to identify the potential benefits of applying immersive virtual reality as a therapeutic strategy in the motor rehabilitation of stroke patients. This study consists of a systematic review of case studies, published between april and august 2023. PubMed, SciELO, and Google Scholar databases were used. Search strategies involved terms and synonyms combined with boolean operators AND and OR. The search strategy identified 119 studies, and after screening, 8 eligible articles were included. Technologies ranged from headsets to cybergloves. The majority of cases were male (80%), with an average age of 56.2 years. Most treated patients with ischemic stroke, focusing on upper limbs. Some used physiotherapy and occupational therapy in conjunction with VR. Some cases faced temporary interruptions due to side effects, but the goals of improving motor function were achieved. Among the limitations are the high cost of implementing treatment and the lack of qualified professionals in the market. The study contributes to understanding the promising role of immersive virtual reality in improving post-stroke quality of life, encouraging future research and enhancements. |
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Realidade virtual imersiva na reabilitação do acidente vascular encefálico: revisão sistemática de relatos de casos.Acidente Vascular EncefálicoReabilitação do Acidente Vascular CerebralTerapia de Exposição à Realidade VirtualQualidade de VidaPrática Baseada em EvidênciasCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FISIOTERAPIA E TERAPIA OCUPACIONALStroke is the leading cause of disability in adulthood. It is considered the second leading cause of mortality globally and the third when mortality and morbidity are combined. Each year, approximately 15 million people worldwide are affected. The aim is to identify the potential benefits of applying immersive virtual reality as a therapeutic strategy in the motor rehabilitation of stroke patients. This study consists of a systematic review of case studies, published between april and august 2023. PubMed, SciELO, and Google Scholar databases were used. Search strategies involved terms and synonyms combined with boolean operators AND and OR. The search strategy identified 119 studies, and after screening, 8 eligible articles were included. Technologies ranged from headsets to cybergloves. The majority of cases were male (80%), with an average age of 56.2 years. Most treated patients with ischemic stroke, focusing on upper limbs. Some used physiotherapy and occupational therapy in conjunction with VR. Some cases faced temporary interruptions due to side effects, but the goals of improving motor function were achieved. Among the limitations are the high cost of implementing treatment and the lack of qualified professionals in the market. The study contributes to understanding the promising role of immersive virtual reality in improving post-stroke quality of life, encouraging future research and enhancements.O acidente vascular encefálico é a principal causa de incapacidade na idade adulta. O AVE é considerado a segunda principal causa de mortalidade no mundo e a terceira por morte e morbidade combinada. A cada ano, aproximadamente 15 milhões de pessoas em todo o mundo são afetadas. O objetivo é identificar os potenciais benefícios da aplicação da realidade virtual imersiva, enquanto estratégia terapêutica, na reabilitação motora de pacientes com acidente vascular encefálico. O presente estudo consiste em uma revisão sistemática de estudos de casos, publicados entre abril e agosto de 2023. Utilizou-se as bases de dados PubMed, SciELO e Google Scholar. As estratégias de busca envolveram termos e sinônimos, combinados por operadores booleanos AND e OR. A estratégia de busca identificou 119 estudos, após a triagem contemplou 8 artigos elegíveis. As tecnologias variaram de headset a cyberglove. A predominância de casos foram do sexo masculino (80%), com idade média de 56,2 anos. A maioria tratou pacientes com AVE isquêmico, com foco em membros superiores. Alguns utilizaram fisioterapia e terapia ocupacional em conjunto com a RV. Alguns casos enfrentaram interrupções temporárias devido a efeitos colaterais, mas os objetivos de melhoria da função motora foram alcançados. Dentro das limitações encontra-se o custo alto para implementação do tratamento e a falta de profissionais capacitados no mercado. O estudo contribui para a compreensão do papel promissor da realidade virtual imersiva na melhoria da qualidade de vida pós-AVE, incentivando futuras pesquisas e aprimoramentosUNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARDalmedico, Michel MarcosValadão, Ana Paula MassudaCania, Flavia DawidowiczÁvila, Juliana Londero SilvaVernize, Emanuelle VictóriaSilva, Juliana Lima da2024-02-23T13:15:20Z2024-02-232024-02-23T13:15:20Z2024-02-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfVernize, Emanuelle Victória; Silva, Juliana Lima da. Realidade virtual imersiva na reabilitação do acidente vascular encefálico: revisão sistemática de relatos de casos. 25 p. Curitiba: Unicesumar, 2023.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/10060porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2024-02-24T06:01:20Zoai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/10060Repositório InstitucionalPRIhttp://rdu.unicesumar.edu.br/oai/requestopendoar:2024-02-24T06:01:20Repositório Digital Unicesumar - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false |
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