Promoção de saúde bucal para portadores de cegueira e baixa visão
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Digital Unicesumar |
Texto Completo: | http://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7640 |
Resumo: | According to the latest demographic census conducted in Brazil, IBGE (2010), there are 6.5 million people with some type of visual impairment, of whom 528,624 are blind and 6,056,654 are considered to have low vision. Technological resources and the senses (touch, taste, hearing and smell) provide great autonomy to the blind, but this is not enough to ensure good oral hygiene, leading this group to a high prevalence of decay and periodontal diseases. To increase the degree of autonomy to these people it is necessary to know what their difficulties are regarding their oral hygiene, guiding them through hygiene instructions that explore their senses, using didactic materials such as textured E.V.A., dental mannequins, plaster molds of teeth, and objects that facilitate their perception. Explanations about habits that lead to caries lesions and periodontal diseases, brushing instructions, and adaptations in brushing techniques are also necessary. To teach brushing techniques, it is best to demonstrate outside the mouth, allowing greater understanding of the process. Another important tool described in literature is language - through it the person can feel all rough regions (with the presence of biofilm) and smooth surface areas, where hygiene was successfully completed, in addition to the use of dental floss. Thus, this study intends to carry out health promotion actions for people with visual impairment attended at a public school in Maringá-PR and contribute to improve the standard of oral hygiene of these people and, consequently, their quality of life. |
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Promoção de saúde bucal para portadores de cegueira e baixa visãoDeficiência visualOdontologia PreventivaSaúde BucalCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ODONTOLOGIAAccording to the latest demographic census conducted in Brazil, IBGE (2010), there are 6.5 million people with some type of visual impairment, of whom 528,624 are blind and 6,056,654 are considered to have low vision. Technological resources and the senses (touch, taste, hearing and smell) provide great autonomy to the blind, but this is not enough to ensure good oral hygiene, leading this group to a high prevalence of decay and periodontal diseases. To increase the degree of autonomy to these people it is necessary to know what their difficulties are regarding their oral hygiene, guiding them through hygiene instructions that explore their senses, using didactic materials such as textured E.V.A., dental mannequins, plaster molds of teeth, and objects that facilitate their perception. Explanations about habits that lead to caries lesions and periodontal diseases, brushing instructions, and adaptations in brushing techniques are also necessary. To teach brushing techniques, it is best to demonstrate outside the mouth, allowing greater understanding of the process. Another important tool described in literature is language - through it the person can feel all rough regions (with the presence of biofilm) and smooth surface areas, where hygiene was successfully completed, in addition to the use of dental floss. Thus, this study intends to carry out health promotion actions for people with visual impairment attended at a public school in Maringá-PR and contribute to improve the standard of oral hygiene of these people and, consequently, their quality of life.De acordo com o último censo demográfico realizado no Brasil, IBGE (2010), há 6,5 milhões de pessoas com algum tipo de deficiência visual, sendo 528.624 cegos e 6.056.654 considerados como portadores de baixa visão. Recursos tecnológicos e os sentidos (tato, paladar, audição e olfato) provêm grande autonomia aos cegos, mas isso não é suficiente para garantir higiene bucal adequada, levando este grupo a uma alta prevalência de cárie e doenças periodontais. Para aumentar o grau de autonomia dessas pessoas é necessário saber quais são suas dificuldades em relação a higiene bucal, orientando-os por meio de instruções de higiene que explorem seus sentidos, utilizando materiais didáticos como E.V.A. texturizado, manequins odontológicos, moldes de dentes em gesso, além de objetos que facilitem sua percepção. Explicações sobre hábitos que levam a desenvolver lesões de cárie e doenças periodontais, instruções de escovação e adaptações nas técnicas de escovação também são necessárias. Para ensinar técnicas de escovação, o melhor será demonstrar fora da boca, permitindo maior compreensão do processo. Outra ferramenta importante descrita na literatura é a língua - por seu intermédio a pessoa consegue sentir todas as regiões ásperas (indicativo da presença de biofilme) e áreas de superfície lisa, onde a higiene foi concluída com sucesso, além do uso de fio dental. Assim, este estudo pretende realizar ações de promoção de saúde para pessoas com deficiência visual atendidos em uma escola pública de Maringá-PR e contribuir para melhorar o padrão de higiene bucal dessas pessoas e, consequentemente, sua qualidade de vida.UNIVERSIDADE CESUMARBrasilUNICESUMARBOTELHO, Maria Paula JacobucciBOTELHO, Maria Paula JacobucciOROSCO, Fernando AccorsiFRANCISCATO, GustavoOLIVEIRA, AmandaRODRIGUES, Maria Vitória Santos2021-02-16T20:13:42Z2021-07-162021-02-16T20:13:42Z2021-02-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, Amanda; RODRIGUES, Maria Vitória Santos. Promoção de saúde bucal para portadores de cegueira e baixa visão. 30f. 2020. Unicesumar - Universidade Cesumar: Maringá 2020.Presencialhttp://rdu.unicesumar.edu.br/handle/123456789/7640porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital Unicesumarinstname:Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)instacron:UniCesumar2021-02-17T06:01:36Zoai:rdu.unicesumar.edu.br:123456789/7640Repositório InstitucionalPRIhttp://rdu.unicesumar.edu.br/oai/requestopendoar:2021-02-17T06:01:36Repositório Digital Unicesumar - Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR)false |
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